Του Γιώργου Φιντικάκη
Ταξίδεψε στη Κίνα με υποσχέσεις ότι είναι θέμα χρόνου να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες γύρω από τον ΟΛΠ, και έτσι ακριβώς γύρισε, δίχως στην ουσία να έχει αλλάξει το παραμικρό.
Διότι όταν ο Πρωθυπουργός μιας χώρας σαν την Ελλάδα, που γνωρίζει τη σημασία που έχει για τους Κινέζους ο Πειραιάς, επισκέπτεται το Πεκίνο, δίχως να έχει αρθεί η αβεβαιότητα γύρω από τις επενδύσεις ύψους 612 εκατ ευρώ του ΟΛΠ στο λιμάνι, είναι ουτοπικό να καλλιεργούνται προσδοκίες για κάτι παραπάνω.
Τα περί αναβάθμισης επομένως της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας στα οποία αναφέρθηκαν τη Μ. Παρασκευή ο Πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπινγκ και ο Πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, όπως και άλλα κορυφαία στελέχη του ΚΚΚ με τα οποία συναντήθηκε ο Αλ.Τσίπρας στο πλαίσιο του 2ου φόρουμ για τον «Δρόμο του Μεταξιού», (Belt and Road Initiative), έχουν σχέση περισσότερο με την διπλωματική αβροφροσύνη, παρά με την ουσία. Τα σύννεφα πάνω από το master plan του ΟΛΠ στο λιμάνι, δεν έχουν διαλυθεί.
Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες ο κ. Τσίπρας είδε τον Κινέζο Πρόεδρο Σ. Τζινπίνγκ μόνο σε εθιμοτυπικό επίπεδο, ωστόσο κατ' ιδίαν συνάντηση δεν έλαβε χώρα, προφανώς γιατί δεν υπήρχε αντικείμενο για να γίνει, όταν καμία από τις βασικές εκκρεμότητες γύρω από το λιμάνι δεν έχει επιλυθεί.
Ούτε η τελική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, ούτε εκείνη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων (ΚΣΝΜ) για τα ξενοδοχεία έχει γίνει γνωστή, ούτε και έχει συνεδριάσει η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) επί του υπομνήματος που κατέθεσε πριν την Μεγάλη Εβδομάδα ο ΟΛΠ σχετικά με το συνολικό master plan.
Παρά το κλίμα εποικοδομητικών συναντήσεων, παρ' ότι ο κ. Τσίπρας χαρακτήρισε στην ομιλία του την Ελλάδα ως γέφυρα της Δύσης με την Ανατολή, εντούτοις η παρουσία του στο δεύτερο φόρουμ της Πρωτοβουλίας του «Δρόμου του Μεταξιού», δεν φαίνεται να διέλυσε την αβεβαιότητα που υπάρχει ακόμη στην κινεζική πλευρά.
Και ας ήταν ο Έλληνας Πρωθυπουργός ο πρώτος ηγέτης χώρας - μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πήρε τον λόγο στην Ολομέλεια Διαλόγου Υψηλού Επιπέδου στο πλαίσιο του φόρουμ, λέγοντας ότι «η Ελλάδα εκμεταλλεύεται τη μοναδική γεωπολιτική της θέση στο αντάμωμα τριών ηπείρων», και ότι «οι στοχεύσεις της Πρωτοβουλίας του σύγχρονου "Δρόμου του Μεταξιού" συμβαδίζουν με τους περιφερειακούς οικονομικούς στόχους που θέλουμε να προωθήσουμε».
Σύμφωνα μάλιστα με τις πληροφορίες, αυτό που μετέφεραν στον Πρωθυπουργό με διπλωματικό φυσικά τρόπο οι υψηλοί συνομιλητές του, ήταν ότι αναμένουν να εγκριθεί το master plan, προκειμένου να ξεκινήσουν οι κινεζικές επενδύσεις, για να εισπράξουν από τον κ. Τσίπρα τη διαβεβαίωση ότι αυτό θα συμβεί το συντομότερο.
Το νέο επομένως επεισόδιο στο σίριαλ με τον ΟΛΠ θα εκτυλιχθεί πιθανότατα σε νέα συνάντηση την επόμενη εβδομάδα, όπου υπό τον συντονισμό των Στ. Πιτσιόρλα και Γ.Τσίπρα - αναπλ. Υπ. Οικονομίας και διευθυντή του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, αντίστοιχα- και πάντα υπό την επίβλεψη του υπ. Επικρατείας Αλ.Φλαμπουράρη, θα φανεί κατά πόσο η κυβέρνηση θα τηρήσει τις δεσμεύσεις που είχε δώσει στην κινεζική πλευρά σε έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου στις 5 Απριλίου.
Τότε, και έπειτα από παρέμβαση του Πεκίνου δια της διπλωματικής οδού, η κυβέρνηση είχε διαβεβαιώσει την κινεζική πλευρά πως θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της, προκειμένου να ξεμπλοκάρει το master plan από τα γρανάζια της αρχαιολογίας και τις όποιες εσωτερικές αγκυλώσεις προκαλεί η ελληνική δημόσια διοίκηση.
Είχε μάλιστα συμφωνηθεί, σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, ο ΟΛΠ να καταθέσει υπόμνημα προς την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), με τις παρατηρήσεις του επί της αρχικής γνωμοδότησης που είχε εκείνη κάνει για το master plan. Σημειωτέον ότι η ΕΣΑΛ είναι εκείνο το όργανο που απαρτίζεται από εκπροσώπους υπουργείων και που τον Φεβρουάριο είχε «κόψει» το μεγαλύτερο μέρος από τις προαιρετικές επενδύσεις που δρομολογεί ο ΟΛΠ, επί ενός συνόλου 612 εκατ. ευρώ, χαρακτηρίζοντας τες ούτε λίγο - ούτε πολύ «αχρείαστες».
Το επίμαχο υπόμνημα του ΟΛΠ είχε κατατεθεί στις 19 Απριλίου, πριν δηλαδή την Μεγάλη Εβδομάδα, με την προοπτική ότι η ΕΣΑΛ θα συνεδρίαζε τη Μ. Τρίτη, προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως», και ο Πρωθυπουργός να ταξιδέψει στο Πεκίνο χωρίς βαρίδια στις βαλίτσες του.
Τίποτα από αυτά δεν συνέβη. Ούτε η ΕΣΑΛ συνεδρίασε μέσα στην Μ.Εβδομάδα, και οι σκιές συντρόφευσαν την επίσκεψη Τσίπρα καθ' όλη την διάρκεια της παραμονής του στη κινεζική πρωτεύουσα έως το Μ. Σάββατο.
Έτσι, τα περί αναβάθμισης της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας, και τα περί κινεζικού ενδιαφέροντος για επενδύσεις σε τεχνολογία, logistics, υποδομές, και Κρόκο Κοζάνης, ασφαλώς και έχουν την σημασία τους, δεν αφορούν ωστόσο το ζητούμενο του ταξιδιού : Να δοθεί ένα ξεκάθαρο σήμα στο Πεκίνο ότι η Αθήνα έχει ξεπεράσει τις γενικότερες αρτηριοσκληρώσεις και την επαμφοτερίζουσα εσωτερική πολιτική ρητορική -με προεκλογικές μάλιστα σκοπιμότητες στη παρούσα φάση.
Σινιάλο που έχουν περισσότερο από ποτέ ανάγκη οι ελληνοκινεζικές σχέσεις, τώρα που Ευρωπαίοι και Ουάσινγκτον αντιμετωπίζουν τις επενδυτικές πρωτοβουλίες του Πεκίνου, με ολοένα και μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα.