Παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν μια τιθάσευση του πληθωρισμού στο 3% για τον Νοέμβριο, έναντι 3,4% των Οκτώβριο, οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, όχι μόνο στα ράφια των σούπερ μάρκετ αλλά ακόμη και στα παραδοσιακά καταστήματα ή και τις λαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι αυξήσεις στα τρόφιμα και στα μη αλκοολούχα ποτά διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, σε ένα ποσοστό του 9%, παρά το γεγονός ότι τόσο οι ενώσεις καταναλωτών, όσο και παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι οι αυξήσεις είναι αρκετά μεγαλύτερες.
Μάλιστα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα στα εποχικά λαχανικά και στα φρούτα, όπου σύμφωνα με τα όσα ανέφερε προς το Liberal ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ κ. Γεώργιος Λεχουρίτης, τείνουν να είναι διπλάσιες, σχεδόν, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ακόμη, όπως αναφέρει ο ίδιος, παρά τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης στο λιανεμπόριο, και συγκεκριμένα στα σούπερ μάρκετ με τα γνωστά «ταμπελάκια » στις τιμές, υπάρχουν ακόμη κάποια σημεία τα οποία παραμένουν αδιευκρίνιστα. Ως παράδειγμα, ανέφερε το γεγονός ότι ναι μεν αναγράφεται το ποσοστό της έκπτωσης, χωρίς να είναι εμφανής η αρχική τιμή του προϊόντος, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει. Δηλαδή, αναγράφεται στο ταμπελάκι η έκπτωση 5% ή 10% , για παράδειγμα, χωρίς να διευκρινίζει «φθηνότερα από τι».
Ακόμη, αναφέρει ο κ. Λεχουρίτης, ένα άλλο φαινόμενο είναι το μικρό μέγεθος των γραμμάτων στα ταμπελάκια τα οποία δεν είναι ευανάγνωστα για τους καταναλωτές, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία που ισχύει από τον προηγούμενο Αύγουστο.
Αναφορικά με το ύψος των τιμών στα τρόφιμα, ο κ. Λεχουρίτης επισημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει ουσιαστική παρέμβαση από πλευράς της πολιτείας με στόχο την διαφάνεια στον καθορισμό των τιμών προκειμένου οι τιμές των τροφίμων να εξορθολογισούν.
«Είμαστε υπέρ της ελεύθερης αγοράς και της ελεύθερης οικονομίας, αλλά όχι της ασυδοσίας» επισημαίνει. Θα πρέπει, ανέφερε, η Πολιτεία να ελέγχει ουσιαστικά τη διαδικασία διαμόρφωσης της τιμής από τον παραγωγό ως τον προμηθευτή και ως τον καταναλωτή, ώστε ο τελευταίος να γνωρίζει τι αγοράζει και τι πληρώνει.
Ακόμα, δεν είναι, δηλαδή, δυνατόν το ίδιο προϊόν να το βλέπουμε στα ράφια ελληνικών σούπερ μάρκετ σε διπλάσια ή και τριπλάσια τιμή από ότι σε σούπερ μάρκετ άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Σε αντίθετη περίπτωση, κατέληξε, βλέπουμε ότι τα μέτρα με το καλάθι του νοικοκυριού κι τα ταμπελάκια με την μόνιμη έκπτωση δεν βοηθούν τους καταναλωτές καθώς οι τιμές εξακολουθούν να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και μετά την εφαρμογή τους.
Ο κ. Γιώργος Οικονόμου, γενικός διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ μιλώντας προς το Liberal εξηγεί γιατί η τιμή του ελαιολάδου τυποποιημένου ή χύμα επιμένει να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα. Η διαμόρφωση της τιμής του ελαιολάδου οφείλεται σε καθαρά συγκυριακά φαινόμενα και δεν μπορεί να συνδεθεί με τις αυξημένες τιμές στα υπόλοιπα είδη τροφίμων.
Η φετινή παγκόσμια σοδιά ελαιολάδου υπολείπεται της περσινής κατά το ένα τρίτο, περίπου. Αυτό οφείλεται κυρίως στις κλιματολογικές συνθήκες, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση της παραγωγής στις περισσότερες ελαιοπαραγωγικές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα και άλλες.
Παράλληλα, παρόμοια προβλήματα μείωσης παραγωγής αντιμετωπίζουν και οι παραγωγοί βρώσιμων ελαιών, στην περιοχή της Χαλκιδικής.
Η μείωση αυτή, σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους παράγοντες κόστους, όπως το ενεργειακό, τις μεταφορές κλπ οδήγησαν τις τιμές εκεί που βρίσκονται σήμερα. Βέβαια, από την επόμενη χρονιά και εφ΄όσον η παραγωγή βελτιωθεί και ομαλοποιηθούν οι υπόλοιποι παράγοντες κόστους, είναι πιθανόν να δούμε έναν εξορθολογισμό της τιμής του ελαιολάδου.