Του Απόστολου Σκουμπούρη
Σε μια συγκυρία πλήρους αποβιομηχάνισης της χώρας, κλεισίματος ιστορικών μονάδων, φυγής πολυεθνικών στο εξωτερικό και... αναστολής ή ματαίωσης κάθε (νέας) επενδυτικής πρωτοβουλίας (βλέπε Ελληνικό, Χαλκιδική κ.α.), ασφαλώς αξίζει μνείας το γεγονός ότι μια ελληνική παραγωγική μονάδα συνεχίζει να κερδίζει διεθνείς διαγωνισμούς υψηλών απαιτήσεων.
Μια επιχείρηση που παρά τις ζημιές των τελευταίων ετών λόγω της εξαφάνισης της εγχώριας ζήτησης, της χρεοκοπίας της οικοδομής και της μη πραγμάτωσης νέων έργων, εξακολουθεί να δραστηριοποιείται στην ακριτική Ελλάδα, στις Σέρρες, απασχολώντας περίπου 200 εργαζόμενους, με πέντε παραγωγικές μονάδες!
Ο λόγος για την Δρομέας, την πλήρως καθετοποιημένη Σερραϊκή εταιρεία που λόγω του αδιεξόδου στην Ελλάδα, έχει βγει στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια, με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Μια ελληνική εταιρεία που «σκίζει» σε διεθνείς διαγωνισμούς για το «ντύσιμο» γραφείων κορυφαίων ευρωπαϊκών επιτροπών και θεσμών, πιστοποιώντας ότι – ακόμη – σε κάποιους τομείς της βιομηχανίας και της παραγωγής, η Ελλάδα διατηρεί ψηλά τη σημαία.
Πρόκειται για την εταιρεία που τείνει να γίνει... μονοκαλλιέργεια σ'' ό,τι αγορά την εξασφάλιση έργων για τους πιο σημαντικούς ευρωπαϊκούς θεσμούς, έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη της Κομισιόν, της Ε.Ε., της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, του Γερμανικού Στρατού, του Ερευνητικού Κέντρο CERN και της Mercedes!
Πρόσφατα η Δρομέας ανακοίνωσε ότι κέρδισε νέο Διεθνή Διαγωνισμό προμήθειας επίπλων γραφείου που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η αξία του έργου σύμφωνα με την προσφορά του Δρομέα ανέρχεται στα 6,5 εκατ. ευρώ. Είναι διάρκειας 3 ετών με δυνατότητα επέκτασης 1+1 έτος και περιλαμβάνει έπιπλα υψηλής ποιότητας και σχεδιασμού για όλους τους χώρους της Τράπεζας.
Και ασφαλώς, ακούγεται μερικώς... οξύμωρο, ότι στις αίθουσες, στα πολυτελή γραφεία και στις καρέκλες που συζητούνταν (τα προηγούμενα χρόνια) η έξοδος της Ελλάδας από την Ε.Ε., υπάρχει η ισχυρή παρουσία μιας ελληνικής επιχείρησης που όχι μόνο δεν αξίζει... grexit, αλλά κυριαρχεί σε διεθνείς διαγωνισμούς κόντρα σε ξένους κολοσσούς.
Μπορεί στη χώρα μας να καταγράφεται αφελληνισμός στο χώρο του επίπλου με την απόβαση ξένων ομίλων, όμως αυτή η εταιρεία κρατάει ψηλά τη... σημαία του ελληνικού επίπλου διεθνώς.
Ποια είναι η Δρομέας
Η Δρομέας από πλευράς τεχνολογίας, εγκαταστάσεων και υποδομής θεωρείται (μακράν) η μεγαλύτερη εταιρεία επίπλων γραφείου στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.
Η παραγωγή της είναι καθετοποιημένη με πέντε ανεξάρτητες εξειδικευμένες μονάδες, εγκατεστημένες στην Βιομηχανική Περιοχή Σερρών σε ενιαίο οικόπεδο 115.000 τ.μ., με 55.000 τετραγωνικά μέτρα εργοστασιακές εγκαταστάσεις, ενώ παράγει συνολικά 35.000 κωδικούς-προϊόντα.
Διαθέτει μονάδα ξύλου, μονάδα μετάλλου, μονάδα χύτευσης αλουμινίου, μονάδα πλαστικού και πολυουρεθάνης, μονάδα ταπετσαρίας, μονάδα καλουπιών και Logistics!
