Του Απόστολου Σκουμπούρη
Έχοντας επιτύχει αύξηση των εξαγωγών της κατά 130% το 2015 - αλλά παρ' όλα αυτά μόλις το 5% των πωλήσεών να της έρχεται από τις ξένες αγορές - η Αχαϊκή εταιρεία Λουξ έχει σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ενίσχυσης της διεθνούς της παρουσίας.
Με αιχμή λοιπόν τη νέα γενιά αναψυκτικών που είναι εν πολλοίς απαλλαγμένα από αρκετές «ενοχοποιημένες» γλυκαντικές ουσίες, οπότε μπορούν να απευθυνθούν και σε άλλα κοινά, η Λουξ σχεδιάζει να αυξήσει περαιτέρω τις εξαγωγές της το 2016 και τα επόμενα χρόνια, στοχεύοντας να γίνει γνωστή στα πέρατα του κόσμου.
Η εταιρεία που αποτελεί ένα από τα κορυφαία success stories των τελευταίων 15 ετών στη χώρα μας, έχοντας ήδη καταστεί η δεύτερη σε μερίδια εταιρεία αναψυκτικών στο σύνολο και η πρώτη αμιγώς ελληνική εταιρεία στον κλάδο, σχεδιάζει τα επόμενα βήματα με προσοχή.
Μερικά από τα «μυστικά» της διοίκησης της Λουξ που της έδωσαν ισχυρό momentum στην πορεία των τελευταίων ετών ήταν η γνώση του αντικειμένου, η απευθείας τιμολόγηση των πελατών χονδρικής από την ίδια την εταιρεία που εξάλειψε την παρουσία τρίτων, η λιτή διαχείριση, ο έλεγχος του κόστους, αλλά και η πίστη στο… προϊόν, στην πρώτη ύλη… Αυτό, μεταγγίστηκε σ'' όλη την «αλυσίδα» παραγωγής της επιχείρησης, αλλά και σ'' όλους τους συνεργάτες της.
Απόσταγμα πολλών ετών έρευνας τα νέα προϊόντα
Αιχμή του δόρατος για τη νέα αντεπίθεση της εταιρείας τόσο στην Ελλάδα όσο κυρίως στο εξωτερικό είναι η νέα γενιά αναψυκτικών λουξ plus n'' light. Πρόκειται για τα πρώτα αναψυκτικά στην ελληνική αγορά που περιέχουν μόνο φυσικά γλυκαντικά (σάκχαρα φρούτων, φρουκτόζη και γλυκαντικά φυτικής προέλευσης).
Σύμφωνα με τη διοίκηση της Λουξ, τα νέα προϊόντα που έχουν μειωμένες θερμίδες έως και 60%, μπορούν να είναι ανταγωνιστικά ακόμη και σε περισσότερο… απαιτητικές αγορές, όπως θεωρούνται οι αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, όσο και άλλων περιοχών.
Σε συνάντηση με δημοσιογράφους στην Πάτρα, η διοίκηση της Λουξ αναφερόμενη στα νέα σήματα τόνισε ότι «αποτελούν... απόσταγμα πολλών ετών έρευνας, δοκιμών, πειραματισμών, μια επίπονη και απαιτητική προσπάθεια με στόχο να έρθει το σημερινό αποτέλεσμα».
Όπως τόνισε ο αντιπρόεδρος και διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας Λουξ κ. Πλάτων Μαρλαφέκας «πρόκειται για premum σειρές, ενώ η υποκατάσταση της ζάχαρης με φυτικά γλυκαντικά αποτελεί παγκόσμια καινοτομία που κάνει το προϊόν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό στο εξωτερικό».
Η εταιρεία μετά από μεγάλες προσπάθειες όλα τα προηγούμενα χρόνια – έχοντας να αντιμετωπίσει και μια παγιωμένη κατάσταση αθέμιτου ανταγωνισμού από ομίλους που δεν επέτρεπαν τη... δίκαιη αναμέτρηση στα ράφια των καταστημάτων και των ψυγείων – συνεργάζεται πλέον με όλα σχεδόν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ της χώρας.
Από τον Αύγουστο του 2015 έχει παρουσία σε όλα τα σουπερμάρκετ (και της) Μασούτης, ενώ ήδη από φέτος αναμένεται να φανεί η ενίσχυση των μεριδίων της από την καλύτερη παρουσία της στα δίκτυα διανομής.
