Μπορεί ο ερχομός της πανδημίας και των επακόλουθων μέτρων περιορισμού να έφερε σημαντική επιδείνωση στα μεγέθη των συντριπτικά περισσότερων επιχειρήσεων – εισηγμένων και μη – πλην ελαχίστων κλάδων, όμως υπάρχουν και κάποιες επιχειρήσεις που βγαίνουν ωφελημένες από τη συγκυρία. Κερδίζουν, είτε λόγω του core business τους που ανέκαθεν ήταν συνυφασμένο με τα προϊόντα που είναι σε πρώτη ζήτηση μέσα στην πανδημία, είτε λόγω μεταστροφής των εργασιών τους και του ανοίγματός τους σε προϊόντα που πρωτύτερα δεν είχαν παρουσία.
Σ’ αυτή την κλειστή και περιορισμένη ομάδα των εισηγμένων επιχειρήσεων που βγήκαν ωφελημένες από την πανδημία, ξεχωρίζουν με έμφαση οι Σαράντης, Πλαστικά Θράκης και Παπουτσάνης. Δηλαδή μια εταιρεία που ανήκει στη μεγάλη κεφαλαιοποίηση, μία στη μεσαία και μία στα λεγόμενα small caps. Τρεις επιχειρήσεις που είδαν τα μεγέθη τους είτε να εκτοξεύονται εντός του 2020, είτε να κινούνται σε αυξητικούς ρυθμούς, «πατώντας» όμως πρωτίστως στα προϊόντα που η πανδημία έφερε στο προσκήνιο.
Η εταιρεία Σαράντης, δραστηριοποιούμενη σε δεκάδες αγορές της Ευρώπης απευθυνόμενη σε πάνω από 100 εκατ. καταναλωτές, έχοντας ήδη τρομερή διείσδυση στα είδη προσωπικής περιποίησης και υγιεινής, εμπλούτισε την προϊοντική γκάμα της μπαίνοντας στα αντισηπτικά, κάτι που της παρείχε επιπλέον momentum αύξησης εσόδων.
Η εταιρεία Πλαστικά Θράκης, ένας όμιλος με πάνω από 2.000 εργαζόμενους σε Ελλάδα και εξωτερικό, μολονότι είχε μείωση πωλήσεων στο core business της λόγω του ισχυρού πλήγματος στον τουρισμό, όμως η «στροφή» που έκανε στις μάσκες μέσω επενδύσεων και νέων υποδομών, υπερκάλυψε τις απώλειες από τα πλαστικά.
Τέλος, η εταιρεία Παπουτσάνης ωφελήθηκε κατ’ εξοχήν από την έξαρση του Covid-19, δεδομένου ότι δραστηριοποιείται κατά 100% στον τομέα των ειδών προσωπικής υγιεινής, καθαριότητας και περιποίησης, αποτελώντας έτσι κι αλλιώς τη μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής σαπουνιού στα Βαλκάνια και μια από τις πιο εξελιγμένες τεχνολογικά σε όλη την Ευρώπη.
Ξεχωρίζουν με έμφαση οι μετοχές τους
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι τρεις μετοχές ξεχωρίζουν με έμφαση στο ελληνικό χρηματιστήριο το 2020, επιβεβαιώνοντας ότι η αγορά «ανταμείβει» τις ποιοτικές περιπτώσεις. Η μετοχή της Σαράντης καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια του 2020 δείχνει μεγάλη ανθεκτικότητα, έχοντας πολύ σταθερό προφίλ με άνοδο 5,63%, σε μια χρονιά που ο Γ.Δ. υποχωρεί άνω του 28%, o FTSE 25 χάνει 32%, ενώ το 90% των μετοχών του Large Cap σημειώνει ισχυρές απώλειες.
Ο τίτλος των Πλαστικών Θράκης ενισχύεται κατά 33% το 2020, ενώ στις 9 Νοεμβρίου έφτασε έως τα 2,92 ευρώ, που είναι νέα υψηλά σχεδόν τριών ετών. Παράλληλα, από το χαμηλό του περασμένου Μάρτη, μετοχή έχει αντίδραση κατά 97%. Η μετοχή της Παπουτσάνης μετά τις εξαιρετικές αποδόσεις των ετών 2018 και 2019, φέτος ενισχύεται κατά 35%, ενώ από το χαμηλό του περασμένου Μάρτη, έχει αντίδραση 140%. Η μετοχή στις 21 Οκτωβρίου 2020 έφτασε έως τα 2,62 ευρώ, επίπεδα που αποτελούν ρεκόρ 12ετίας, καθώς σ’ αυτό το νούμερο είχε να βρεθεί από τον Αύγουστο του 2008.
Σαράντης
Παρά τα γενικευμένα lockdown και το κλείσιμο των καταστημάτων λιανικής για περίπου δύο μήνες την άνοιξη στις περισσότερες χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται, η Σαράντης έδειξε ξανά μεγάλη ανθεκτικότητα, πετυχαίνοντας μέσα στην πανδημία αύξηση πωλήσεων και κερδών.
Οι επιδόσεις που παρουσίασε ο όμιλος το 1ο εξάμηνο, οφείλονται αφενός στην ισχυρή ζήτηση σε ολόκληρη την γεωγραφική περιοχή που δραστηριοποιείται σε κατηγορίες που σχετίζονται με την προσωπική υγιεινή, την υγεία και την οικιακή φροντίδα, αφετέρου δε στην προσθήκη νέων προϊόντων, όπως τα πάσης φύσεως αντισηπτικά.
Οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου το 1ο εξάμηνο διαμορφώθηκαν στα 183,69 εκατ. ευρώ έναντι 172,19 εκατ. ευρώ πέρυσι σημειώνοντας αύξηση 6,7%. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 15,62 εκατ. ευρώ από 13,65 εκατ. ευρώ πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση κατά 14,39%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους ανήλθε σε 8,50% από 7,93% το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο. Θυμίζουμε πως η Σαράντης έχει εξελιχτεί σ’ έναν πολυεθνικό όμιλο με θυγατρικές σε 12 χώρες, εξάγει σε περίπου 50 χώρες, φέρνοντας περίπου το 65% των πωλήσεών της από τις διεθνείς δραστηριότητες.
Πλαστικά Θράκης
Η διαφοροποίηση του προϊοντικού μείγματος και οι εν γένει ισχυρές «άμυνες» του ομίλου, έφεραν βελτίωση μεγεθών το πρώτο εξάμηνο του 2020, καθώς η μειωμένη ζήτηση σε ορισμένους τομείς δραστηριοποίησης αντισταθμίστηκε και υπερκαλύφθηκε από την σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε άλλους. Μπορεί στα προϊόντα που σχετίζονται με τον τουρισμό να υπήρξε μείωση, όμως αυτή αντισταθμίστηκε από την αύξηση της ζήτησης για προϊόντα συσκευασίας τροφίμων, λόγω της έξαρσης της πανδημίας, αλλά και της αύξησης για προϊόντα προστασίας της προσωπικής υγιεινής (μάσκες).
Η εταιρεία προχώρησε σε έκτακτες επενδύσεις 3 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση γραμμών παραγωγής χειρουργικών μασκών Τύπου Ι, Tύπου ΙΙ και Τύπου ΙΙR, στις εγκαταστάσεις του Ομίλου στην Ξάνθη στην Ελλάδα, στο Forfar της Σκωτίας και στην Clara της Ιρλανδίας. Συνολικά η παραγωγή του ομίλου σε χειρουργικές μάσκες ξεπερνά τα 1,5 εκατομμύρια τεμάχια ημερησίως.
Ο όμιλος κατάφερε να διατηρήσει το ύψος των πωλήσεων του, με αποτέλεσμα ο κύκλος εργασιών του πρώτου εξαμήνου να διαμορφωθεί σε 155,4 εκατ. ευρώ, οριακά αυξημένος κατά 0,1%, έναντι του 2019. Τα κέρδη προ φόρων (EBT) εκτοξεύτηκαν στα 16,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 125%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Συνάμα η εταιρεία πέτυχε την ενίσχυση της ρευστότητας και τη μείωση του καθαρού δανεισμού κατά 36,6 εκατ. ευρώ.
Παπουτσάνης
Το τζίρο που είχε στο σύνολο της περυσινής χρήσης έπιασε η Παπουτσάνης σε επίπεδο 9μήνου φέτος, κάτι που δείχνει το πόσο ωφελημένη βγαίνει από τη συγκυρία. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 30,8 εκατ. ευρώ έναντι 22,4 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 38% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019. Θυμίζουμε ότι σε ολόκληρη την περυσινή χρήση, ο κύκλος εργασιών ήταν στα 30,6 εκατ. ευρώ! Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 3,5 εκατ. ευρώ, έναντι 1 εκατ. ευρώ πέρυσι. Πρόκειται για την καλύτερη επίδοση τουλάχιστον της τελευταίας 15ετίας για την εταιρεία που θυμίζουμε στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας, έφτασε στα πρόθυρα της ολικής χρεοκοπίας. Η εξαγωγική δραστηριότητα ενισχύθηκε κατά 38% το εννεάμηνο του 2020 έναντι του 2019, ενώ η αξία των εξαγωγών ανήλθε σε 14,5 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 47% του συνολικού κύκλου εργασιών.
Η ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης είναι αποτέλεσμα των υψηλών επιδόσεων που σημείωσε η εταιρεία στις κατηγορίες των επώνυμων προϊόντων και των παραγωγών για τρίτους ενώ σημαντικά συνέβαλλε και η αύξηση των πωλήσεων των ειδικών σαπωνομαζών, πρώτης ύλης για την παραγωγή στερεού σαπουνιού. Έτσι, μέσω αυτών των εξελίξεων, κατάφερε να υπερσκελίσει τη μείωση των πωλήσεων προς την ξενοδοχειακή αγορά εντός και εκτός Ελλάδας.
Η εταιρεία από την περασμένη άνοιξη μπήκε στην παραγωγή βιοκτόνων και απολυμαντικών με χρήση οινοπνεύματος. Διαθέτοντας την παραγωγική ικανότητα και ευελιξία να καλύψει άμεσα και στο μεγαλύτερο βαθμό τις ανάγκες της χώρας, η εταιρεία κατάφερε να λάβει την έγκριση των αρμοδίων αρχών για την παραγωγή των συγκεκριμένων προϊόντων. Η κατηγορία των αντισηπτικών προϊόντων αναπτύσσεται συνεχώς και πλέον αριθμεί μία γκάμα δέκα διαφορετικών κωδικών σε εύρος μεγεθών και συσκευασιών, προκειμένου να ανταποκριθεί σε διαφορετικές ανάγκες και περιστάσεις, τόσο σε επίπεδο ατομικής χρήσης όσο και για τις ανάγκες βιομηχανικών και εταιρικών πελατών, μεγάλων καταστημάτων και ξενοδοχείων.