Τον «γόρδιο δεσμό» των ανατιμήσεων καλούνται να λύσουν ή να κόψουν από κοινού οι αλυσίδες σούπερ - μάρκετ και οι προμηθευτές, καθώς οι καταναλωτές βλέπουν συνεχώς τις τιμές στα ράφια να διατηρούν την ανιούσα, ενώ ταυτόχρονα, εδώ και δύο μήνες, τουλάχιστον, έχουν αρχίσει να παρατηρούνται μειώσεις σε τζίρους, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ
Ακόμη, ένα άλλο γεγονός, χαρακτηριστικό των καιρών είναι και αυτό της στροφής των καταναλωτών από τα μεγαλύτερα καταστήματα σούπερ - μάρκετ στα μικρότερα, κάτω των 200 τετραγωνικών μέτρων που προσφέρονται για λίγα και αναγκαία ψώνια.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις των σούπερ - μάρκετ, αλλά και οι προμηθευτές είναι η αύξηση του ενεργειακού κόστους. Όπως ανέφεραν στο Liberal εκπρόσωποι της αγοράς retail, η αγορά βρίσκεται σε μια φάση συζητήσεων με τους προμηθευτές, προκειμένου να διερευνηθούν τρόποι που θα μετριάσουν την επιβάρυνση από το ενεργειακό αλλά, ως ένα βαθμό και το μεταφορικό κόστος.
Η μία από τις προτάσεις των επικεφαλής γνωστής αλυσίδας σούπερ - μάρκετ είναι κάποιες επιπλέον παροχές που δεν υπερβαίνουν το 5% επί του τζίρου που πραγματοποιούν στην αλυσίδα. Επιπρόσθετα, πριν ένα μήνα περίπου, πηγές της ΑΒ Βασιλόπουλος εκτός από τη συμπίεση των περιθωρίων κέρδους, στο οποίο άλλωστε έχει επιβληθεί πλαφόν από την κυβέρνηση, μια άλλη μορφή συγκράτησης των τιμών ήταν και αυτή των προσφορών. Μάλιστα όπως ανέφεραν οι ίδιες πηγές οι κινήσεις της εταιρείας με στόχο την συγκράτηση των τιμών είχαν ξεκινήσει πολύ πριν ο πληθωρισμός εκτιναχθεί.
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η βορειοελλαδική αλυσίδα Μασούτης, στελέχη της οποίας ανέφεραν ότι η πρώτη αντίδραση είναι να συμπιέσουν όσο μπορούν τα περιθώρια κέρδους. Παράλληλα σε προϊόντα που δεν είναι ευαλλοίωτα, όπως χαρτικά, καθαριστικά, είδη ατομικής φροντίδας, γίνεται προσπάθεια να «στοκάρουν» με ποσότητες που έχουν αγοραστεί σε φθηνότερες τιμές. Ακόμη, στα ευαλλοίωτα είδη γίνεται προσπάθεια ώστε από την όποια αύξηση έχουν τα προϊόντα αυτά, να φθάνει μόνο η μισή στο ράφι. Δηλαδή αν σε ένα είδος η αύξηση είναι 7%, στον καταναλωτή να φθάσει μόνο το 3,5%.
Η πρόκληση της Μασούτης
Η αλυσίδα Μασούτης αυτή την εποχή έχει να αντιμετωπίσει και μια επιπλέον πρόκληση, αυτή της ενσωμάτωσης των καταστημάτων του ΣΥΝ.ΚΑ και κυρίως αυτά που βρίσκονται στο Ιόνιο, τα 18, δηλαδή καταστήματα της Κέρκυρας και τα 13 καταστήματα που βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου. Με την άνοδο του τουρισμού, όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στην εταιρεία, τα νέα, αυτά καταστήματα αναμένεται να προσδώσουν αυξημένο τζίρο, όπως εκτιμά η διοίκηση.
Πάντως, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες η Μασούτης δεν έχει κάτσει ακόμη στο τραπέζι των συζητήσεων με τις προμηθεύτριες εταιρείες ζητώντας επιμερισμό του κόστος. Και αυτό γιατί , όπως επισημαίνουν πηγές που πρόσκεινται στην εταιρεία «είναι κάτι που έχουμε αναλάβει εξ’ ολοκλήρου εμείς σαν Μασούτης».
Σε ότι αφορά τις ανατιμήσεις στα ράφια, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι «αν υπολογίσετε ότι αυτή στιγμή τα επίπεδα πληθωρισμού στη χώρα είναι της τάξης του 10% - 11% στην αλυσίδα μας δεν ξεπερνούν το 2% - 3% όσον αφορά τις τελικές τιμές πώλησης των προϊόντων. Σε αυτό φυσικά παίζει σημαντικό ρόλο η καθημερινή προσπάθεια που γίνεται για μεγάλες τηλεοπτικές προσφορές, προσφορές φυλλαδίου καθώς και τεράστιο πλήθος προσφορών που επικοινωνούνται εσωτερικά στα καταστήματά μας».
Πάντως, η ευχάριστη είδηση είναι ότι οι συζητήσεις - διαπραγματεύσεις των αλυσίδων με τους προμηθευτές γίνονται σε καλό κλίμα, αλληλοκατανόησης, και δεν θυμίζει εποχές με εντάσεις ακόμη και συγκρούσεις μεταξύ των δυο μερών. Άλλωστε, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς είναι πάγια τακτική, την ανάπτυξη να την πληρώνουν και οι επιχειρήσεις σούπερ- μάρκετ και οι προμηθευτές, επομένως θα πρέπει να καταλήξουν σε μια λύση που να διευκολύνει και τις δύο πλευρές».
Ο κίνδυνος, πάντως για μείωση του τζίρου είναι ορατός, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ όλα δείχνουν ότι θα ισχύσει, τελικά ένα σενάριο το οποίο βασίζεται σε μια πιο «έντονη» υπόθεση, όπου ο πληθωρισμός στο καλάθι κυμαίνεται στο 4% και ο τζίρος των ταχυκίνητων προϊόντων (FMCGs) υποχωρεί κατά 2,6%, με όλες τις κατηγορίες να καταγράφουν πτώση. Σε ό,τι αφορά την πορεία του πρώτου τριμήνου του 2022, μέχρι τις 27 Μαρτίου, ο τζίρος των FMCGs σύμφωνα με τη Nielsen ΙQ υποχωρούσε κατά 1,4%. Και όλα αυτά βέβαια, χωρίς να υπολογισθεί ο πληθωρισμός του Μαΐου που ήταν 10,7%, ενώ σε λίγες ημέρες αναμένεται η ανακοίνωση και του πληθωρισμού του Ιουνίου, οπότε θα υπάρχει ολόκληρη η εικόνα για το πρώτο εξάμηνο του 2022.