Την 28η Οκτωβρίου θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση της Volvo Cars στο χρηματιστήριο της Στοκχόλμης. Η δημόσια εγγραφή των μετοχών της είναι η μεγαλύτερη μέχρι τώρα για φέτος στην Ευρώπη. Ανάλογα με το πόσο επιτυχημένη θα αποδειχθεί η εγγραφή, η εταιρεία θα εκδώσει από 367 έως 471 εκατομμύρια νέες μετοχές, με τιμή πώλησης στους νέους επενδυτές ανάμεσα στις 53 με 68 σουηδικές κορώνες ανά μετοχή.
Αν η επενδυτική ζήτηση είναι μεγάλη, τότε οι νέοι επενδυτές θα έχουν την ευκαιρία να αγοράσουν μέχρι και άλλα 160 εκατομμύρια μετοχές, τις οποίες όμως θα πουλήσει η Geely Sweden Holdings AB, δηλαδή οι κινέζοι ιδιοκτήτες της εταιρείας. Η εταιρεία υπολογίζει πως από την έκδοση και διάθεση των νέων μετοχών θα εισπράξει τουλάχιστον 25 δισεκατομμύρια κορώνες Σουηδίας, δηλαδή λίγο κάτω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Η συνολική χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας θα είναι, σε δολάρια ΗΠΑ, κοντά στα 20 δισεκατομμύρια, ενώ αν η τιμή έκδοσης είναι στις 68 κορώνες, μπορεί να πλησιάσει και τα 23 δισ.
Οι αριθμοί αυτοί είναι εντυπωσιακοί, αν σκεφθεί κανείς πως, το 2010, η εταιρεία πέρασε στα χέρια της κινεζικής Zhejiang Geely, ή απλά Geely, με αντάλλαγμα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Ford, που ήταν η ιδιοκτήτρια της Volvo Cars, πληγωμένη από την μεγάλη κρίση του 2008 – 2009 ήθελε να απαλλαγεί από το βάρος μίας ακόμα ευρωπαϊκής εταιρείας και την πούλησε σε μία πολύ χαμηλή τιμή.
Παρά τις σοβαρές αμφιβολίες που είχαν εκφραστεί τότε, οι κινέζοι ιδιοκτήτες, υπό την ηγεσία του Λι Σουφού, κατάφεραν να αναζωογονήσουν την ιστορική σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία, κρατώντας μάλιστα την παραγωγή μέσα στην Σουηδία και διατηρώντας τον χαρακτήρα της φίρμας που είχαν συνηθίσει οι οδηγοί των Volvo ανά τον κόσμο.
Η εταιρεία πάτησε γερά στα πόδια της, και πέρυσι, που ήταν μία πολύ κακή χρονιά λόγω πανδημίας, πούλησε 660.000 αυτοκίνητα ανά τον κόσμο, τα μισά περίπου στην Ευρώπη και τα υπόλοιπα κυρίως στην Κίνα και τις ΗΠΑ. Για το 2021, οι αριθμοί είναι ακόμα καλύτεροι, αφού στους πρώτους εννέα μήνες του έτους πούλησε 531.000 αυτοκίνητα, 17,6% περισσότερα από το 2020.
Μετά από την επιτυχημένη διαδικασία της αναζωογόνησης, ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα. Την ταχεία προσαρμογή στην συντελούμενη στροφή προς τα ηλεκτροκινούμενα οχήματα. Τα έσοδα της εταιρείας από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο Nasdaq Stockholm θα πάνε όλα προς αυτή την κατεύθυνση.
Η εταιρεία έχει αποφασίσει να προσπαθήσει να ξεπεράσει όλους τους ανταγωνιστές της, κυρίως ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η BMW, η Audi, η Mercedes Benz και άλλες, και να φτάσει πιο γρήγορα από αυτές στον τελικό στόχο, ο οποίος είναι η παραγωγή αποκλειστικά ηλεκτροκινούμενων οχημάτων. Η Volvo Cars έχει δηλώσει πως το 2030 θα είναι σε θέση να παράγει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και μάλιστα αρκετά περισσότερα από όσα παράγει (συνολικά) τώρα. Θέλει να αυξήσει την παραγωγή της στα 1.200.000 αυτοκίνητα μέχρι το 2025, με τα μισά από αυτά να είναι ηλεκτρικά, και να την μεγαλώσει ακόμα περισσότερο μέχρι το 2030, μόνο με ηλεκτρικά πλέον.
