Ο άγνωστος «γίγαντας», από τη Θεσσαλονίκη σε 30 χώρες

Ο άγνωστος «γίγαντας», από τη Θεσσαλονίκη σε 30 χώρες

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ποιος είπε ότι η Ελλάδα δεν έχει βιομηχανία; Ποιος είπε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει πρωτοποριακή βιομηχανική παραγωγή, στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας με ρομποτικά συστήματα για τις πλέον απαιτητικές και «ευαίσθητες» μορφές συσκευασίας, όπως είναι τα τρόφιμα και τα φάρμακα;

Εν τέλει, ποιος είπε ότι οι μηχανές θα αντικαταστήσουν τους ανθρώπους και ότι αυτό θα είναι εις βάρος της ανάπτυξης, της εξέλιξης, της επέκτασης και της κερδοφορίας;

Η Θεσσαλονικιώτικη εταιρεία Α. Χατζόπουλος A.E. έχει την απάντηση. Σε όλα τα παραπάνω, αλλά και σε πολλά περισσότερα. Εν πολλοίς... άγνωστη στο ευρύ κοινό, παρ'' ότι «ντύνει» χιλιάδες κωδικούς προϊόντων που κυκλοφορούν σε κάθε σπίτι, σε κάθε χέρι, σε κάθε συντροφιά.

Είναι η ηγέτιδα εταιρεία στην Ελλάδα στον κλάδο της λεγόμενης μαλακής (εύκαμπτης) συσκευασίας στην Ελλάδα, που σημαίνει πως το μεγαλύτερο τμήμα των προϊόντων και των τροφίμων που είναι συσκευασμένα και κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά προέρχονται από το δικό της υπερσύγχρονο εργοστάσιο.

Αλμυρά Σνακ, προϊόντα σοκολάτας & ζαχαρώδη, μπισκότα- προϊόντα αρτοποιίας & ζύμης, ξηροί καρποί, τρόφιμα για κατοικίδια, κατεψυγμένα, καφέδες & ροφήματα, αλλαντικά και γαλακτοκομικά, καραμέλες, κουλούρια, φρούτα, σαλάτες και εκατοντάδες άλλα συσκευασμένα προϊόντα, έχουν περίβλημα, συσκευασία που έχει «τυπωθεί» στην Α. Χατζόπουλος Α.Ε. που εδρεύει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.

Με 88 χρόνια πορείας, μιας και ιδρύθηκε το 1931, η Α. Χατζόπουλος είναι η κορυφαία στον κλάδο της στην Ελλάδα και μέσα στις δυνατές διεθνώς, έχοντας παρουσία σε πάνω από 30 χώρες!

Απασχολεί περί τους 330 εργαζόμενους, κάνοντας το 2017 τζίρο 69 εκατ. ευρώ, το 71% του οποίου προήλθε από τις πωλήσεις στο εξωτερικό!

Κύριο χαρακτηριστικό αλλά και σήμα κατατεθέν της εξέλιξής της και της επιτυχούς πορείας της σ'' αυτό το χώρο, οι διαρκείς επενδύσεις σε τελευταίας τεχνολογίας γραμμές παραγωγής, επιτυγχάνοντας τις κορυφαίες πιστοποιήσεις που υπάρχουν στον τομέα της.

Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει κάνει επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, είτε για τον εκσυγχρονισμό των γραμμών παραγωγής, είτε για την αγορά καινούριων μηχανών, που παράγουν με μεγαλύτερη ταχύτητα και ποιότητα, με πιο φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες, και πιο «ουδέτερες» από πλευράς επιβλαβών ουσιών για τη συντήρηση των τροφίμων.

Η βιομηχανία έχει πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Λευτέρη Α. Χατζόπουλο και αντιπρόεδρο και συνδιευθύνοντα σύμβουλο τον Αθανάσιο Λ. Χατζόπουλο της οικογένειας των ιδρυτών και μετόχων της. Πελάτες είναι εταιρείες τροφίμων, φαρμακευτικές εταιρείες, εταιρείες καλλυντικών, απορρυπαντικών, ειδών οικιακής χρήσης κ.α.

Οικονομικά μεγέθη

Το 2017 η εταιρεία κατέγραψε πωλήσεις ύψους 68,91 εκατ. ευρώ, έναντι 67,35 εκατ. ευρώ το 2016, αυξημένες σε ετήσια βάση κατά 2,3%. Το 30,1% των εσόδων προήλθε από εγχώριες πωλήσεις, 61,3% από εξαγωγές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και το υπόλοιπο 8,5% από εξαγωγές στις ΗΠΑ και άλλες τρίτες, μη ευρωπαϊκές χώρες. Οι συνολικές εξαγωγές έφτασαν τα 48,15 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 69,9% των εσόδων.

Η εταιρεία διαθέτει δύο υπερσύγχρονες βιομηχανικές μονάδες η μία επί της οδού 26ης Οκτωβρίου και η άλλη στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης οι οποίες απλώνονται σε εκτάσεις 6.400 τ.μ. και 13.500 τ.μ. και περιλαμβάνουν κτιριακές εγκαταστάσεις συνολικής επιφάνειας 4.480 τ.μ. και 10.020 τ.μ., αντιστοίχως. Εκτός αυτών, έχει ολοκληρώσει σε τρίτο σημείο στο Καλοχώρι κτιριακές εγκαταστάσεις 19.085 τ.μ.

Σε μια προσπάθεια να ανοίξει περαιτέρω τους ορίζοντες των εξαγωγών της, η Α. Χατζόπουλος από το 2017 άνοιξε γραφείο εκπροσώπησης στην Πενσιλβανία, στη Βορειο-Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.

