Όσο και αν οι καταναλωτές παρακολουθούν τις ανακοινώσεις των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας και τα δημοσιεύματα για τις παρεμβάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η αλήθεια είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών θα αντιληφθεί το τι συμβαίνει με τα νέα τιμολόγια όταν θα έρθει η ώρα να ανοίξει τον φάκελο με τον λογαριασμό. Αυτό θα συμβεί τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου και είναι γεγονός ότι οι εκπλήξεις δεν θα λείψουν ούτε φέτος.
Αν πέρυσι, ερχόμασταν αντιμέτωποι για πρώτη φορά με την λεγόμενη «ρήτρα αναπροσαρμογής» -η οποία τελικώς οδήγησε στο να συμπεριλάβει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ την επιδότηση για πρώτη φορά του λογαριασμού ηλεκτρικής ενέργειας- φέτος το βάρος θα πέσει στο να γίνουν αντιληπτές οι διαφορές από εταιρεία σε εταιρεία. Και αν πέρυσι κάποιοι προσπαθούσαν να αντιληφθούν τι είναι αυτό που τους… βρήκε ενώ κάποιοι άλλοι αναζητούσαν την ασφάλεια των σταθερών τιμολογίων, φέτος, το χαρακτηριστικό θα είναι η διάθεση μετακινήσεων σε άλλες εταιρείες με στόχο την αναζήτηση του φθηνότερου τιμολογίου.
Γεγονός είναι ότι αν φέτος δύο γείτονες πιάσουν την κουβέντα για τα τιμολόγια του ρεύματος κατά τον μήνα Αύγουστο, θα διαπιστώσουν διαφορές πολλών δεκάδων ευρώ ακόμη και αν έχουν την ίδια κατανάλωση. Αυτό οφείλεται στις μεγάλες διαφορές που εντοπίζονται στις τιμολογιακές πολιτικές των διαφορετικών εταιρειών. Δεν είναι δεδομένο ότι αυτές οι διαφορές –οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις προκαλούν διαφορά ακόμη και άνω του 20% στο τελικό αποτέλεσμα- θα παραμείνουν και μετά τον Αύγουστο καθώς η λογική αντίδραση των εταιρειών θα είναι να μην επιτρέψουν παράγοντες που θα τους στερήσουν πελατεία. Σε κάθε περίπτωση, μόλις το νοικοκυριό, εν μέσω πρωτοφανούς ακρίβειας, συνειδητοποιήσει ότι αρκεί μια μεταγραφή για να μειώσει τον τελικό λογαριασμό κατά 30-40 ή και περισσότερα ευρώ, εκτιμάται ότι θα το κάνει. Αρκεί να το πάρει… χαμπάρι και αυτό θα συμβεί μόλις εκδοθούν οι πρώτοι λογαριασμοί.
Αν λοιπόν ο Σεπτέμβριος του 2021 ήταν ο μήνας… γνωριμίας με τη ρήτρα αναπροσαρμογής και αντίληψης ότι και τα τιμολόγια του ρεύματος είναι κυμαινόμενα και συνδεδεμένα με τις αγορές του εξωτερικού, ο Σεπτέμβριος του 2022 θα είναι ο μήνας που θα αντιληφθούμε ότι δεν είναι όλες οι εταιρείες ίδιες. Κερδισμένος θα βγει φέτος αυτός που θα μελετήσει προσεκτικά τα δεδομένα της αγοράς.