Επενδύσεις, αποτελέσματα και μερίδια
Η επένδυση της Λουξ για τη δημιουργία της γραμμής παραγωγής για τις σειρές των αναψυκτικών με λιγότερες θερμίδες Λουξ Plus & Light, ήταν 6 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση έγινε με ίδια κεφάλαια, ενώ από το 2004 έχουν επενδυθεί για εγκαταστάσεις, εκσυγχρονισμό παραγωγής και νέα σήματα περί τα 20 εκατ. ευρώ.
Παρά το γεγονός ότι η αγορά των αναψυκτικών – λόγω της κρίσης – διαρκώς συρρικνώνεται στην Ελλάδα, εντούτοις η Λουξ καταφέρνει και κρατά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, επιβεβαιώνοντας ότι βρίσκεται σε... ράγες αναπτυξιακής τροχιάς.
Το 2013 ο κύκλος εργασιών ήταν στα 27 εκατ. ευρώ με τα κέρδη στα 2,3 εκατ. ευρώ, το 2014 οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 28,9 εκατ. ευρώ με τα μεικτά κέρδη στα 3,1 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 30 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 5% σε σχέση με το 2014, με τα μεικτά κέρδη στα 3,3 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το 2015 το μερίδιο της Λουξ σε αξία ήταν 8,1% στο σύνολο των αναψυκτικών και 27% σε αξία στην κατηγορία αναψυκτικά με γεύση, μερίδια τα οποία συνεχώς αυξάνονται το 2016. Ανοδικά κινείται και το α' εξάμηνο του 2016 σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας.
Παρουσία σε 20 χώρες, σύντομα στη Ρωσία
Η Λουξ πραγματοποιεί εξαγωγές σε περίπου 20 χώρες σε όλον τον κόσμο, έχοντας ήδη παρουσία σε Γερμανία, Καναδά, ΗΠΑ, Ιταλία, Αυστραλία, Κύπρο, Κίνα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισραήλ, Μάλτα, Παναμά, Ελβετία, Ρουμανία, Κορέα, Αλβανία, Κατάρ, Ντουμπάι, Βέλγιο και Ολλανδία.
Βεβαίως, όπως προαναφέρθηκε, παρ'' ότι οι εξαγωγές της αυξάνονται γεωμετρικά, εντούτοις, συγκριτικά, παραμένουν σε χαμηλά – για τα δεδομένα της – επίπεδα, μιας και αποτελούν μόλις το 5% του όγκου πωλήσεων για το 2015.
Σύμφωνα με τους επικεφαλής της Λουξ ο στόχος για την προσεχή 3ετία είναι αυτό το ποσοστό να διπλασιαστεί και οι εξαγωγές να αποτελούν το 10% των πωλήσεών της.
Η διοίκηση της Λουξ εδώ και καιρό βολιδοσκοπεί το... άνοιγμά της στην αγορά της Ρωσίας που είναι μια μεγάλη αγορά, με ενδιαφέρον και προοπτικές. Τα αδέρφια Μαρλαφέκα επιβεβαιώνουν ότι πολύ σύντομα η Αχαϊκή εταιρεία θα έχει παρουσία στην εν λόγω χώρα. Παράλληλα, θα γίνει περαιτέρω προσπάθεια διείσδυσης σε ευρύτερες γεωγραφικές περιοχές όπως της Βόρειας Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Νοτίου και Κεντρικής Αφρικής και της Νότιας Κορέας.
Μαρινόπουλος
Σε ότι αφορά τις εξελίξεις στο θέμα του Μαρινόπουλου, η επίσημη θέση της διοίκησης είναι πως δεν έχει λάβει ακόμη κάποιο επίσημο έγγραφο, ώστε ανάλογα με το περιεχόμενο και τις προτάσεις του, να αποφασίσει για την περαιτέρω στάση της και τις ενέργειες της.
Γενικώς πάντως η διοίκηση της Λουξ, παραμένει ιδιαίτερα επιφυλακτική αναφορικά με τις εξελίξεις και κυρίως με τον… τρόπο διάσωσης της Μαρινόπουλος αλλά και τη βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος.
