Χρέος και μεταρρυθμίσεις, η συνταγή δεν αλλάζει κατά τον Klaus Regling. Τόσο για την Ελλάδα, που εξακολουθεί να διαπραγματεύεται ένα νέο πακέτο οικονομικής βοήθειας, όσο και για την Ιταλία, της οποίας το υψηλό επίπεδο του χρέους είναι υπό παρακολούθηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ωστόσο, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) και Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), σε συνέντευξή του στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera, εξήγησε ότι οι καταστάσεις δεν είναι συγκρίσιμες.
Ο Klaus Regling αναφέρθηκε κυρίως στα ελληνικά ζητήματα, τα οποία βρίσκονται στο προσκήνιο, ξεκινώντας από τους λόγους της καθυστέρησης που σημειώνεται στην αξιολόγηση του νέου προγράμματος, το οποίο συμφωνήθηκε το περασμένο καλοκαίρι.
Κατά τον κ. Regling η καθυστέρηση της αξιολόγησης οφείλεται κυρίως στα προβλήματα εφαρμογής του προγράμματος στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνει, ΔΝΤ και ΕΕ μπορεί να έχουν απόκλιση στις προβλέψεις τους σχετικά με το ελληνικό πρόγραμμα αλλά θεωρεί ότι αυτό αφενός είναι απόλυτα φυσιολογικό, καθώς πρόκειται για διαφορετικά θεσμικά όργανα, αφετέρου ότι δεν σχετίζεται με την καθυστέρηση της αξιολόγησης, γιατί οι προβλέψεις αυτές αναφέρονται στα επόμενα δύο χρόνια και όχι σε άμεσο χρονικό ορίζοντα.
Ο επικεφαλής του ESM υποστηρίζει επίσης πως η Ελλάδα εκτιμά ότι δεν θα χρειαστεί να εφαρμοστούν τα πρόσθετα μέτρα που ζήτα το ΔΝΤ καθώς αφορούν τις πλέον δυσοίωνες προβλέψεις, προσθέτοντας ωστόσο ότι αποτελούν έναν συμβιβασμό για τις αποκλίνουσες εκτιμήσεις, ενώ παράλληλα παρέχουν ασφάλεια έναντι απρόβλπετων γεγονότων.
Η Ελλάδα δεν κινδυνεύει άμεσα από κίνδυνο αθέτησης των πληρωμών της μέχρι τον Ιούλιο, συνεχίζει, καθώς πλέον έχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα. Ωστόσο επισημαίνει ότι όσο συντομότερα επιτευχθεί συμφωνία θα είναι τόσο το καλύτερο, γιατί θα επιτρέψει στη χώρα να αρχίσει την εξόφληση των εγχώριων ληξιπρόθεσμων οφειλών της.
Κατά τη γνώμη του κ. Regling, η Ελλάδα αποτελεί διαφορετική περίπτωση σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες που χρειάστηκε να μπουν επίσης σε κάποιο πρόγραμμα οικονομικής βοήθειας. Οι διαφορές της ελληνικής περίπτωσης, εξηγεί, οφείλονται σε τρεις λόγους. Η αρχική θέση της χώρας υπήρξε εξαιρετικά πιο σοβαρή, η ελληνική διοίκηση έχει αδυναμίες σχετικά με την ικανότητά της να εφαρμόσει το πρόγραμμα και, τέλος, οι πρώτες εκλογές του 2015 αποτέλεσαν ένα πισωγύρισμα, καθώς διέκοψαν την εφαρμογή του και λειτούργησαν ανασχετικά για την πορεία των μεταρρυθμίσεων.
Όπως τονίζει ο κ. Regling, οι εκλογές του 2015 είχαν έναν εξαιρετικά αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία, την οποία ώθησαν πίσω στην ύφεση.
Σε ερώτηση για το σύνολο των χρημάτων που έχουν δαπανηθεί για την Ελλάδα από την αρχή της κρίσης του 2010 μέχρι σήμερα, ο Klaus Regling το προσδιορίζει στα 250 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ερωτώμενος γιατί πιστεύει ότι το πρόγραμμά αυτή φορά θα λειτουργήσει επισημαίνει ότι μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου η ελληνική κυβέρνηση έχει μια νεά εντολή.
