Του Θανάση Παπαδή
Απίστευτο αλαλούμ με τις τιμές των καυσίμων. Από τη μία η αρμόδια αρχή εισηγείται την επιβολή πλαφόν, με ένα ιδιαίτερα δυσνόητο σύστημα, αλλά το αρμόδιο υπουργείο δηλώνει ότι... θα το δούμε εν καιρό. Μέχρι τότε βέβαια η κακώς εννοούμενη κερδοσκοπία οργιάζει στα νησιά.
Ο τραγέλαφος ξεκίνησε στα τέλη της περασμένη εβδομάδος, όταν το υπουργείο Οικονομίας ζήτησε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μελέτη και εισήγηση για την αντιμετώπιση της έξαρσης των τιμών των καυσίμων σε κάποιες περιοχές, νησιωτικές κυρίως. Η ΡΑΕ, με σχετική καθυστέρηση, ετοίμασε τη σχετική γνωμοδότηση, την οποία και απέστειλε στο υπουργείο.
Και ενώ όλοι θα ανέμεναν τη λήψη απόφασης για άμεση επιβολή πλαφόν, προς έκπληξη όλων το υπουργείο φέρεται να δηλώνει ότι το θέμα θα το δει από εβδομάδας και θα λάβει τις σχετικές αποφάσεις, δείχνοντας ότι δεν συμφωνεί με την πρόταση της ΡΑΕ.
Η υπόθεση προκαλεί γέλια, αλλά και κλάματα. Οι τιμές των καυσίμων στα νησιά αγγίζουν τα 2 ευρώ το λίτρο, σχεδόν από την αρχή του καλοκαιριού, αλλά ουδείς αρμόδιος έδειξε να συγκινείται και προβαίνει στην παραμικρή ενέργεια ή έστω σύσταση για αποκλιμάκωση. Τη στιγμή μάλιστα που την ίδια περίοδο οι διεθνείς τιμές έδειχναν μικρή αποκλιμάκωση, ενώ σε σχέση με τις τιμές στην Αττική υπήρχε τεράστια διαφορά.
Η πρόταση της ΡΑΕ
Την επιβολή πλαφόν στις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και του υγραερίου κίνησης έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018 προτείνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε 17 νομούς της χώρας.
Πρόκειται για τους Νομούς Γρεβενών, Ευρυτανίας, Κεφαλληνίας, Φωκίδος, Ρεθύμνης, Κέρκυρας, Λευκάδος, Κιλκίς, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Σάμου, Κυκλάδων, Χίου, Δωδεκανήσου, Αρκαδίας, Ροδόπης και Καστοριάς.
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της ΡΑΕ, το πλαφόν στις τιμές θα ισχύει ώς και την επόμενη Κυριακή και η ανώτατη τιμή θα επαναϋπολογίζεται κάθε Παρασκευή, με βάση συγκεκριμένο μαθηματικό τύπο που αναφέρεται στη γνωμοδότησή της και θα ισχύει από την αμέσως επόμενη Δευτέρα.
Η ΡΑΕ εφαρμόζει μεθοδολογία η οποία ορίζει τον υπολογισμό θεωρητικής τιμής που θα προκύπτει με βάση:
- Τη διάμεσο τιμή λιανικής των τελευταίων τεσσάρων εργάσιμων ημερών στην περιοχή της Νομαρχίας Αττικής (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
- Τον ΦΠΑ νομού ή περιοχής.
- Το μέγιστο διαφορικό κόστος νομού ή περιοχής, το οποίο η ΡΑΕ έχει υπολογίσει και το ορίζει ανά νομό.
Πρόκειται για το διαφορικό κόστος μεταφοράς, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται το κόστος καυσίμου χονδρικής και το περιθώριο κέρδους εμπορίας. Η πρόταση της ΡΑΕ το υπολογίζει αφαιρώντας από τη μέγιστη τιμή χονδρεμπορικής του νομού για διάστημα τουλάχιστον 45 ημερών τη διάμεσο τιμή χονδρικής της Νομαρχίας Αθηνών. Στην πρώτη εφαρμογή του μέτρου ως διάμεσος τιμή ορίζεται εκείνη των τελευταίων τεσσάρων εργάσιμων ημερών.
Αν το 70% και πάνω των πρατηρίων της περιοχής ξεπερνά τη θεωρητική τιμή, τότε αυτή αυτόματα μετατρέπεται σε πλαφόν, σε ανώτατη τιμή πώλησης.
Επίσης, με βάση τον συγκεκριμένο τύπο, θα εξετάζονται οι επικρατούσες τιμές και στους υπόλοιπους νομούς της χώρας εάν πληρούν το κριτήριο ένταξης στο καθεστώς επιβολής ανώτατης τιμής καυσίμου και φυσικά όσοι νομοί το πληρούν θα προστίθενται στη σχετική λίστα.
Το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης μόλις έλαβε τη σχετική πρόταση έδειξε να να εμφανίζεται ιδιαιτέρως διατεθειμένο να την υιοθετήσει και να επιβάλει πλαφόν, εξετάζοντας, όπως ανέφεραν οι σχετικές πηγές, πιο μόνιμη λύση, βασισμένη στον προσφάτως ψηφισθέντα νόμο για το λεγόμενο μεταφορικό ισοδύναμο.
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της Παρασκευής 10 Αυγούστου