Έχει ισχυρή εξειδίκευση στο λεγόμενο βιομηχανικό έπιπλο, στα λειτουργικά έπιπλα δημοσίων οργανισμών, λεωφορείων, Μετρό κ.λπ.
Δεν δραστηριοποιείται στο οικιακό έπιπλο αλλά καθαρά στο έπιπλο γραφείου και στο βιομηχανικό έπιπλο, που ασφαλώς παράγεται και σε πιο... φασόν ρυθμούς και σε κολοσσιαίες παραγγελίες, δίνοντας πλεονέκτημα παραγωγής.
Το «χτύπημα» της οικοδομής εδώ και χρόνια στην Ελλάδα, οδήγησε τη Σερραϊκή εταιρεία να βγει και να παίξει στο διεθνή στίβο, διεκδικώντας συμβόλαια που κανείς δεν πίστευε ότι μια ελληνική εταιρεία δύναται να κερδίσει! Και μάλιστα, στο πλέον απαιτητικό επίπεδο τόσο του desing, όσο και της λειτουργικότητας και της αντοχής.
Ασφαλώς, τα έργα από το εξωτερικό δε φτάνουν για να φέρουν ισχυρή κερδοφορία στην επιχείρηση, η οποία έχει χτυπηθεί τα μέγιστα στην εγχώρια αγορά από την κρίση της τελευταίας οκταετίας, κάτι που αποτυπώνεται και στα μεγέθη της, όπου παρουσιάζει ζημιές τα τελευταία χρόνια.
Θα είχε κλείσει (και αυτή) η βιομηχανία χωρίς τα διεθνή έργα
Όπως έχει δηλώσει στο Liberal προ μηνών ο ιδρυτής και πρόεδρος της Δρομέας κ. Αθανάσιος Παπαπαναγιώτου «θα είχαμε κλείσει αν δεν προέκυπταν τα έργα του εξωτερικού, στην Ε.Ε. την Κομισιόν και το γερμανικό στρατό. Χτυπήσαμε δουλειές στο εξωτερικό, καθώς η κρίση μας έπληξε καταλυτικά στην Ελλάδα και έτσι μπορέσαμε να κρατηθούμε».
Εξηγώντας την πορεία της εταιρείας ο κ. Παπαπαναγιώτου σημειώνει ότι «το 2000 μπήκαμε στο χρηματιστήριο και αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα. Στην Ελλάδα, δεν υπήρχαν μεγάλες εταιρείες μεταποίησης.
Από το 2001 έως το 2009 κάναμε συνολικές επενδύσεις (μαζί με τα κεφάλαια του χρηματιστηρίου) ύψους 45 εκατ. ευρώ. Όμως, ήρθε η κρίση και μας έφερε σε αδιέξοδο. Το 2008, η εγχώρια αγορά απέφερε στη Δρομέας τζίρο περί τα 24 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα αποφέρει μόλις 5 εκατ.
Έτσι, ήμασταν αναγκασμένοι να στραφούμε στο εξωτερικό, διεκδικώντας έργα», σημειώνει ο κ. Παπαπαναγιώτου.
Στην ερώτηση πως μια ελληνική εταιρεία νίκησε ξένους μεγάλους ομίλους στους διαγωνισμούς της Κομισιόν και της Ε.Ε. ο κ. Παπαπαναγιώτου τονίζει ότι «το γεγονός ότι είχαμε πλήρως καθετοποιημένη παραγωγή, καθώς οποιοδήποτε εξάρτημα μπαίνει στα έπιπλα παράγεται στα εργοστάσιά μας, μας έδωσε συγκριτικό πλεονέκτημα στα μεγάλα και απαιτητικά έργα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επίσης, είχαμε την τύχη στις επιτροπές αξιολόγησης να μην εστιάζουν στην... ελληνική καταγωγή της εταιρείας μας, αλλά στο τι εχέγγυα δίναμε για την ποιότητα των έργων μας. Μόλις αναλάβαμε το πρώτο έργο πήραμε θάρρος για τα επόμενα, χτυπήσαμε κι άλλες δουλειές, ενώ πλέον έχουμε καλό όνομα στο εξωτερικό.
Το 2016 γύρισε στην κερδοφορία, δύσκολο το 2017
Ο ιδρυτής της Δρομέας τονίζει στο Liberal ότι «το 2016 η εταιρεία γύρισε σε κέρδη ενώ ο κύκλος εργασιών από τα 9 εκατ. ευρώ το 2015 ανήλθε στα 13,5 εκατ. ευρώ (+50%). Το 2016 ήταν η πρώτη χρονιά που ωρίμασαν τα έργα του εξωτερικού και απέδωσαν συστηματικά», τονίζει ο ίδιος.