Στόχος είναι η εμπορική επέκταση στην αμερικανική αγορά με πρώτιστο εστιασμό στις βορειοανατολικές ακτές της χώρας.

Ρομποτική γραμμή παραγωγής

Μέσα στο 2018 εγκαινίασε τη νέα υπερσύγχρονη μηχανή στο εργοστάσιο που εδρεύει στο Καλοχώρι. Πρόκειται για μηχανή που τυπώνει έως δέκα χρώματα και σε οποιοδήποτε υπόστρωμα: Paper, PE, PP, OPA, PET, Alu-foil και λαμιναρισμένα υλικά.

Η αυτόματη ρομποτική γραμμή AutoCon έχει δυνατότητα παραγωγής 30 κυλίνδρων βαθυτυπία ημερησίως, καλύπτοντας κάθε απαίτηση των πελατών σχετικά με τις διαστάσεις των προϊόντων και την ποιότητα εγχάραξης. Όλη η ροή παραγωγής είναι απόλυτα αυτοματοποιημένη μέσω εξειδικευμένου λογισμικού και ρομποτικού συστήματος, περιορίζοντας την ανθρώπινη παρέμβαση στο ελάχιστο.

Το ιστορικό της Χατζόπουλος  

Το 1931 στην Θεσσαλονίκη, ένας νεαρός επιχειρηματίας, ο Αθανάσιος Χατζόπουλος, διέγνωσε μια επιχειρηματική ευκαιρία στις ανοιχτές αγορές φρέσκων τροφίμων. Οι χαρτοσακούλες εκείνη την εποχή ήταν απαραίτητες για την συσκευασία των προϊόντων, τόσο από τους καταναλωτές, όσο και από τους πωλητές. Χαρτοσακούλες που τότε φτιάχνονταν με το χέρι.

Αυτή ήταν και η αρχή για να εξελιχτεί η Α. Χατζόπουλος στην εξελιγμένη βιομηχανία ανά τις δεκαετίες.

Το 1961 έγινε η μεταφορά των εγκαταστάσεων σε ιδιόκτητο εργοστάσιο στην 26ης Οκτωβρίου, Θεσσαλονίκη, το 1975 μετατράπηκε σε Α.Ε., ενώ το 1981 εισήλθε στην αγορά εύκαμπτων υλικών συσκευασίας.

Δέκα χρόνια μετά, το 1991 είχε κατακτήσει ηγετική θέση στον (παρθένο τότε) κλάδο στην ελληνική αγορά, το 1992 ξεκίνησε τις πρώτες εξαγωγικές δραστηριότητες, ενώ το 1997 έγινε επέκταση με κατασκευή δεύτερης παραγωγικής μονάδας στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.

Τα πρώτα χρόνια της 10ετίας του 2000 μπήκαν οι νέες τεχνολογίες όπως η εφαρμογή X-Laser Cut (ελεγχόμενη διάτρηση φιλμ με laser), εφαρμογή X-Code films (τυπωμένο φιλμ με μοναδικούς κωδικούς ανά συσκευασία), ενώ το 2006 αναπτύχθηκε η τεχνολογία για εφαρμογές με βρασμό και αποστείρωση.

Το 2008 έλαβε χώρα επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας με νέα μονάδα 20.000 m2 στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, μια επένδυση 25 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2009 μπήκε στις πράσινες μεθόδους παραγωγής.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα ρίξει 12 εκατ. στη Χατζόπουλος

Αξίζει να σημειωθεί πως μέσα στο νέο γύρο δανείων και χρηματοδοτήσεων σε επιχειρηματικά πρότζεκτ στη χώρα μας που δρομολογεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), είναι και η Α. Χατζόπουλος Α.Ε.

Η εταιρεία στοχεύει σε περαιτέρω εκσυγχρονισμό και επέκταση του εργοστασίου συσκευασίας στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, επένδυση που θα απαιτήσει περί τα 29 εκατ. ευρώ. Σ'' αυτό το πλαίσιο, η ΕΤΕπ εξετάζει να καλύψει περίπου 12 εκατ. ευρώ με την παροχή δανείου με ελκυστικό επιτόκιο.

Με ρυθμούς 4-5% η αγορά συσκευασίας στην Ευρώπη

H αγορά της συσκευασίας σε Ευρώπη και Αμερική και κατ'' επέκταση της εύκαμπτης συσκευασίας, αυξάνεται συνεχώς με ρυθμούς της τάξεως του 4-6% ετησίως. Η εξέλιξη των κανόνων στην υγιεινή των τροφίμων αλλά και η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση τροφίμων σε συσκευασίες μερίδων, οι οποίες προσφέρουν ευκολία στην χρήση, στην μεταφορά και αποθήκευση, είναι παράγοντες που αυξάνουν διαρκώς τις ανάγκες αυτής της αγοράς.

Περιβάλλον

Η Χατζόπουλος εκ των πραγμάτων... υποχρεώνονταν ανέκαθεν να εφαρμόζει αυστηρές πρακτικές υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων, κάτι που της έχουν φέρει πιστοποιήσεις με βάση τα standard ISO 9001:2008 και BRC/IoP. Έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για τη μείωση των εκπομπών προς το περιβάλλον, με την εγκατάσταση συστημάτων υψηλής τεχνολογίας για την ανάκτηση και επαναχρησιμοποίηση των διαλυτών, ενώ εφαρμόζει συγκεκριμένα περιβαλλοντικά προγράμματα και διαδικασίες σύμφωνα με το ISO 14001:2004.