Η είσοδος στην ελληνική αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης δύο κολοσσών των υπηρεσιών τηλεοπτικού περιεχομένου (TV streaming), της HBO MAX και της Disney+ έχει αρχίσει να δημιουργεί μια έντονη κινητικότητα μεταξύ των παρόχων.
Είχε προηγηθεί πριν ένα, περίπου, μήνα η αναμέτρηση της Cosmote TV και της NOVA στο κομμάτι του αθλητικού περιεχομένου και συγκεκριμένα για την παραχώρηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του Ολυμπιακού, και ειδικά για το Champions League, τα οποία, τελικά απέκτησε η πρώτη για μια τριετία.
Η είσοδος των HBO Max και Disney+ μέσω της πλατφόρμας Vodafone TV αναμένεται να μεταβάλλει τους επόμενους μήνες τις ισορροπίες στην αγορά, καθώς Cosmote και Nova προσανατολίζονται σε αναδιάρθρωση του προγράμματός τους, καθώς θέλουν να κρατήσουν τις σημαντικές παραγωγές τους προκειμένου να αντεπιτεθούν. Για τον σκοπό αυτό, άλλωστε προγραμματίζουν και επενδύσεις σε σημαντικά ποσά για τον εμπλουτισμός του περιεχομένου τους.
H Vodafone, μέσω των στρατηγικών συμφωνιών με την HBO max και την Disney+ έχει μια ευκαιρία για να αναπτύξει περαιτέρω την υπηρεσία της Vodafone TV, καθώς θα προσφέρει μέσω της πλατφόρμας της το περιεχόμενο των παραπάνω μεγάλων παρόχων τηλεοπτικού περιεχομένου με μια ενιαία συνδρομή. Πρόκειται, άλλωστε για μια τακτική που ακολουθεί ο όμιλος της Vodafone και σε άλλες αγορές, όπως η Ισπανία.
Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, παρά την πανδημία, την τελευταία διετία που κράτησε μεγάλο μέρος του πληθυσμού στα σπίτια τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα δεν κατέγραψε μεγάλη αύξηση.
Συνεπώς η παρουσία στην ελληνική αγορά των συνδρομητικών υπηρεσιών της HBO MAX και της Disney+, θα εντείνει τον ανταγωνισμό καθώς οι υπηρεσίες αυτές θα προστεθούν στις ήδη υφιστάμενες της Netflix, της Apple TV και της Amazon Prime αλλά και της συνδρομητικής πλατφόρμας του ANT1 , ο οποίος μπήκε και αυτός πρόσφατα στη μάχη.
Δεν ανησυχούν οι μεγάλοι παίκτες
Πάντως, οι μεγαλύτεροι παίκτες με βάση των αριθμό συνδρομητών, δηλαδή η Cosmote TV πρωτίστως και η Nova δευτερευόντως, δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα και προχωρούν με συγκεκριμένο σχεδιασμό στις κινήσεις τους.
Άλλωστε, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι συνδρομητές της Cosmote TV ξεπερνούν τους 660.000, με τη Nova να την πλησιάζει αρκετά μετά την εξαγορά της Wind. Στην περίπτωση, μάλιστα που αν στους υφιστάμενους συνδρομητές της NOVA προστεθούν και οι περίπου 80.000 πελάτες της Wind Vision στην οποία έχουν προστεθεί και οι υπηρεσίες της EON TV, τότε υπολογίζεται ότι το νέο σχήμα που θα προκύψει από την ενοποίηση μπορεί να ξεπεράσει τους 390.000 συνδρομητές. Η Vodafone βρίσκεται στην τρίτη θέση με 140.000 συνδρομητές.
Σε ό,τι αφορά τους συνδρομητές του Netflix στην Ελλάδα, υπολογίζονται σε 400 ως 500.000 αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία από τον όμιλο. Μάλιστα επειδή η πλατφόρμα μπορεί να δώσει προβολή σε τέσσερις οθόνες ταυτόχρονα τότε εκτιμάται ότι είναι περισσότεροι. Σε περίπτωση που τα στοιχεία αυτά επιβεβαιωθούν τότε η Netflix είναι ουσιαστικά ο δεύτερος μεγάλος “παίκτης” της αγοράς.
Φορολογία και στρεβλώσεις της αγοράς
Παράλληλα με την μάχη που εντείνεται στο πεδίο του ανταγωνισμού, στην αγορά έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζονται και στρεβλώσεις.
Η μία από αυτές είναι το θέμα της φορολογίας της συνδρομητικής τηλεόρασης, η οποία ανέρχεται στο 10% του μηνιαίου λογαριασμού.
Η φορολογία αυτή ανεστάλη, την περίοδο της πανδημίας, για ευνόητους λόγους, ως και τον τρέχοντα μήνα. Σε περίπτωση που ισχύσει εκ νέου τότε δημιουργείται θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς οι ξένες πλατφόρμες streaming που προσφέρουν υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα (Netflix, Apple TV+, Amazon Prime) δεν υπόκεινται σε καμία φορολόγηση.
Η δεύτερη στρέβλωση αφορά την παράνομη πρόσβαση σε συνδρομητικό περιεχόμενο. Πρόκειται δηλαδή για πειρατεία, η οποία πιέζει σημαντικά την αγορά. Ήδη, ανεπίσημα στοιχεία ανεβάζουν τον αριθμό των παρανόμως λειτουργούντων tv boxes στη χώρα μας σε πάνω από 300.000, τα οποία συνήθως εγκαθιστούν οργανωμένα κυκλώματα.