Με μόλις δύο (!) στους εκατό να δηλώνουν αισιόδοξοι για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας, οι Έλληνες θα μειώσουν κι άλλο τα χριστουγεννιάτικα τους έξοδα, όπως διαπιστώνεται σε έρευνα της Deloitte, στην οποία παρουσιάζονται οι αγοραστικές τάσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων του 2015.
Μάλιστα, το «μαχαίρι» στα δώρα σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, όπου οι περισσότεροι καταναλωτές αισθάνονται πως έχουν λιγότερα χρήματα να ξοδέψουν, ιδιαιτέρως οι ερωτηθέντες άνω των 55 ετών σε ποσοστό 90%, είναι ιδιαιτέρως «κοφτερό», καθώς η μείωση των χριστουγεννιάτικων δαπανών είναι η μεγαλύτερη μεταξύ 14 ευρωπαϊκών κρατών, φθάνοντας σε 8,63% (402 ευρώ κατά μέσο όρο).
Ας σημειωθεί επίσης ότι μόνο στην Ελλάδα οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα αρνητικοί για την πορεία της οικονομίας τους και στο μέλλον. Είναι χαρακτηριστικό πως οι Έλληνες καταναλωτές που είναι απαισιόδοξοι αποτελούν το 62% του συνόλου των ερωτηθέντων. Αντίθετα μόνο το 7% των ερωτηθέντων δηλώνουν αισιόδοξοι για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας.
Ενδιαφέρον είναι και το εύρημα της έρευνας σε σχέση με την αίσθηση της φορολογικής πίεσης, η οποία είναι διαρκώς αυξανόμενη, καθώς το 49% των Ελλήνων καταναλωτών και το 35% των Ευρωπαίων καταναλωτών να σκέφτονται ότι πρέπει να πληρώσουν περισσότερους φόρους από ότι το 2014.
Οι χριστουγεννιάτικες δαπάνες θα μειωθούν επίσης στη Ρωσία (όπου τα νοικοκυριά θα ξοδέψουν 217 ευρώ, δηλαδή 6,96% λιγότερα σε σχέση με πέρυσι), στην Πορτογαλία (όπου οι δαπάνες θα περιοριστούν κατά 5,5% στα 315 ευρώ) στην Ιταλία -κατά 3,08%- αλλά αναμένεται να αυξηθούν κατά 0,2% στην Ισπανία. Αντίθετα, τα νοικοκυριά στη Βρετανία θα ξοδέψουν κατά μέσο όρο 884 ευρώ (αύξηση 0,68% συγκριτικά με πέρυσι), στη Δανία 617 ευρώ (+5,21%), στη Γαλλία 577 ευρώ (+0,23%) και στη Γερμανία 423 ευρώ (+0,87%).
Σύμφωνα με την έρευνα, ο μέσος χριστουγεννιάτικος προϋπολογισμός στην Ευρώπη θα μειωθεί φέτος κατά 0,28%, στα περίπου 513 ευρώ ανά οικογένεια. Η μείωση αυτή είναι μικρότερη σε σχέση με τον περιορισμό των δαπανών κατά 3% που καταγράφηκε πέρυσι, καθώς βελτιώνεται γενικά η αντίληψη των καταναλωτών για την ευρωπαϊκή οικονομία.
Φαγητό και δώρα στα παιδιά
Τον φετινό χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό τους οι Έλληνες καταναλωτές θα τον μοιράσουν σε φαγητό (168 ευρώ), δώρα (154 ευρώ) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (80 ευρώ).
Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ένα 60% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογενείας (26% στα παιδιά τους, 18% για τον/την σύντροφό τους και 16% για τον εαυτό τους), ενώ 36% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενήλικες (21%) και άλλα παιδιά (15%). Ένα 3% αναμένεται να διατεθεί σε φιλανθρωπικές δωρεές.
Τα βιβλία, που αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2015 στην Ευρώπη, είναι το δώρο που και οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο σε ποσοστό 56%, ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (42%) και στην τρίτη θέση έρχονται τα αρώματα και τα καλλυντικά (35%).
Σχετικά με το χρόνο που θα κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, ελάχιστοι Έλληνες κάνουν τις αγορές των Χριστουγεννιάτικων δώρων τους πριν το Δεκέμβριο (7%). Η αγοραστική κίνηση φαίνεται ότι ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου με το 86% των Ελλήνων καταναλωτών να κάνει τις χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στο μήνα.
Αγορές μέσω smartphones και tablets
Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών που αναζητούν πληροφορίες, ιδέες ή καλύτερες τιμές για τα χριστουγεννιάτικα δώρα μέσω διαδικτύου. Πέραν των ψηφιακών προϊόντων όπως είναι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια η υψηλή τεχνολογία, η μουσική και οι ταινίες τα οποία θα αγοραστούν κυρίως μέσω διαδικτύου (τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη), τα υπόλοιπα δώρα θα αγοραστούν κυρίως μέσω των καταστημάτων καθώς η εμπειρία επίσκεψης στα στολισμένα καταστήματα δίνει ιδιαίτερη ικανοποίηση στους καταναλωτές τις γιορτινές μέρες.
Χάρη στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω κινητών τηλεφώνων και tablets, ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές δείχνουν την τάση τους να χρησιμοποιούν τα smartphones για να κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου. Στην Ελλάδα αυξάνονται οι καταναλωτές που κάνουν αγορές μέσω smartphones και tablets χρόνο με το χρόνο. Το 2013 μόνο το 20% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν ήδη κάνει αγορές μέσω smartphones και tablets, ενώ το 2014 το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε σε 34% και το 2015 σε 40%.
Οι περισσότεροι καταναλωτές θα ήθελαν οι λιανέμποροι να παρείχαν χαμηλότερες τιμές. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί έκπληξη καθώς η τιμή είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που εξετάζουν οι καταναλωτές ειδικά σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τόσες οικονομικές δυσκολίες. Τέλος, η ανάγκη για ανάπτυξη ηλεκτρονικού εμπορίου επισημαίνεται ως η δεύτερη προτεραιότητα που θα πρέπει οι έμποροι λιανικής να προσέξουν για να βελτιώσουν την αγοραστική εμπειρία των Ελλήνων καταναλωτών.
Ξανθή Γούναρη