Του Απόστολου Σκουμπούρη
Μια χώρα που λάτρεψε την ξενομανία και σχεδόν... προσκύνησε οτιδήποτε προέρχονταν από το εξωτερικό, έφτασε τώρα να εισάγει χαρτί υγείας από την Ιταλία, λεμόνια Αργεντινής, πατάτες Χιλής, συμπυκνωμένο γάλα, αναψυκτικά, μπύρες και τσάι από ευρωπαϊκές χώρες, ενώ δαπανά 1 δισ. ευρώ ετησίως για μοσχαρίσιο κρέας!
Ασφαλώς είναι σύνθετοι και καθόλου μονοδιάστατοι οι λόγοι της καταστροφής της παραγωγής στη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες, κάτι που έγινε συνδυαστικά με τη μνημειώδη αποβιομηχάνιση, την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, το «πέρασμα» στις υπηρεσίες αλλά και την επικράτηση του... θρησκεύματος του κρατισμού.
Αν όμως έκανε ένα καλό η κρίση, είναι η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών των Ελλήνων, η μεγαλύτερη κατανόηση της διαδικαστικής «αλυσίδας» παραγωγής, συσκευασίας και πώλησης, η συνειδητοποίηση ότι όταν η παραγωγή γίνεται στην ελληνική επικράτεια, αυτό βοηθά πολλαπλώς τη χώρα, αυξάνει τον εγχώριο πλούτο και δίνει θέσεις εργασίας.
Όπως τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης εταιρείας εμφιαλωμένου νερού και αναψυκτικών στο Liberal, «Προ κρίσης η ελληνικότητα ήταν ένα χαμένο στοιχείο. Είχαμε, ως χώρα και ως καταναλωτική κουλτούρα την τάση να θεωρούμε τα ξένα προϊόντα εκ προοιμίου, άκριτα και κατά σύστημα πιο ποιοτικά. Η κρίση των τελευταίων ετών έχει αλλάξει σημαντικά τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων που επιτέλους στρέφονται (και) στα ελληνικά προϊόντα».
Μακριά από λογικές άσπρου – μαύρου, μακριά από μονοδιάστατες προσεγγίσεις, ο εν λόγω επιχειρηματίας βάζει μια πτυχή που πάνω της μπορεί να χτιστεί μια νέα επιχειρηματική κουλτούρα στην Ελλάδα.
Ο ίδιος συμπληρώνει ότι «πριν την κρίση τα ελληνικά προϊόντα υποτιμούνταν σε βαθμό πλήρους στρέβλωσης, με ότι συνεπάγεται αυτό για τις ελληνικές εταιρείες που προσπαθούσαν να μπουν σε αγορές που ελέγχονταν από ισχυρά ξένα brands. Πλέον, μετά το «χτύπημα» της κρίσης, «σε όλους τους τομείς υπάρχει άνοιγμα των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα.
Η δημιουργία του ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ
Την τελευταία διετία, έχει δημιουργηθεί μια πρωτοβουλία που εργάζεται ακριβώς πάνω στο μοντέλο της στήριξης, της ενίσχυσης, της αναβάθμισης της ελληνικότητας των προϊόντων. Ο λόγος για την πρωτοβουλία «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ», μια σύμπραξη (έως τώρα) 34 ελληνικών εταιρειών που «χτίζουν» με κόπο το brand... made in Greece.
Αρχικά ξεκίνησε από 15 ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά διαρκώς ελκύει καινούρια μέλη από τις πλέον δυναμικές και καινοτόμες επιχειρήσεις.
Όπως τόνισε στο Liberal χθες κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των δράσεων της πλατφόρμας o κ. Νίκος Χήτος, πρόεδρος της εταιρείας Χήτος ΑΒΕΕ που παράγει το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Ζαγόρι «ένας από τους λόγους που συστήσαμε αυτή την πρωτοβουλία είναι για να αναδείξουμε το ελληνικό επιχειρείν.
