Σε στάση αναμονής βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά, όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στον ΟΛΠ, μετά την απεργία διαρκείας στις προβλήτες 2 και 3 που κήρυξε από χθες αργά το βράδυ η Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων (ΕΝΕΔΕΠ). Μέχρι στιγμής η επιβατική κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά, εν όψει και του τριημέρου εξελίσσεται ομαλά, όπως και η εμπορευματική κίνηση στην προβλήτα 1. Ωστόσο υπάρχουν ανησυχίες για διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ΕΝΕΔΕΠ, εκτός από την τριετή συλλογική σύμβαση και άλλα θεσμικά μέτρα, όπως ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα, προσαυξήσεις των νυχτερινών, αργιών και Σαββατοκύριακων και πλήρη απασχόληση για όλους, τίθενται και θέματα υγιεινής και ασφαλείας και τη λήψη σχετικών μέτρων μέτρων μετά το χθεσινό ατύχημα, όπου 38χρονος λιμενεργάτης έπεσε από ύψος τεσσάρων μέτρων στο κατάστρωμα πλοίου.
Από την άλλη πλευρά η ΣΕΠ Α.Ε. θυγατρική της COSCO Shipping Ports Limited και η DPort Services, αρμόδια για την υποστήριξη της λειτουργίας και της διαχείρισης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά ανέφεραν ότι θα προσφύγουν στη δικαιοσύνη θέτοντας θέμα νομιμότητας της απεργίας, η οποία, όπως εκτιμάται θα επιδεινώσει την οικονομική κατάσταση του λιμανιού. Υπενθυμίζεται ότι παρόμοια προσφυγή στη δικαιοσύνη είχε γίνει και προ τετραμήνου, με το δικαστήριο να αποφασίζει ότι η απεργία ήταν παράνομη.
Προβλήματα στην αγορά και την εφοδιαστική αλυσίδα
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς «η συγκεκριμένη απεργία θα δημιουργήσει αναταράξεις στο λιμάνι, θα πλήξει το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, σε μια κρίσιμη στιγμή για την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία επιβαρύνθηκε και από τις προηγούμενες κινητοποιήσεις που έληξαν πριν τις γιορτές του Πάσχα. Η νέα απόφαση αναμένεται να επιδεινώσει την οικονομική κατάσταση».
Όπως αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες η εμπορευματική κίνηση λόγω της προηγούμενης απεργίας είχε μεταφερθεί σε γειτονικά λιμάνια, καθώς μεγάλος αριθμός πλοίων παρέκαμψε το λιμάνι του Πειραιά και κατευθύνθηκε σε λιμάνια της Ιταλίας και της Τουρκίας. Τα πλοία θα επέστρεφαν για να ξεφορτώσουν εμπορευματοκιβώτια. Η τελευταία όμως εξέλιξη θα αναγκάσει τα πλοία να κατευθυνθούν σε εναλλακτικά λιμάνια.
Από την πλευρά της η Διεθνής Ναυτική Ένωση κάνει λόγο για τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στην εφοδιαστική αλυσίδα και την εγχώρια αγορά. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «με τον προσήκοντα σεβασμό στο -προς διελεύκανση των συνθηκών- ατυχές συμβάν του τραυματισμού του λιμενεργάτη η Διεθνής Ναυτική Ένωση υπογραμμίζει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο πως ο ενδεχόμενος αποκλεισμός του εμπορικού λιμένος θα δημιουργήσει μία μη διαχειρίσιμη συμφόρηση πλοίων και έναν ανεξέλεγκτο εγκλωβισμό -εισαγόμενων και προς εξαγωγή- φορτίων, προκαλώντας αφόρητες πιέσεις στην εγχώρια αγορά και συνθήκες ασφυξίας στην εθνική εξαγωγική δραστηριότητα».
Μείωση 4,1% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της θυγατρικής της Cosco, ΣΕΠ, για το Δεκέμβριο 2021 παρατηρείται σημαντική πτώση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Η διακίνηση containers Teu στις δυο προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που ελέγχει η ΣΕΠ μειώθηκε το Δεκέμβριο του 2021 κατά 25,4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020 στα 305,4 χιλιάδες Teu έναντι 409,4 χιλιάδες Teu και για το 12μηνο του 2021 η πτώση ήταν 4,1% ,καθώς το 2021 διακινήθηκαν 4.696,3 χιλιάδες Teu, έναντι 4.896,9 χιλιάδες Teu το 2020.
Επισημαίνεται ότι μετά την εξέλιξη αυτή, το λιμάνι της Βαλένθια στο σύνολο του, πέρασε και πάλι στην τέταρτη θέση στην Ευρώπη ξεπερνώντας τον ΟΛΠ (στο σύνολο του) που τον άφησε πέμπτο. Η πτώση της διακίνησης αποδίδεται στην γενικότερη αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις απεργίες στο λιμάνι του Πειραιά, τα απαγορευτικά που ίσχυσαν κατά καιρούς, ενώ δεν παραλείπουν οι άνθρωποι της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά να προβάλλουν την πτώση της διακίνησης ως αποτέλεσμα της μη κατασκευής τέταρτης προβλήτας.