Coca-Cola HBC: Τι φέρνει το «mega deal» στην Αίγυπτο

Coca-Cola HBC: Τι φέρνει το «mega deal» στην Αίγυπτο

H Coca-Cola HBC μπήκε στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά μη αλκοολούχων ποτών της Αφρικής με ένα «mega deal» ύψους 427 εκατ. ευρώ, αποκτώντας την « Coca-Cola Bottling Company of Egypt (CCBCE)».Με αυτή την κίνηση ενισχύει το χαρτοφυλάκιό της, αυξάνει τα μερίδιά της στην Αφρική, σε μία αγορά που έχει πολλές προοπτικές ανάπτυξης χάρη στα ιδιαίτερα δημογραφικά της χαρακτηριστικά.

Στόχος της Coca-Cola HBC είναι να συνδυάσει την τεχνογνωσία της με τη γνώση της τοπικής αγοράς που διαθέτει η αιγυπτιακή εταιρεία, κάτι που θα επιτρέψει να αναπτυχθεί περαιτέρω το μερίδιο αγοράς της στην Αίγυπτο.

Το deal εντάσσεται στη γενικότερη στροφή του ομίλου στα μη-αλκοολούχα ποτά, μια αγορά που κρύβει μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης και κερδίζει συνεχώς νέους καταναλωτές. Η αιγυπτιακή εταιρεία ιδρύθηκε το 1994 από την κοινοπραξία της The Coca-Cola Company και της MAC Beverages. Η παραγωγή της εταιρείας περιλαμβάνει:

  • Coca-Cola
  • Sprite
  • Fanta
  • Schweppes
  • Schweppes Gold
  • Crush
  • Dasani Water,

και οι ετήσιοι όγκοι παραγωγής αγγίζουν τις 266-275 εκατ. Μονάδες. Το 2020 η εταιρεία είχε καθαρές πωλήσεις 7,4 δις. EGP.

Στην ουσία η Coca-Cola HBC, μετά την πολυπληθέστερη χώρα της Αφρικής (211 εκατ. κάτοικοι), τη Νιγηρία, μπαίνει στη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα της ηπείρου που έχει 101 εκατ. πληθυσμό. Η Coca-Cola Beverages Africa είναι ο όγδοος μεγαλύτερος εμφιαλωτής της Coca-Cola διεθνώς και ο μεγαλύτερος στην Aφρική, καθώς εξυπηρετεί 12 χώρες. Ανάμεσά τους η Νότια Αφρική, η Κένυα, η Αιθιοπία, η Μοζαμβίκη, η Τανζανία, η Ουγκάντα. Διαθέτει πάνω από 36 εργοστάσια στην Αφρική, απασχολεί πάνω από 16.000 εργαζομένους και έχει τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς σε αυτές τις χώρες.

Το deal στην Αίγυπτο έρχεται σε μία στιγμή που η Coca Cola HBC θέλει να εκμεταλλευθεί τα δημογραφικά στοιχεία της Αφρικής, όπου η κατανάλωση «soft drinks» είναι πολύ υψηλότερη από την αντίστοιχη άλλων περιοχών, κάτι που οφείλεται και στο νεαρής ηλικίας καταναλωτικό κοινό. Στην ήπειρο η εταιρεία εφαρμόζει πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς έχει υιοθετήσει την κατανάλωση πράσινης ενέργειας και προχωρά σε εκτεταμένη ανακύκλωση.

Χαρακτηριστική της δυναμικής που έχει η αφρικανική αγορά είναι τα αποτελέσματα στο εξάμηνο που κατέγραψε η Νιγηρία. Τα καθαρά έσοδα στις αναδυόμενες αγορές, σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση αυξήθηκαν 30,3%, με την ισχυρή ανάκαμψη στη χώρα να οδηγεί σε αύξηση του περιθωρίου συγκρίσιμων λειτουργικών κερδών κατά 340 μονάδες βάσης. Το μοντέλο της Αιγύπτου, ακολουθήθηκε και στη Νιγηρία, όπου το 2019 η Coca Cola HBC απέκτησε τη θυγατρική της, καταγράφοντας από τότε συνεχώς ανοδικές πωλήσεις σε όλες τις κατηγορίες ποτών.


Ανάκαμψη των αναψυκτικών και του HORECA στην Ελλάδα

Σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, η Coca-Cola HBC κατά τη διάρκεια του 2020 βρέθηκε αντιμέτωπη με πτώση των πωλήσεων του κλάδου ποτών και αναψυκτικών, καθώς ο κλάδος του HORECA ήταν κλειστός για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ το λιανεμπόριο συγκράτησε την πτώση του τζίρου. Ωστόσο στο εξάμηνο που έληξε στις 2 Ιουλίου, ο όγκος πωλήσεων σημείωσε αύξηση κατά διψήφιο ποσοστό.

Σε αυτή την ανάκαμψη συνέβαλλε η σταδιακή επαναλειτουργία των εστιατορίων και των καφέ (HORECA) από τον Μάιο, αλλά και η έναρξη της τουριστικής περιόδου. Τα ανθρακούχα αναψυκτικά σημείωσαν ικανοποιητικά αποτελέσματα, ενώ βελτιωμένες ήταν οι πωλήσεις στα ποτά ενέργειας, στα μη αλκοολούχα ποτά και στον κλάδο του καφέ.

Υπενθυμίζεται πως η Coca-Cola Hellenic Bottling Company, έκλεισε το εξάμηνο με αύξηση εσόδων κατά 23,1% και καθαρά κέρδη 233 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 88% σε ετήσια βάση, παρουσιάζοντας ισχυρή δυναμική σε όλες τις αγορές με ενίσχυση των μεριδίων της.

Η σταδιακή αύξηση της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, απόρροια του «ανοίγματος» της αγοράς, σε συνδυασμό με τη σταθερά αυξημένη κατανάλωση εντός σπιτιού, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των πωλήσεων και των κερδών, ενώ ο όμιλος σχεδιάζει περαιτέρω ανάπτυξη στον κλάδο του καφέ, ο οποίος ενισχύεται με το premium ιταλικό σήμα Caffè Vergnano, η διανομή του οποίου θα ξεκινήσει έως το 2022.Ο όγκος πωλήσεων των ανθρακούχων αναψυκτικών αυξήθηκε κατά 16,2%, με τα ανθρακούχα αναψυκτικά για ενήλικες να καταγράφουν αύξηση 37,0% και τα προϊόντα με χαμηλή ή μηδενική ζάχαρη να αυξάνονται κατά 40,3%.