Στην προσπάθειά της να φθάσει γρήγορα στον πλήρη εξηλεκτρισμό θα την βοηθήσει η μητρική της εταιρεία, η Geely, η οποία σκοπεύει να αγοράσει κάποια στιγμή από την Volvo Cars τον τομέα κατασκευής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η αύξηση της παραγωγής θεωρείται απαραίτητη προκειμένου να μπορεί να σταθεί απέναντι στους ανταγωνιστές της οι οποίοι παράγουν υπερδιπλάσιο αριθμό οχημάτων από αυτήν
Δεδομένου πως η Volvo πούλησε το 2020 μόνο 5.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το να μπορεί να παράγει 600.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2025 ακούγεται πάρα πολύ φιλόδοξος στόχος. Όχι μόνο λόγω του ότι οι μεγάλες επενδύσεις θα μειώσουν την κερδοφορία της αλλά και διότι το εγχείρημα είναι πολύ απαιτητικό και σε τεχνικό επίπεδο. Εδώ μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη η πρόσφατα ανακοινωθείσα συνεργασία με την πολύ φιλόδοξη σουηδική start up Northvolt.
Η Northvolt, όπως υποδηλώνει και το όνομά της, κατασκευάζει μπαταρίες και το πρώτο της εργοστάσιο έχει ήδη ξεκινήσει την λειτουργία του. Όπως μάθαμε τον Ιούνιο, οι δύο εταιρείες θα συστήσουν μία εταιρεία, με συμμετοχή κατά 50% η κάθε μία, η οποία θα κατασκευάσει ένα μεγάλο εργοστάσιο μπαταριών στην Σουηδία. Το εργοστάσιο προγραμματίζεται να είναι έτοιμο μέχρι το 2026 και θα μπορεί να παράγει μπαταρίες για 500.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον χρόνο.
Για να επιστρέψουμε στα της δημόσιας εγγραφής, οι πληροφορίες του Διεθνούς Τύπου λένε πως μάλλον θα στεφθεί από επιτυχία. Μεγάλοι θεσμικοί επενδυτές από την Σκανδιναβία και την Φινλανδία έχουν ήδη συμφωνήσει να καλύψουν σημαντικό μέρος της έκδοσης. Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι ούτως ή άλλως μεγάλο, και λόγω του ότι η εταιρεία είναι πολύ γνωστή και δημοφιλής και γιατί ο κλάδος βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό στις πρώτες επιλογές των χρηματιστηριακών αγορών.
Από πλευράς αποτιμήσεως, η χρηματιστηριακή αξία των 20 και πλέον δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ ακούγεται αρκετά αισιόδοξη αλλά εδώ υπάρχει μία πολύ σημαντική λεπτομέρεια. Η πολύτιμη συμμετοχή της Volvo Cars στο μετοχικό κεφάλαιο της αυτοκινητοβιομηχανίας Polestar, η οποία αναπτύχθηκε μέσα στην Volvo και ανήκει από κοινού στην Volvo Cars και την Geely.
Η Polestar κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μέσα στο 2021 θα πουλήσει περίπου 29.000 αυτοκίνητα, σχετικά πολυτελή, με αξιόλογες επιδόσεις και με τιμές πώλησης πάνω από 50.000 το ένα. Προβλέπεται να αναπτυχθεί ισχυρά τα επόμενα χρόνια και ετοιμάζεται για την είσοδό της στο χρηματιστήριο Nasdaq μέσω της απορρόφησής της από μία εταιρεία τύπου SPAC.
Με βάση τα στοιχεία που είναι γνωστά σε εμάς, η αποτίμηση της Polestar θα είναι κοντά στα 20 δισεκατομμύρια δολάρια, πράγμα που σημαίνει πως το μερίδιο της Volvo Cars θα αξίζει (τουλάχιστον στα χαρτιά) κοντά στα 10 δισεκατομμύρια. Αν οι επενδυτές λάβουν υπόψη τους αυτό το περιουσιακό στοιχείο της Volvo Cars, τότε η αποτίμησή της γίνεται αρκετά πιο ελκυστική και από πλευράς της σχέσης της τιμής της μετοχής προς την κερδοφορία ανά μετοχή είναι συγκρίσιμη με αυτήν της BMW και της Daimler.
Δεν φαίνεται να υπάρχουν αμφιβολίες για την επιτυχία της αρχικής δημόσιας εγγραφής της Volvo Cars. Η εταιρεία λογικά θα αντλήσει τα κεφάλαια που χρειάζεται για να ξεκινήσει την εφαρμογή του σχεδίου της να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές της στην κούρσα προς την ηλεκτροκίνηση. Το αν θα χαρούν ή όχι οι επενδυτές που θα αγοράσουν τις μετοχές της Volvo Cars θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις επιδόσεις της Northvolt και της Polestar.
Αν η κοινή εταιρεία της Volvo με την Northvolt πετύχει, θα έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα προς τον «εξηλεκτρισμό» της Volvo Cars, αν η Polestar καταφέρει να μεγαλώσει γρήγορα θα κάνει πιο φθηνή την μετοχή της Volvo Cars. Όσοι λοιπόν εμπιστευθούν την ιστορική σουηδική εταιρεία αυτοκινήτων θα πρέπει να παρακολουθούν στενά και την πορεία της Northvolt και της Polestar.