Η Δρομέας στα τέλη του 2016 απασχολούσε 207 εργαζομένους, έναντι 187 στα τέλη του 2015, ενώ στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2017 είχε περιορίσει τον αριθμό των εργαζομένων σε 201 στον όμιλο και σε 190 στη μητρική.
Σε ό,τι αφορά το πρώτο εξάμηνο του 2017 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρείας, από κοινού με την ελληνική θυγατρική της Καλούπια - Εξαρτήματα Μετάλλου καθώς και τη βουλγαρική θυγατρική Dromeas BG σημείωσε πτώση 23,9%, υποχωρώντας στα 4,24 εκατ. ευρώ.
Συγχρόνως, τα κέρδη της προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν κατά 59,4% σε 0,41 εκατ. ευρώ (-0,60 εκατ. ευρώ). Τα εξαμηνιαία αποτελέσματα του ομίλου προ φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας διαμορφώθηκαν σε ζημιές 0,94 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 88%.
Πάντως, για το σύνολο της τρέχουσας χρήσης, ο όμιλος εκφράζει συγκρατημένη αισιοδοξία ότι θα αντιστρέψει την πορεία στο δεύτερο εξάμηνο και θα κλείσει... ικανοποιητικά σε σύγκριση με τις επιδόσεις του 2016.
Τα εμβληματικά έργα που την καθιέρωσαν στο εξωτερικό
Από το 2009 η Δρομέας είναι αποκλειστικός προμηθευτής επίπλων γραφείου των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2011 ανέλαβε να εξοπλίσει τις κτιριακές εγκαταστάσεις του CERN στη Γενεύη της Ελβετίας, με γραφεία, ερμάρια και βιβλιοθήκες, ενώ εδώ και αρκετά χρόνια είναι επίσημος προμηθευτής χυτοπρεσαριστών εξαρτημάτων αλουμινίου της αυτοκινητοβιομηχανίας Mercedes.
Από το 2012 και τα επόμενα χρόνια κερδίζει συμβόλαια για το γερμανικό στρατό κατόπιν αυστηρών διαγωνισμών, ενώ το 2015 κέρδισε το δεύτερο μεγάλο διαγωνισμό αποκλειστικής προμήθειας επίπλων γραφείου όλων των υπηρεσιών της Ε.Ε. για τα επόμενα 2 + 1 +2 έτη, συνολικού προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ!
Η αξιολόγηση για όλα τα παραπάνω γίνεται με τα πιο αυστηρά στάνταρ εργονομικής λειτουργίας, αρτιότητας, αντοχής, αισθητικής, μέσω από ένα «πλέγμα» πολλαπλών πιστοποιήσεων των πρώτων υλών, των διαδικασιών παραγωγής και των τελικών προϊόντων.
Όλα τα έπιπλα για τα πιο πάνω συμβόλαια, παράγονται εξ ολοκλήρου στις εγκαταστάσεις της Δρομέας στη ΒΙ.ΠΕ. Σερρών.
Ιστορικό στην Ελλάδα
Η Δρομέας ΑΒΕΕΑ ιδρύθηκε το 1979 έχοντας σαν κύριο αντικείμενο την παραγωγή τροχόσπιτων (εξού και το όνομα Δρομέας).
Το 1996 – 1997 έλαβε πρώτη στον κλάδο της, το πιστοποιητικό ποιότητας ISO9002, ενώ το 1998 έλαβε πιστοποιητικό ποιότητας ISO9001.
Πριν διεθνοποιηθεί η Δρομέας και πριν μπει στα κεντρικά... σαλόνια της Ευρώπης, είχε δείξει δείγματα γραφής, παίρνοντας και ισχυρή επιχειρηματική ώθηση από τα μεγάλα και σημαντικά έργα που ολοκλήρωσε στη χώρα μας.
Ολυμπιάδα του 2004, συγκοινωνίες, δίκτυα, τράπεζες, δημόσιοι οργανισμοί, Διεθνές Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος ήταν στο πελατολόγιό της.
Κέρδισε διαγωνισμούς και υλοποίησε έργα όπως τα καθίσματα αναμονής σ'' όλους τους σταθμούς Μετρό, την επίπλωση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων διαμονής αθλητών και δημοσιογράφων το 2004, το «ντύσιμο» όλων των καταστημάτων της Eurobank, των γραφείων και των καταστημάτων του ΟΤΕ, του ΙΚΑ κ.α.