Η ενεργειακή μετάβαση και η διαφύλαξη των συμφερόντων της ευρωπαϊκής και της ελληνικής Ναυτιλίας ήταν οι δύο βασικοί άξονες στους οποίους ήταν επικεντρωμένη η ομιλία της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού, στην πρώτη επίσημη συνέντευξη Τύπου που έδωσε στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδωνία 2022.
Παράλληλα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο επίκαιρο θέμα της κατάληψης των ελληνόκτητων τάνκερ στον Περσικό από το Ιράν, την οποία και καταδίκασε για μία ακόμη φορά.
Σε ότι αφορά τους χειρισμούς της κυβέρνησης για το συγκεκριμένο θέμα, ερωτηθείσα σχετικά, επεσήμανε: «Δεν μπορούμε να ασκήσουμε κριτική στους χειρισμούς της κυβέρνησης. Έχουν μεγαλύτερη γνώση. Γίνονται κινήσεις σε διπλωματικό επίπεδο. Πολλά πράγματα γίνονται σιωπηρά χωρίς να τα καταλαβαίνουμε. Καταδικάζουμε όπως όλοι οι διεθνείς οργανισμοί την πράξη των Ιρανών να πιάσουν τα πλοία μας. Είναι μία εντελώς παράνομη πράξη που φτάνει στα όρια της πειρατείας και μάλιστα από ένα κράτος. Δεν είναι ελληνικό θέμα αλλά διεθνές. Ευχόμαστε να μην επαναληφθεί».
Σε ό,τι αφορά την ενεργειακή μετάβαση η κυρία Τραυλού ανέφερε ότι με αιχμή τις συζητήσεις για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας διευκρίνισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να στηρίξει και όχι να υπονομεύσει το ρόλο της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας, που σε συντριπτικό ποσοστό είναι σε Ελληνικά χέρια.
«Η Ευρώπη πρέπει να καταλάβει πόσο σημαντική είναι η ελληνική ναυτιλία, που αντιστοιχεί στο 50% και πλέον του ευρωπαϊκού στόλου. Ειδικά τώρα που καταλαβαίνει η Ευρώπη την ανάγκη για ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία, η ναυτιλία θα παίξει σημαντικό ρόλο. Κι αυτό έχει αρχίσει να γίνεται αντιληπτό μετά την συνάντηση με Ευρωπαία Επίτροπο Μεταφορών κ. Αντίνα Βαλεάν» ανέφερε η πρόεδρος της Ένωσης. «Θέλουμε να προασπίσουμε τη ναυτιλία και να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα. Θέλουμε η Ευρώπη να καταλάβει πόσο στρατηγικής σημασίας είναι η Ελληνική Ναυτιλία» προσέθεσε η ίδια.
Παράλληλα η κυρία Τραυλού έστειλε ηχηρό μήνυμα ότι ο ελληνικός εφοπλισμός είναι στην πρώτη γραμμή της απανθρακοποίησης.
«Έχουμε την ενεργειακή μετάβαση που είναι το σημαντικότερο θέμα που μας απασχολεί. Κι εμείς είμαστε η πλοιοκτησία που παραδοσιακά επενδύουμε σε νέες τεχνολογίες. Είμαστε οι πρώτοι που όταν βρεθεί η λύση θα την εφαρμόσουμε” τόνισε σημειώνοντας ότι αυτό που "ζητάμε είναι να υπάρξει λύση σε παγκόσμιο επίπεδο κι όχι να λαμβάνονται περιφερειακά μέτρα, όπως θέλει η ΕΕ. Προτεραιότητα είναι οι πραγματικές λύσεις» σημείωσε και προσέθεσε:
«Εμείς επιμένουμε ότι οι λύσεις πρέπει να είναι διεθνείς, στο πλαίσιο του ΙΜΟ και αυτό που θα πρέπει να εξηγήσουμε είναι ότι, ό,τι κάνει η ΕΕ θα πρέπει να είναι με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας. Το μόνο που κάνουν τώρα είναι να την χτυπούν. Είμαστε υποστηρικτές της ανθρακοποίησης. όταν υπάρξουν οι νέες τεχνολογίες οι πρώτοι που θα τις εφαρμόσουν θα είναι οι Έλληνες, που άλλωστε πρωτοπορούν σε επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και ναυπηγήσεις».
