Της Ξανθής Γούναρη
Ακριβώς δύο χρόνια μετά το λουκέτο στο εργοστάσιο της Pepsico HBH στο Λουτράκι, ούτε η εταιρεία έχει καταφέρει να βρει το βηματισμό της στην ελληνική αγορά, ούτε έχει καταφέρει να απεγκλωβιστεί, μιας και κανένας από τους -ουκ ολίγους- εμφιαλωτές που έχει προσεγγίσει για να αναλάβουν τη διαχείριση και παραγωγή των brands της φαίνεται ότι ανταποκρίθηκε.
Το ακίνητο στο Λουτράκι, συνολικής επιφάνειας 13.428 τ.μ., που διαθέτει εγκαταστάσεις εμφιάλωσης, αποθήκες και κτίρια γραφείων, εξακολουθεί να μένει έρημο και κλειστό, αφού, παρά τις προσπάθειες που έγιναν, δεν βρέθηκε αγοραστής, ενώ οι απώλειες μεριδίου στον κλάδο των αναψυκτικών δεν έχουν σταματήσει.
Ακόμη και μία εταιρεία με έδρα χώρα της βόρειας Ευρώπης, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες του liberal.gr, πριν από τρεις μήνες εκδήλωσε ενδιαφέρον να αναλάβει το κλειστό εργοστάσιο του Λουτρακίου για την παραγωγή εμφιαλωμένου νερού προς εξαγωγή, φαίνεται τελικά ότι ανέκρουσε πρύμναν.
Περιορίζονται οι λύσεις
Με δεδομένο ότι αφενός ο κλάδος των αναψυκτικών καταγράφει κάθε μήνα πτώση από το 2009 και μετά (αθροιστικά η «ζεστή» αγορά έχει μειωθεί κατά 30%, ενώ η «κρύα» άνω του 60%) και αφετέρου πως οι καταναλωτές έχουν στραφεί στα προϊόντα ελληνικών εταιρειών, τα οποία στα χρόνια της κρίσης έχουν αποσπάσει σημαντικά μερίδια, οι λύσεις για την αμερικάνικη πολυεθνική περιορίζονται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα αναψυκτικά, και παρά το γεγονός ότι είναι μία κατηγορία όπου οι προσφορές είναι διαρκείς και οι εκπτώσεις τιμών πολύ μεγάλες, ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2015 ο όγκος πωλήσεων στα super market σημείωνε πτώση κατά 5,9% και η αξία πωλήσεων κατά 3,9%. Κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, όταν επιβλήθηκαν τα capital controls, ο όγκος πωλήσεων «βούτηξε» σε διψήφιο ποσοστό, ενώ επανήλθε σε κανονικούς ρυθμούς από τον Αύγουστο και μετά, χωρίς όμως να επανακάμψει σε σχέση με το 2014.
Ας σημειωθεί ότι την περίοδο 2009-2014 η Pepsico HBH έχασε περίπου το 44% των πωλήσεών της, καθώς από 125,5 εκατ. ευρώ το 2009 έφθασε να έχει πωλήσεις 58,3 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 16,7% έναντι της χρήσης του 2013.
Σε ό,τι αφορά τα προ φόρων αποτελέσματα, παρέμειναν αρνητικά το 2014, όμως περιορίστηκαν στα 9,3 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 16,8 εκατ. ευρώ το 2013.
Η ταυτότητα της εταιρείας
Η ΗΒΗ Παναγόπουλος ιδρύθηκε το 1926, όταν ο Νίκος Παναγόπουλος δημιούργησε μία μικρή βιομηχανία αναψυκτικών στο Μαρούσι και την ονόμασε HBH για να θυμίζει τη μικρή θεά που δρόσιζε τους Ολύμπιους θεούς με το νέκταρ. Στις δεκαετίες του '60 και του '70, διαμορφώνεται μία ολοκληρωμένη επιχείρηση εξαγοράζοντας το εργοστάσιο εμφιαλώσεως του φημισμένου νερού πηγής Καραντάνη στο Λουτράκι και δημιουργώντας τις εγκαταστάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. To 1973, η εταιρεία ΗΒΗ-Παναγόπουλος αποκτάει το αποκλειστικό δικαίωμα παραγωγής της Pepsi Cola στην Ελλάδα και το 1989, εξαγοράζεται από την PepsiCo και μετονομάζεται σε PepsiCo-HBH.
Στον κλάδο των αναψυκτικών, δραστηριοποιείται με μία ευρέως αναγνωρισμένη γκάμα μη αλκοολούχων ποτών όπως αναψυκτικά, ανθρακούχα και μη (Pepsi, 7UP & ΗΒΗ), κρύο τσάι (Lipton), χυμούς ΗΒΗ, ισοτονικά (Gatorade) και ενεργειακά ποτά (Rock Star).