Βαρεθήκαμε να βλέπουμε πρωθυπουργούς και υπουργούς γεωργίας να συναντώνται με επικεφαλής ξένων πολυεθνικών στην Ελλάδα, μιλώντας για ζητήματα που απασχολούν το εγχώριο επιχειρείν. Κανείς δεν ξέρει τα προβλήματα του ελληνικού επιχειρείν από εμάς που ζούμε και παράγουμε στη χώρα, εδώ και δεκαετίες. Βγήκαμε μπροστά για να προβάλουμε το ελληνικό επιχειρείν».
Άγης Πιστιόλας (Agrino): Αυτό είναι το εκτόπισμά μας, αυτοί οι στόχοι μας
Από την πλευρά του, ο κ. Άγης Πιστιόλας, πρόεδρος του δ.σ. του ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και διευθυντής εξαγωγών και marketing της εταιρείας Agrino (ξεκίνησε από ένα μικρό μπακάλικο στο Αγρίνιο και πλέον εξάγει σε 18 χώρες), «η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ διεκδικεί ένα δυναμικό ρόλο στην επανάκαμψη της οικονομίας.
Πρόκειται για σύμπραξη ορισμένων από τις δυναμικότερα αναπτυσσόμενες ελληνικές επιχειρήσεις που συνολικά έχουν 64 μονάδες παραγωγής, απασχολούν 4.400 εργαζομένους, έχουν κύκλο εργασιών 1 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ παράγουν 2 δισ. προϊόντα μέσω 2.500 κωδικών».
«Το σημαντικότερο», όπως τόνισε ο κ. Πιστιόλας, είναι ότι «οι περισσότερες από τις 34 επιχειρήσεις προέρχονται από την περιφέρεια και την επαρχία, εκπροσωπώντας – αυτή τη στιγμή – τις 12 από τις 13 συνολικά περιφέρειες της χώρας».
Έντεκα από τα 64 εργοστάσια βρίσκονται στη Δυτ. Μακεδονία, δέκα στην Ήπειρο, οκτώ στη Στερεά Ελλάδα, εφτά στην Πελοπόννησο κ.ο.κ. Μάλιστα, το μέσο μέγεθος των εταιρειών που συμμετέχουν έχει ετήσιο τζίρο 27,3 εκατ. ευρώ απασχολώντας 129 εργαζόμενους.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ. Πιστιόλας, στην πρωτοβουλία συμμετέχουν και εταιρείες ίδιων κλάδων, ευθέως ανταγωνιστικές, με εξαιρετική συνεργασία, κάτι που δείχνει τον «επιχειρηματικό πολιτισμό που εκτός των άλλων θέλει να προβάλει η πρωτοβουλία». Απαραίτητη προϋπόθεση ένταξης είναι η διατήρηση του τρίπτυχου Παραγωγή, Βάση και Ιδιοκτησία στην Ελλάδα.
Επιπλέον προϋποθέσεις είναι η πλήρης εφαρμογή της ελληνικής εργατικής νομοθεσίας, οι συνεπείς υποχρεώσεις προς το Ελληνικό Δημόσιο, η υλοποίηση ολοκληρωμένων πολιτικών Υγείας και Ασφάλειας, καθώς και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Οι δράσεις και οι στόχοι
Η... κοινότητα «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ» βασίζεται πάνω στην κοινή επιθυμία των εταιρειών-μελών να προωθήσουν ένα σύγχρονο επιχειρηματικό-παραγωγικό μοντέλο, με έμφαση στη δημιουργία εθνικών προϊόντων υψηλής αξίας από ελληνικές επιχειρήσεις, εντός Ελλάδας, το οποίο θα έχει ως απώτερο στόχο τη διατήρηση και επανεπένδυση του εθνικού πλούτου στη χώρα, τη μείωση της ανεργίας και την ανασυγκρότηση της Ελληνικής Οικονομίας.