Η εντολή πλέον είναι να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν τον Αύγουστο, κάτι πάνω στο οποίο σημειώνει ότι άλλαξε εντελώς το επίπεδο δέσμευσης της κυβέρνησης, επισημαίνοντας την παρουσία του νέου υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, ο οποίος «συνεργάζεται αρκετά καλά με τους Θεσμούς».
Στη συνέχεια, η ιταλική εφημερίδα σχολιάζει ότι ο ESM θεωρείται το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο και ρωτά γιατί χώρες όπω η Γερμανία, η Φινλανδία και η Ολλανδία έθεσαν απαραίτητη προϋπόθεση τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο τελευταίο πρόγραμμα διάσωσης, ύψους 86 εκατ. ευρώ.
Ο Klaus Regling διαφωνεί με τον παραλληλισμό του ESM με το ΔΝΤ και σημειώνει ότι στην Ευρώπη ακολουθείται ένα διαφορετικό μοντέλο, στο οποίο υπάρχει κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των θεσμικών οργάνων, συγκεκριμένα της Κομισιόν, της ΕΚΤ και του ESM. Όπως επισημαίνει, η συμμετοχή του ΔΝΤ στα προγράμματα διάσωσης ευρωπαϊκών χωρών υπήρξε μέρος της ιδρυτικής συνθήκης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM). Τέλος, τονίζει ότι η συνεργασία με το Ταμείο λειτούργησε αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση των κρίσεων στις ευρωπαϊκές χώρες και ξεκαθαρίζει ότι στην παρούσα φάση ο ρόλος του δεν έχει σημασία τόσο στον τομέα της χρηματοδότησης όσο στις τεχνικές γνώσεις που διαθέτει.
Κάνοντας απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη κατά τα τελευταία έξι χρόνια, αναφέρεται στην ύπαρξη τεσσάρων επιτυχημένων προγραμμάτων, τα οποία απέδωσαν επειδή προώθησαν μεταρρυθμίσεις ενώ πάραλληλα υπήρξε η λήψη σημαντικών μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ενδυνάμωση της νομισματικής ένωσης, όπως η προώθηση της τραπεζικής ενοποίησης. Κατά τον Klaus Regling, η νομισματική πολιτική υπήρξε σημαντική για τη σταθεροποίηση της κατάστασης, όπως και η εκαθίδρυση των οικονομικών μηχανισμών EFSF και EMS. Όπως δηλώνει χαραακτηριστικά, «η νομισματική ένωση σήμερα λειτουργεί καλύτερα από ό,τι πριν την κρίση».
Τέλος, σε ερώτηση για το αν το ιταλικό χρέος συνιστά απειλή για την Ευρώπη, δεδομένου ότι είναι το υψηλότερο μετά από εκείνο της Ελλάδας, ο επικεφαλής του ESM τονίζει ότι η περίπτωση των δύο χωρών δεν είναι συγκρίσιμη.
Η Ιταλία, σημειώνει, σε αντίθεση με την Ελλάδα δεν έχασε ποτέ την πρόσβαση στις αγορές. Μπορεί, πριν από μερικά χρόνια, τα επιτόκια της χώρας να ανέβηκαν σε υψηλά επίπεδα, ωστόσο κατάφερε να ανατροδοτηθεί από τις αγορές. Το επίπεδο του χρέους της χώρας είναι υψηλό και υπήρξε υψηλό για μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά η ιταλική κυβέρνηση και η ιταλική Κεντρική Τράπεζα ανέλαβαν ισχυρές δεσμεύσεις για τη μείωσή του. Παραδέχεται ότι οι εξελίξεις υπήρξαν κάπως απογοητευτικές, ιδίως πριν από την παγκόσμια οικονομική κρίση, ωστόσο θεωρεί ενθαρρυντικό ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει θέσει τη μείωσή του ως προτεραιότητα και έχει προχωρήσει στην εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, όπως στην αγορά εργασίας.