H χαλάρωση των κανόνων COVID-19 για τα διεθνή ταξίδια από την Κίνα μπορεί να προκαλεί φόβους για διασπορά τυχόν νέων μεταλλάξεων αλλά σίγουρα προκαλεί ελπίδες για …διασπορά του κινεζικού χρήματος στη βιομηχανία της πολυτέλειας και των ταξιδιών που έχει λείψει πολύ τα δύο χρόνια των περιορισμών.
Η αντίδραση πολλών χωρών που θέτουν αυστηρούς κανόνες για τους Κινέζους ταξιδιώτες οι οποίοι μπορεί να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τις διαθέσεις τους για ταξίδια, ήδη προκαλεί αντιδράσεις.
Ο ευρωπαικός κλάδος του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων κατήγγειλε σήμερα τους ελέγχους που επιβάλλουν διάφορες ευρωπαικές χώρες στους Κινέζους ως «επιστημονικά αδικαιολόγητους» και «ασυντόνιστους».
Η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Βρετανία, καθώς και οι ΗΠΑ και η Νότια Κορέα είναι μεταξύ των χωρών που αποφάσισαν αυτήν την εβδομάδα να επιβάλουν την προυπόθεση αρνητικού τεστ 48 ωρών στους Κινέζους που θέλουν να ταξιδεύσουν.
Η ομοσπονδία που εκπροσωπεί πάνω από 500 αεροδρόμια σε 55 ευρωπαικές χώρες είχε επίσης διατυπώσει στο παρελθόν έντονη κριτικη και για τα χαοτικά, όπως τα χαρακτήριζε, περιοριστικά μέτρα σε διάφορες χώρες στην κορύφωση της πανδημίας.
Η απουσία των Κινέζων ταξιδιωτών για σχεδόν τρία χρόνια από την ευρωπαική και όχι μόνο οικονομία είχε γίνει ιδιαίτερα αντιληπτή στα έσοδα τόσο της βιομηχανίας του ταξιδιού όσο και της βιομηχανίας των ειδών πολυτελείας.
Το ενδεχόμενο να επαναληφθεί σύντομα η εικόνα να βγαίνουν από τις μπουτίκ πολυτελείας σε Παρίσι, Ρώμη και Λονδίνο με βαλίτσες γεμάτες από τα ψώνια δημιουργεί ευφορία.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι μετά την ανακοίνωση για απελευθέρωση των ταξιδιών από τις 8 Ιανουαρίου, οι μετοχές ομίλων ειδών πολυτελείας πήραν την ανηφόρα όπως ανέφερε το Business of Fashion την περασμένη Τρίτη. Οι μετοχές της LVMH σημείωσαν αύξηση κατά 2,7%, ενώ της Richemont αυξήθηκαν σχεδόν κατά 4%. Αυτές οι εταιρείες βασίζονται πολύ στην αγοραστική δύναμη των κινέζων καταναλωτών.
«Η ανάκαμψη μπορεί να είναι αργή αλλά δεδομένης της συγκράτησης στις τάξεις των καταναλωτών, είναι πιθανό ότι αρχικά θα καταγραφεί σε δημοφιλείς προορισμούς χριστουγεννιάτικων αγορών» εκτιμά η Σουζάνα Στρίτερ, αναλύτρια επενδύσεων και αγορών.
Αυτή τη στιγμή η Κίνα αποτελεί το 21% της παγκόσμιας αγοράς ειδών πολυτελείας η οποία εκτιμάται στα 372 δισεκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, η χώρα αναμένεται να γίνει η κορυφαία χώρα για τη βιομηχανία μέχρι το 2025 ξεπερνώντας τη Βόρειας Αμερική και την Ευρώπη.
Η αλλαγή της πολιτικής της μηδενικής Covid έχει αναπτερώσει και τις ελπίδες της βιομηχανίας των ταξιδιών, ωστόσο οι ειδικοί, πριν ακόμα αρχίσουν οι αντιδράσεις των χωρών με την επιβολή τεστ, προειδοποιούσαν ότι η επιστροφή στα προ πανδημίας δεδομένα για τους Κινέζους θα πάρει χρόνο.
Η Κίνα ήταν η μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού στον κόσμο πριν η COVID-19 βάλει στον πάγο τα παγκόσμια ταξίδια, με τους υπερπόντιους επισκέπτες της να ξοδεύουν 127,5 δισεκατομμύρια δολάρια για ταξίδια το 2019.
Οι αεροπορικές εταιρείες εκπονούν σχέδια για την επέκταση των υπηρεσιών τους, αλλά οι απλοί Κινέζοι και τα ταξιδιωτικά γραφεία είναι ακόμα μουδιασμένοι.
«Είναι υπέροχο που ανακοίνωσαν το άνοιγμα στα ταξίδια, ώστε να μπορώ να κάνω σοβαρά τα σχέδιά μου», δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο εξαγωγέας Τομ Γκουό, 43 ετών που ζει στο Πεκίνο.
Είπε όμως ότι πιθανότατα θα περιμένει μέχρι τα τέλη της άνοιξης ή ακόμη και το καλοκαίρι προτού αποτολμήσει ξανά ταξίδι στο εξωτερικό και πιθανότατα στις Ηνωμένες Πολιτείες για να επισκεφθεί μια αδελφή του.