Συνέργειες μεταξύ των μελών, ουσιαστικός ρόλος στο διάλογο για την οικονομία, προώθηση προτάσεων για την ενθάρρυνση της ελληνικής επιχειρηματικότητας, ανάληψη δράσεων για την τόνωση της κατανάλωσης ελληνικής παραγωγής προϊόντων είναι μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας.
Οι εταιρείες-μέλη ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ έχουν εγκαινιάσει την κοινή παρουσία τους σε εμπορικές εκθέσεις, ενισχύοντας και... γκρουπάροντας την προβολή των ελληνικών προϊόντων σε ένα ευρύ κοινό, έχουν ανοίξει κανάλια ανταλλαγής τεχνογνωσίας και αναζήτησης ευκαιριών κυρίως στη διεθνή αγορά.
Επιπρόσθετα, η Πρωτοβουλία έχει ήδη θεσμοθετήσει τη σήμανση «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ», την οποία τα μέλη φέρουν πάνω στα 2 δισ. τεμάχια προϊόντων που παράγουν, ως σήμα αναγνωρισιμότητας της ελληνικής τους ταυτότητας προς τους καταναλωτές. Η σήμανση απονέμεται έπειτα από αυστηρή διαδικασία ελέγχου της Εταιρείας Ελέγχων & Πιστοποιήσεων Eurocert A.Ε, η οποία προσφέρει την έγκριτη πιστοποίηση ελληνικότητας στην επιχείρηση.
H δέσμευση της πλατφόρμας είναι να υποστηρίζει, να προβάλει και να επιβραβεύει δράσεις που:
- Αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα των παραγωγικών επιχειρήσεων, Ελληνικής ιδιοκτησίας.
- Συμβάλλουν στην άμεση μείωση του εμπορικού ελλείμματος.
- Προβάλλουν θετικά την Ελλάδα και δημιουργούν υψηλό αίσθημα εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στα Ελληνικά προϊόντα.
- Εκπαιδεύουν την κοινωνία και τους κοινωνικούς εταίρους για την υψηλότερη, σχετική προστιθέμενη αξία που δημιουργούν οι ελληνικές επιχειρήσεις προς όφελος της Ελληνικής οικονομίας.
- Καθιστούν γνωστό το σήμα «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ», το οποίο φέρουν τα προϊόντα των μελών, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
- Αναπτύσσουν συνεργασίες και κοινές προωθητικές πρωτοβουλίες μεταξύ των παραγωγικών-μεταποιητικών επιχειρήσεων, Ελληνικής ιδιοκτησίας, καθώς και συνέργειες με φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
- Εκπαιδεύουν τους νέους στην επιχειρηματικότητα και την παραγωγή.
Οι 34 εταιρείες που συμμετέχουν στην προσπάθεια
Δεκάδες είναι οι εταιρείες που βρίσκονται στο μεταίχμιο για να εγγραφούν ως μέλη στην πρωτοβουλία, όπως τονίστηκε χθες.
Προς το παρόν, μέσα σε μια διετία στην πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ συμμετέχουν οι εταιρείες:
Agrino, Έψα, Νιτσιάκος, Λουξ, Καλαμάτα Παπαδημητρίου, Νερά Ζαγόρι, Μέγα, Ήλιος, Μπύρα Νήσος, ΑΓΑΝ, Βίκος, Αναψυκτικά Φλώρινας Δινάκη, Brava, EZA, Ευβοϊκή Ζύμη, Ποτοποιία Βαρβαγιάννη, Skag, Κύκνος, Hellas Frost, Petrou Nuts, ΠΑΚΟ, Captain''s, Βιολάντα, Κτήμα Γεροβασιλείου, Endless – Ευρωχαρτική, The Writing Fields, Ελληνικά Εκλεκτά Έλαια, Αυγά Βλαχάκη, Χαΐτογλου, Galenica, Camper- Gaz, Μανδρέκας, Χρυσά Αυγά και Cretan Olive Mill.