Με μια απόφαση που χτυπά τον πυρήνα της επιχειρηματικής στρατηγικής του Facebook, δηλαδή τη συγκέντρωση δεδομένων μεταξύ εφαρμογών για τη δημιουργία καταναλωτικού προφίλ των χρηστών του, η υπηρεσία ανταγωνισμού της Γερμανίας ζητά από το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο να σταματήσει αυτή την πρακτική.
Συγκεκριμένα, η γερμανική υπηρεσία ανταγωνισμού αποφάσισε σήμερα ότι το Facebook έχει δημιουργήσει και εκμεταλλεύεται ένα τεράστιο μονοπώλιο στα social media, συνδυάζοντας δεδομένα από το Instagram, το WhatsApp ακόμα και ιστοσελίδες τρίτων. Με τον τρόπο αυτό δημιουργεί ένα μοναδικό προφίλ για κάθε χρήστη του Facebook, αποκτώντας έτσι μεγαλύτερη ισχύ στην αγορά της online διαφήμισης.
«Το Facebook θα πρέπει να έχει τη ρητή συγκατάθεση των Γερμανών χρηστών για τη συλλογή και το συνδυασμό αυτών των δεδομένων και για τον σκοπό αυτό πρέπει να αναπτύξει κατάλληλες λύσεις», αναφέρει η Bundeskartellamt σε σχετική ανακοίνωση.
«Συνδυάζοντας τα δεδομένα από το δικό του δικτυακό τόπο, τις εφαρμογές που ανήκουν στην μητρική εταιρεία και την ανάλυση ιστοσελίδων που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του, το Facebook αποκτά πολύ λεπτομερή προφίλ των χρηστών του και ξέρει ακριβώς τι κάνουν online», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Bundeskartellamt, Αντρέας Μουντ.
Η απόφαση είναι το αποτέλεσμα τριετούς έρευνας για το αν το Facebook εκμεταλλεύεται την ισχύ του στην αγορά για να κάνει τους χρήστες να αποκαλύπτουν δεδομένα τους, χωρίς να έχουν πλήρη εικόνα της απόφασής τους.
«Η Bundeskartellamt υποτιμά τον έντονο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουμε στη Γερμανία, παρερμηνεύει τη συμμόρφωσή μας με το GDPR και υπονομεύει τους μηχανισμούς που προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη διασφάλιση συνεπών προτύπων προστασίας δεδομένων σε ολόκληρη την ΕΕ», ανταπάντησε από τη μεριά του το Facebook, τονίζοντας ότι θα εφεσιβάλλει την απόφαση των γερμανικών αρχών. Σημειωτέον ότι η Bundeskartellamt έδωσε περιθώριο 12 μηνών στο Facebook για να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις της.
Η απόφαση των γερμανικών αρχών αποτελεί ορόσημο στη διελκυστίνδα που εξελίσσεται σε παγκόσμιο επίπεδο για τον έλεγχο των δεδομένων που παράγονται στο Διαδίκτυο. Και αυτό γιατί αφενός προέρχεται από τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης και την τέταρτη μεγαλύτερη στον κόσμο, αφετέρου γιατί χτυπά των πυρήνα της επιχειρηματικής πρακτικής του Facebook, δηλαδή τη συγκέντρωση δεδομένων και τη δημιουργία καταναλωτικού προφίλ των χρηστών του ώστε να πουλά όσο το δυνατόν πιο στοχευμένες διαφημίσεις.
Επιπλέον δημιουργεί ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα στο Facebook και μάλιστα στη στρατηγική του για το μέλλον. Συγκεκριμένα, πριν λίγες ημέρες οι New York Times αποκάλυψαν ότι το Facebook σχεδιάζει να ενοποιήσει τις εφαρμογές Instagram, WhatsApp και Messenger, μέχρι το 2020. Οι τρεις εφαρμογές αν και θα διατηρήσουν την αυτονομία τους ως stand alone apps, θα ενοποιηθούν ωστόσο σε τεχνικό επίπεδο ενώ τα μηνύματα των χρηστών θα μπορούν να «ταξιδεύουν» ανάμεσα στις τρεις υπηρεσίες. Η ενοποίηση αυτή έχει ως στόχο να προσφέρει στους διαφημιζόμενους την ευκαιρία να προσεγγίσουν χρήστες από τη μια εφαρμογή στην άλλη και να διευκολύνει το Facebook να μοιράζεται δεδομένα μεταξύ των εφαρμογών βοηθώντας έτσι τις στοχευμένες διαφημιστικές ενέργειες. Δηλαδή, έσοδα και κέρδη.
Η απόφαση όμως των γερμανικών αρχών βρίσκεται στον αντίποδα των σχεδίων του Facebook και αποδεικνύει για μια ακόμα φορά, ότι ο πόλεμος για τον έλεγχο των δεδομένων μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών και κρατικών αρχών μόλις άρχισε.
Γιάννης Παλιούρης