Παράλληλα σημείωσε ότι «τα ναυπηγεία οι παραγωγοί ενέργειας και μηχανών, που έχουν και τον πρώτο λόγο για την πορεία σε ένα πιο πράσινο μέλλον είναι στο απυρόβλητο». «Εμείς αγοράζουμε την ενέργεια δε θα την εμπορευτούμε. Αυτοί που θα την εμπορευτούν είναι αυτοί που έχουν και τη μεγαλύτερη ευθύνη στην έρευνα, σε συνδυασμό με του κατασκευαστές των μηχανημάτων. Εμείς θα την αγοράσουμε ως λύση και πρέπει βέβαια να είναι βιώσιμη»” ανέφερε ασκώντας κριτική στη μονόπλευρη στοχοποίηση του κλάδου.
Αναφερόμενη στη διεθνή θέση της ελληνικής ναυτιλίας η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών τόνισε ότι το μήνυμα που εισπράττει μετά από όλες τις συνομιλίες και συναντήσεις είναι ότι πλέον, όχι μόνο η ποσοτική αλλά και η ποιοτική υπεροχή της εμπορικής ναυτιλίας είναι δεδομένη.
Στο πλαίσιο αυτό, έθεσε ως κεντρικό στόχο της θητείας της την ανάδειξη διεθνώς του ρόλου του κλάδου. “Θέλουμε να κατανοήσει ο κόσμος σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο την σημαντικότητα της ναυτιλίας στην ζωή μας. Δεν είναι μόνο ένας επιχειρηματικός κλάδος αλλά ένας εταίρος σε κυβερνήσεις. Αυτό θέλουμε να το προασπίσουμε και να το διαδώσουμε” υπογράμμισε.
Απαντώντας παράλληλα σε ερώτηση για τα θέματα ανταγωνισμού η πρόεδρος της ΕΕ σημείωσε ότι «δεν έχει ανοίξει μια επίσημη διερεύνηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την ναυτιλία. Έχουμε υπογράψει ένα συνυποσχετικό με την Ελληνική πολιτεία. Υπήρξαν κάποιες διευκρινιστικές ερωτήσεις που χρειαζόταν απαντήσεις, στις οποίες η ελληνική πολιτεία έχει ανταποκριθεί. Δεν έχουμε κάποια ανησυχία».
Σε ό,τι αφορά στις κυρώσεις προς τη Ρωσία, ανέφερε ότι «είναι δεδομένη η συμμόρφωση των Ελλήνων Εφοπλιστών με τις αποφάσεις της ΕΕ. “Ως η πιο ισχυρή δύναμη του πλανήτη στη ναυτιλία και έχοντας πάνω 30% του στόλου μεταφοράς πετρελαίου και προϊόντος τους και πάνω από το 80% του ευρωπαϊκού στόλου γινόμαστε αποδέκτες σκληρής κριτικής».
Για μια ακόμη, φορά, η κυρία Τραυλού απηύθυνε πρόσκληση προς τους νέους να αγκαλιάσουν τα ναυτικά επαγγέλματα, σημειώνοντας ότι θα πρέπει πολιτεία, φορείς και εφοπλισμός να συντονίσουν δυνάμεις για να προβάλουν την ναυτεργασία, ενώ δεσμεύτηκε για τη δυναμική συνέχιση του έργου της ΣΥΝΕΝΩΣΙΣ.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών είπε πως «βασικός στόχος είναι η εξυγίανση της ναυτικής εκπαίδευσης. Μαζί με το Ευγενίδιο Ίδρυμα, έχουμε καταθέσει μία ολιστική μελέτη για τη ναυτική εκπαίδευση που κινείται σε αυτή την κατεύθυνση. Νομίζω πως πέρα από το Υπουργείο Ναυτιλίας, και το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να έχει εμπλοκή. Είμαστε υπερήφανοι για την ελληνική ναυτιλία και θέλουμε να συνεχίσουμε τις προσπάθειες ένταξης ολοένα και περισσότερων παιδιών στο επάγγελμα. Θα συνεχίσουμε βεβαίως να στηρίζουμε έμπρακτα και τις ναυτικές ακαδημίες».
Απαντώντας, δε, σε σχετική ερώτηση σημείωσε πως «Δεν θέλουμε οι ναυτικοί μας να μειώνονται. Κάθε χρόνο μπαίνουν παιδιά στις Ναυτικές Ακαδημίες, τα οποία αποφοιτούν και τα οποία δεν αντιμετωπίζουν ανεργία στο ναυτικό επάγγελμα. Και εμείς αγωνιούμε όσο αυξάνονται τα ελληνόκτητα πλοία, να αυξάνονται και οι Έλληνες ναυτικοί σε αυτά. Γι’ αυτό και πρέπει να εντείνει η πολιτεία και εμείς μαζί τις προσπάθειές μας έτσι ώστε το σύστημα εκπαίδευσης ναυτικών μας και οι σχολές μας να εξυγιανθούν, να γίνουν πιο μοντέρνες έτσι ώστε πιο πολλά πλοία να έχουν πιο πολλά παιδιά».