Φουλάρουν μηχανές οι εταιρείες ταχυμεταφορών (courier) καθώς η χώρα εισέρχεται στο νέο lockdown και παράλληλα πλησιάζει η «Μαύρη Παρασκευή». Η κίνηση είναι ήδη διευρύνεται και οι αποστολές μικροδεμάτων της περασμένης Δευτέρας, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, ήταν αυξημένες περίπου 5% σε σχέση με την προηγούμενη Δευτέρα, 2 Νοεμβρίου 2020.
Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι η Δευτέρα είναι η πιο ζωτική ημέρα της εβδομάδας για τις ταχυμεταφορές. Αυτό συμβαίνει επειδή οι καταναλωτές παραγγέλνουν στα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) κάθε Σαββατοκύριακο που έχουν διαθέσιμο χρόνο για ψάξιμο. Ετσι η παράδοσή τους αγαθών ξεκινά την πρώτη εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας.
Όλα δείχνουν ότι φέτος πάμε για ρεκόρ πωλήσεων και αποστολών ταχυδρομικών αντικειμένων. Η αγορά αναμένεται να ξεπεράσει για τα καλά τα 400 εκατ. ευρώ, από 360 εκατ. ευρώ που ήταν το 2018. Το πλήθος των διακινηθέντων ταχυδρομικών αντικειμένων από 76 εκατ. που ήταν το 2018 θα ξεπεράσουν τα 90 εκατομμύρια φέτος. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εργάσιμη ημέρα, οι ταχυμεταφορείς διανέμουν περίπου 360.000 αντικείμενα.
Στα παραπάνω στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα μεγέθη του ομίλου ΕΛΤΑ, που είναι ο πάροχος καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας. Αν προστεθούν τα στοιχεία του κρατικού οργανισμού, τότε τα έσοδα από τις ταχυδρομικές αποστολές, ξεπερνούν τα 550 εκατ. ευρώ και τα διακινηθέντα αντικείμενα τα 350 εκατομμύρια. Αυτό ανεβάζει σε καθημερινή βάση θα διακινηθέντα αντικείμενα σε 1,4 εκατομμύρια.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές του, τα ΕΛΤΑ έχουν τα μεγαλύτερα έσοδα από την ταχυδρομική αλληλογραφία, παρά από μεταφορά δεμάτων και μικροδεμάτων. Έχει επομένως μεγάλο αριθμό διακινηθέντων αντικειμένων αλλά χαμηλότερο μέσο έσοδο.
Πάντως όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, σε αντίθεση με ότι συνέβαινε στην προ Covid-19 εποχή, ο όμιλος ΕΛΤΑ έχει διπλασιάσει τη δυναμικότητα του για να ικανοποιήσει την υψηλή ζήτηση σε υπηρεσίες ταχυμεταφορών που προκαλεί η πανδημική κρίση. Καθώς μάλιστα ο όμιλος πέρασε σε ένα πλαίσιο πιο ορθολογικής διαχείρισης, οι δύο εταιρείες ΕΛΤΑ και ELTA Courier, συνεργάζονται πιο στενά για να ικανοποιήσουν τη σχετική ζήτηση.
Στην ίδια κατεύθυνση βρίσκονται και οι άλλοι πάροχοι ταχυμεταφορών. Από το περασμένο καλοκαίρι που ολοκληρώθηκε το πρώτο lockdown όλοι έχουν αναβαθμίσει τους μηχανισμούς διακίνησης αντικειμένων, τόσο στα κέντρα διαλογής, όσο και στο αποκαλούμενο «τελευταίο μίλι».
Δεν είναι τυχαίο ότι οι εταιρείες ταχυμεταφορών είναι από τις λίγες επιχειρήσεις της χώρας, που σημειώνουν αύξηση εσόδων μέσα στο 2020. Οι περισσότερες εμφανίζουν κάμψη, ενώ εκείνες που έχουν άμεση σχέση με τον εισερχόμενο τουρισμό (π.χ. αεροδρόμια, ξενοδοχεία, εστίαση, ψυχαγωγία κ.λπ.) έχουν δει τα έσοδά τους να βυθίζονται «σαν μολύβι μέσα στο νερό». Στοιχεία ακόμη δεν υπάρχουν, αλλά με βάση όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, δείχνουν ότι οι πωλήσεις τουλάχιστον αυξάνουν.
Για παράδειγμα η ACS Courier σημείωσε αύξηση εσόδων κατά 11% μέσα στο α’ εξάμηνο του 2020, ως αποτέλεσμα της αύξησης της διακίνησης αντικειμένων. Τα κέρδη ωστόσο υποχώρησαν καθώς, όπως αναφέρουν στελέχη της επιχείρησης, οι επενδύσεις αναβάθμισης του μηχανισμού εξυπηρέτησης των νέων αναγκών που έφερε το πρώτο lockdown, επηρέασαν αρνητικά την κερδοφορία. Η αναβάθμιση αυτή ωστόσο θα βοηθήσει στα τρίμηνα που ακολουθούν και ειδικά στο τρίμηνο που διανύουμε όπου εκτός από το δεύτερο lockdown, περιλαμβάνεται και την «μαύρη Παρασκευή (black Friday)».
Πάντως σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι αυξομειώσεις της ζήτησης δεν είναι πάντοτε προς το καλό των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών. Οι ίδιες θα πρέπει να σταθμίσουν τις επενδύσεις, μεταξύ μιας περιόδου απότομης αύξησης της ζήτησης και μιας περιόδου χαμηλότερης ζήτησης. Αν ο μηχανισμός που δημιουργηθεί με σκοπό την κάλυψη της πολύ υψηλής ζήτησης, αναπόφευκτα θα δημιουργήσει ζημίες στην περίοδο που θα ακολουθήσει μετά την αιχμή της υψηλής ζήτησης.
Όλα όμως δείχνουν ότι οι ταχυμεταφορές θα καταστούν πολύ σημαντικές στην μετά Covid-19 εποχή καθώς η χώρα εισέρχεται στον αστερισμό του e-commerce. Αν και άργησε πολύ, εν τούτοις φαίνεται ότι μπήκε βίαια στο κόσμο των ηλεκτρονικών καταστημάτων και των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Όπως τα capital controls του 2015 έφεραν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στη χώρα μας, έτσι και η καραντίνα του περασμένης άνοιξης, διόγκωσε υπέρμετρα τα ηλεκτρονικά καταστήματα και τα ηλεκτρονικά supermarkets.
Η τελευταία αγορά δεν περιλαμβάνεται στις ταχυμεταφορές, καθώς δεν περιλαμβάνει χρέωση, αλλά φαίνεται ότι διογκώνεται συστηματικά, καθώς πλέον οι Έλληνες ψωνίζουν όλο και περισσότερο από τις οθόνες. Είναι σίγουρο ότι απ’ εδώ και στο εξής η αγορά των ταχυμεταφορών θα αποτελέσει ένα κρίσιμο κρίκο στην σύγχρονη εγχώρια οικονομία, κάτι που γίνεται ξανά ορατό τώρα στο δεύτερο lockdown. Η κίνηση των ταχυμεταφορέων γίνεται ορατή σε όλους στους δρόμους των ελληνικών πόλεων μεταφέροντας διαρκώς αγαθά και πληροφορίες σε όλες τις πόλεις και περιοχές της χώρας.