Αυξημένος κατά 11%, περίπου, αναμένεται ότι θα είναι ο τζίρος του φετινού Δεκεμβρίου σε σχέση με αυτόν του 2022, με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις, από την κίνηση της αγοράς την πρώτη Κυριακή του Δεκεμβρίου, όπου ήταν ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα.
Σύμφωνα με τα πρώτα μηνύματα που έρχονται από τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις, παρά τον πληθωρισμό, η ζήτηση για προϊόντα και υπηρεσίες την εορταστική περίοδο καταγράφει σημαντική αύξηση.
Αν εξαιρέσουμε εισιτήρια και ξενοδοχεία, που βρίσκονται υψηλότερα στη λίστα των προτιμήσεων των καταναλωτών, καθώς έχουν ξεκινήσει οι προσφορές των ταξιδιωτικών γραφείων σε προσιτές τιμές, για χριστουγεννιάτικες διακοπές σε ελληνικούς προορισμούς αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη καταγράφουν μια άνοδο 24% στη ζήτηση τους.
Η κατηγορία ενδυμάτων - υποδημάτων καταγράφει μια αύξηση της ζήτησης 20%, ενώ στα παιχνίδια και τα είδη δώρων η ζήτηση έχει ανέβει κατά 17%.
Θα υπερβεί τα 4 δισ. ευρώ ο τζίρος του Δεκεμβρίου
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς το ενδιαφέρον των καταναλωτών δεν είναι εμφανές μόνο στο κέντρο της Αθήνας, αλλά αυξημένη κίνηση παρουσιάζουν και τα εμπορικά καταστήματα στις περιφερειακές αγορές και σε άλλες πόλεις της Αττικής.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς και του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, η κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένεται περί τα τέλη της εβδομάδας όπου και θα καταβληθεί το δώρο των Χριστουγέννων στους εργαζόμενους, το οποίο συνολικά εκτιμάται στο 1,6 δισ.ευρώ.
Μάλιστα φέτος, αναμένεται ο τζίρος του Δεκεμβρίου να ξεπεράσει ελαφρώς τα 4 δισ.ευρώ έναντι 3,6 δισ.ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022 όταν ο πληθωρισμός και οι τιμές της ενέργειας ήταν ακόμη σε υψηλά επίπεδα.
Επιπλέον, έχουν διαψευσθεί και οι ανησυχίες για μείωση της κίνησης στα ηλεκτρονικά καταστήματα με το εορταστικό άνοιγμα της αγοράς. Αυτήν τη στιγμή η κίνηση στα ηλεκτρονικά καταστήματα και η κίνηση στα φυσικά καταστήματα καταγράφουν μια παράλληλη άνοδο.
Ο εορταστικός προϋπολογισμός
Το πόσο μεγάλη θα είναι η άνοδος στα φυσικά καταστήματα προσπαθούν να διαπιστώσουν και οι έρευνες που έχουν κάνει φορείς όπως η Nielsen. Με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν από τις έρευνες, ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών, το 45%, δηλώνει ότι ο εορταστικός προϋπολογισμός θα είναι, περίπου, ίσος με τον περσινό, ένα 15% δηλώνει ότι σκέπτεται να αυξήσει τον προϋπολογισμό, ενώ ένα 40%, θα επιδιώξει να ξοδέψει λιγότερα.
Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των ειδών, το 55% των καταναλωτών θα προτιμήσουν για αγορές ή δώρα είδη ένδυσης - υπόδησης και το 43% παιχνίδια. Αρκετά ψηλά στις προτιμήσεις βρίσκονται και τα καλλυντικά - προϊόντα ομορφιάς με 37%, καθώς και προϊόντα τεχνολογίας για το 28%.
Ένα ποσοστό 71% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν, κυρίως για οικονομία χρόνου. Ειδικά, πάντως σε ό,τι αφορά τα προϊόντα τεχνολογίας, ψηλότερα στις προτιμήσεις είναι τα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη το γεγονός ότι είναι αρκετοί οι καταναλωτές που δεν θα διστάσουν να αγοράσουν και πολυτελή προϊόντα, κυρίως σε ό,τι αφορά το χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Μάλιστα το 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελείς μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).