Ιστορικό, το ξεκίνημα και η εξέλιξη
Η ιστορία της Λουξ ξεκινάει στις αρχές του 1950 όταν στο κέντρο της Πάτρας, στη συμβολή των οδών Παντοκράτορος και Ηλείας, ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας ιδρύει μια μικρή οικογενειακή μονάδα που αρχικά παράγει πορτοκαλάδα, λεμονάδα και γκαζόζα. Οι καιροί είναι... άλλοι, τεχνολογικά μέσα δεν υπάρχουν, οπότε η Λουξ είχε όλα τα χαρακτηριστικά μιας πρωτόλειας οικογενειακής μονάδας.
Με το χέρι γίνονταν τα... γεμίσματα, με το χέρι έμπαιναν τα καπάκια στα μπουκάλια! Η αρχική διανομή γίνονταν με κάρα. Άλλωστε, τότε η Πάτρα (όπως και πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδος) είχε παράδοση σε παρόμοιες οικογενειακές επιχειρήσεις, καθώς τότε στην Αχαϊκή πρωτεύουσα λειτουργούσαν πολλές άλλες παρόμοιες μονάδες.
Με τα χρόνια, η Λουξ μεγάλωνε, πάντα στο πλαίσιο μιας... οικογενειακής μονάδας (στις αρχές της 10ετίας του ''70 απασχολούσε μόλις 10 εργαζομένους), ενώ το 1972 λαμβάνεται η απόφαση για μεταφορά του εργοστασίου σε ιδιόκτητες, μεγαλύτερες και πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις. Σήμερα η Λουξ απασχολεί 95 μόνιμους εργαζόμενους, ενώ έμμεσα σε Αχαΐα, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι εργαζόμενοι φτάνουν τους 130.
Η Λουξ παρ' ότι είχε καλό όνομα στην Αχαΐα και ήταν ψηλά στις προτιμήσεις της τοπικής κοινωνίας, εντούτοις δεν είχε ισχυρή παρουσία εκτός αυτής. Άμα της ανάληψης της διοίκησης από τους τρεις γιους του ιδρυτή, τους κ.κ. Ιωάννη, Κώστα και Πλάτωνα Μαρλαφέκα, η εταιρεία έγινε γνωστή σ'' όλη την Ελλάδα κάνοντας ένα εντυπωσιακό «μπάσιμο» την τελευταία 15ετία.
Συνδυαστικά με τις στρατηγικές κινήσεις της διοίκησης, ρόλο στην περαιτέρω εγκαθίδρυση της επιχείρησης έπαιξε και η… κρίση, που άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, στρέφοντάς τους σε ελληνικά προϊόντα.
Υιοθετήθηκε μια επιτυχημένη δυναμική πολιτική ανάπτυξης, με αποτέλεσμα σήμερα η Λουξ να λειτουργεί καθετοποιημένα, με τέσσερις μονάδες παραγωγής, εμφιάλωσης και διανομής των προϊόντων της. Διαθέτει τρία εμπορικά σήματα (λουξ, λουξ Mix και Loux Cola), με μία ευρεία γκάμα αναψυκτικών (Πορτοκαλάδα, Λεμονάδα, Βυσσινάδα, Λουξ Mix, Σόδα, Γκαζόζα παραδοσιακή, Loux Cola και Tonic) ενώ έχει εισέλθει στους φυσικούς χυμούς.
Βραβεύσεις
Όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουν λείψει οι βραβεύσεις και οι διακρίσεις, σε μια χώρα που εν πολλοίς η λέξη επιχειρηματικότητα ήταν για πολλά χρόνια... ποινικοποιημένη – δαιμονοποιημένη. Η Λουξ έχει αναδειχθεί πέντε φορές ως Επιχειρηματικό Διαμάντι της Ελληνικής Οικονομίας από την Stat Bank, έχει κερδίσει πολλά βραβεία επιχειρηματικότητας από εγχώρια επιμελητήρια και φορείς, ενώ το 2014 υπήρξε «Υποστηρικτής της Ελληνικής Προεδρίας Συμβουλίου ΕΕ», με τα προϊόντα της να αποτελούν το επίσημο αναψυκτικό της Ελληνικής Προεδρίας. Εντός του 2016 διακρίθηκε ως National Champion στα European Business Awards, με τους συμμετέχοντες να την ψηφίζουν ως τη δημοφιλέστερη επιχείρηση της Ελλάδας.