Ο αμερικανικός αερομεταφορέας United Airlines δήλωσε ότι αξιολογεί τη ζήτηση της αγοράς και το λειτουργικό περιβάλλον για να καθορίσει πότε θα επαναλάβει τις πρόσθετες πτήσεις προς την ηπειρωτική Κίνα.
Η αεροπορική εταιρεία πραγματοποιεί προς το παρόν τέσσερις φορές την εβδομάδα πτήσεις μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Σαγκάη.
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa επίσης εξετάζει αν θα αλλάξει το πρόγραμμα πτήσεών της προς την Κίνα μετά τις αλλαγές.
Η TUI αναμένει θετικό αντίκτυπο στις επί του παρόντος περιορισμένες πτήσεις της προς την Κίνα, δήλωσε εκπρόσωπος της.
Η εταιρεία λιανικής πώλησης αφορολόγητων ειδών Dufry αναμένει ότι οι αλλαγές θα έχουν "θετικό αντίκτυπο στα αεροδρόμια που χρησιμοποιούν οι Κινέζοι και στα οποία έχουμε παρουσία", δήλωσε εκπρόσωπος της.
Δεδομένα από την ταξιδιωτική πλατφόρμα Ctrip έδειξαν ότι μέσα σε μισή ώρα από την ανακοίνωση της άρσης των περιορισμών στα ταξίδια εξωτερικού, οι αναζητήσεις για δημοφιλείς διασυνοριακούς προορισμούς είχαν δεκαπλασιαστεί. Η πλατφόρμα Qunar αναφέρει ότι είδε επταπλασιασμό των αναζητήσεων για διεθνείς πτήσεις μέσα σε 15 λεπτά.
Η Ιαπωνία, η Ταϊλάνδη και η Νότια Κορέα ήταν μεταξύ των κορυφαίων προορισμών που αναζητήθηκαν και στις δύο πλατφόρμες.
Ωστόσο, δεν αναμένεται ευρέως μια άμεση αύξηση των διεθνών ταξιδιών.
Η κυβέρνηση, η οποία από το 2020 έχει αποθαρρύνει τα διεθνή ταξίδια λόγω των κινδύνων της COVID, ανέφερε στην ανακοίνωσή της τη Δευτέρα σχετικά με την επαναλειτουργία των συνόρων ότι τα εξερχόμενα ταξίδια θα αποκατασταθούν «με ομαλό τρόπο».
Το φρένο των κρουσμάτων και των χρημάτων
Η εφαρμογή παρακολούθησης πτήσεων VariFlight αναμένει μια ισχυρή ανάκαμψη των πτήσεων από και προς την ηπειρωτική Κίνα μέχρι τις διακοπές της Πρωτομαγιάς, αλλά όχι νωρίτερα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της VariFlight, οι διεθνείς πτήσεις από και προς την Κίνα βρίσκονται στο 8% των προ της πανδημίας επιπέδων.
Ο Λιού Σίρμιν, επικεφαλής του τουριστικού κλάδου της China Society for Futures Studies, ενός ερευνητικού ινστιτούτου που εδρεύει στο Πεκίνο, δήλωσε ότι τα διεθνή ταξίδια δεν θα ανακάμψουν στα προ της πανδημίας επίπεδα μέχρι το 2024.
Το κύμα των λοιμώξεων που σαρώνει τώρα την Κίνα επιβαρύνει τα ταξιδιωτικά σχέδια πολλών ανθρώπων, τόνισε ο Λίου στο Reuters πριν ακόμα αρχίσουν οι χώρες να ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη ότι θα δέχονται Κινέζους ταξιδιώτες μόνο με αρνητικό τεστ.
Ένα άλλο πρόβλημα για πολλούς ανθρώπους είναι τα χρήματα.
«Χρειάζεται χρόνος για να αποκτήσουν οι άνθρωποι αυτοπεποίθηση αφού τόσοι πολλοί από αυτούς έχασαν τις δουλειές τους ή έβγαλαν λιγότερα χρήματα κατά τη διάρκεια της πανδημίας», δήλωσε ο Λίου.
Σε μια καταναλωτική μελέτη που δημοσιεύθηκε αυτό το μήνα, πριν από την ανακοίνωση της χαλάρωσης των ταξιδιωτικών περιορισμών, η εταιρεία συμβούλων Oliver Wyman διαπίστωσε ότι περισσότεροι από τους μισούς Κινέζους που συμμετείχαν στην έρευνα θα περίμεναν από μερικούς μήνες έως και ένα χρόνο προτού ξαναρχίσουν τα διεθνή ταξίδια μόλις ξανανοίξουν τα σύνορα.
Παρά το συγκρατημένο κλίμα και τις αβεβαιότητες, πάντως, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έκαναν σχέδια ακόμη και πριν από την ανακοίνωση της Δευτέρας. Η Korean Air δήλωσε ότι θα αυξήσει τις πτήσεις μεταξύ Νότιας Κορέας και Κίνας από εννέα την εβδομάδα σε 15 τον Ιανουάριο…