Στους τρεις πρώτους μήνες θητείας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε η υφυπουργός Χριστίνα Αλεξοπούλου αρμόδια για τις μεταφορές, κατά την τακτική ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών.
Συγκεκριμένα, η κ. Αλεξοπούλου δήλωσε: «Συμπληρώσαμε τρεις δημιουργικούς και παραγωγικούς μήνες θητείας στο Υπουργείο. Θα προσπαθήσω να συνοψίσω το έργο που έχει παραχθεί μέσα σε λίγα λεπτά - κάτι όχι εύκολο, αφού ο τομέας των Μεταφορών είναι ιδιαίτερα σύνθετος και το έργο που έχει παραχθεί είναι ήδη εκτενές».
Η υφυπουργός τόνισε πως «κύριος στόχος μας είναι, εξ αρχής, η προώθηση των πράσινων και έξυπνων μαζικών μεταφορών. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να εργαστούμε μεθοδικά για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ώστε οι χρήστες να αλλάξουν κουλτούρα και να επιλέγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφορά».
Επίσης, ανέφερε πως επικαιροποιείται το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας Ελλάδα 2030, το οποίο, εκτός των άλλων, αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030.
Ενώ πρόσθεσε: «Στο πλαίσιο της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, της οποίας έχω την τιμή να είμαι Πρόεδρος, ενεργοποιήσαμε την Εκτελεστική Επιτροπή, με νέο επικεφαλής. Ήδη επεξεργαζόμαστε προτάσεις για τον νέο νόμο Οδικής Ασφάλειας, βελτιώσεις του ΚΟΚ, το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και την Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας».
Αναφερόμενη στην έναρξη της σχολικής χρονιάς δήλωσε πως εκδώθηκαν διευκρινιστικές εγκύκλιοι για την ασφαλή μεταφορά μαθητών με λεωφορεία και την χρήση ειδικών καθισμάτων, επικαιροποιώντας τη σχετική Υπουργική Απόφαση, που εκδόθηκε πριν από 9 χρόνια.
«Στρατηγικός μας στόχος είναι, επίσης, η ανάπτυξη των πράσινων μεταφορών. Στην προσπάθεια αυτή, πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει η ηλεκτροκίνηση, η οποία υλοποιείται μέσω 4 κυρίων προγραμμάτων:
- Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ
- Πράσινα ταξί
- Φορτίζω παντού
- e-Astypalea
Στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», το οποίο πολύ πρόσφατα πέρασε στο Υπουργείο μας ολοκληρώνει τον δεύτερο κύκλο του:
- Επιταχύναμε την ολοκλήρωση αιτήσεων για χιλιάδες δικαιούχους επιδότησης.
- Προετοιμάζουμε το επόμενο πρόγραμμα στήριξης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, λαμβάνοντας υπόψη την αλματώδη ανάπτυξη της αγοράς, συνεκτιμώντας τα δεδομένα που θα προκύψουν την επόμενη διετία, αλλά και τις ανάγκες των καταναλωτών. Πολύ σύντομα θα δώσουμε στη δημοσιότητα λεπτομέρειες.
Για την ενίσχυση του προγράμματος «πράσινα ταξί», έχουμε καταγράψει τα σχετικά αιτήματα των επαγγελματιών οδηγών, τα έχουμε αξιολογήσει, και είμαστε σε φάση προετοιμασίας των απαραίτητων νομοθετικών πρωτοβουλιών για την υλοποίηση σημαντικού αριθμού αυτών.
Μέσω του προγράμματος «φορτίζω παντού», ως το τέλος του 2023 στόχος μας είναι να έχουμε περίπου 4.000 σημεία φόρτισης πανελλαδικά, με στόχο τα 25.000 σημεία ως το 2030, ενώ το 2019 υπήρχαν μόνο 59. Οι πολίτες μπορούν ανά πάσα στιγμή να βρουν τα προσβάσιμα σημεία φόρτισης μέσω του κινητού τους, με την εφαρμογή reCharge.
Άμεση σχέση με την ηλεκτροκίνηση έχει και η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, με την προμήθεια 1.300 νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ως το τέλος της τετραετίας. Υπογράψαμε τη σύμβαση για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σε περίπου 6 μήνες από τώρα. Άλλα 400 νέα λεωφορεία – ηλεκτρικά και φυσικού αερίου – θα κυκλοφορήσουν ως το 2025. Τα συνολικά 1.300 λεωφορεία που προανέφερα, συμπληρώνονται με την προμήθεια άλλων 650, που θα πάρουμε με νέο διαγωνισμό, τον οποίο καταρτίζουμε από τον Σεπτέμβριο, με στόχο να προκηρυχθεί το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Εργαζόμαστε για τη βελτίωση της τεχνικής επάρκειας των κυκλοφορούντων οχημάτων. Για τον λόγο αυτό έχουμε θέσει ως προτεραιότητά μας την αυτοματοποίηση και διασφάλιση της ποιότητας των ελέγχων των ΚΤΕΟ, η οποία, μεσοπρόθεσμα, θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια και θα μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του στόλου.
Ταυτόχρονα, εντατικοποιούμε τους ελέγχους στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων, το γνωστό ΜΕΜΟ, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Ν. 4784/2021. Στόχος μας, μέσα από τους ελέγχους αυτούς, είναι η προστασία του Έλληνα καταναλωτή και η εξυγίανση της αγοράς. Κατανοούμε ότι η απόκτηση αυτοκινήτου είναι πολύ σημαντική για το μέσο ελληνικό νοικοκυριό και θεωρούμε χρέος της πολιτείας να την προστατεύει.
Η διασφάλιση της καθολικής πρόσβασης των ατόμων με αναπηρίες σε όλα τα δημόσια μεταφορικά συστήματα της χώρας, σταθερής ή μη τροχιάς, αστικά και υπεραστικά, συμπεριλαμβανομένων των ταξί και των ΚΤΕΛ, αποτελεί εθνικό μας στόχο. Έχουμε ήδη δρομολογήσει τη δημιουργία Διαρκούς Επιτροπής, με τη συμμετοχή φορέων του Υπουργείου και την Εθνική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), στην οποία θα επεξεργαζόμαστε ζητήματα προσβασιμότητας στις συγκοινωνίες και στον τομέα των Μεταφορών, ευρύτερα.
Προτεραιότητά μας είναι, επίσης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Αξιοποιούμε τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την ψηφιοποίηση δεκάδων διαδικασιών και υπηρεσιών, οι οποίες ταλαιπωρούν τόσο τους πολίτες, όσο και τους εργαζομένους.
Το Υπουργείο Μεταφορών επενδύει στην ψηφιακή εξωστρέφεια, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας νέες ψηφιακές υπηρεσίες.
Δημιουργήσαμε στο υπουργείο οριζόντια, ψηφιακή ομάδα κρούσης, στελεχωμένη από επιχειρησιακούς που, σε στενή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία, εντοπίζουν υπηρεσίες που μπορούν, ψηφιοποιούμενες, να απλοποιηθούν για τον πολίτη και τον υπάλληλο.
Το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο καλύτερη εμπειρία για τον πολίτη, αλλά και μείωση της γραφειοκρατίας, άρα αποδοτικότερη λειτουργία του δημόσιου τομέα.
Μέσα στο επόμενο διάστημα δίνουμε στον πολίτη άμεση ενημέρωση για την εικόνα του στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, το γνωστό σε όλους μας ως point system, και την δυνατότητα, σε όποιον χρειάζεται, να πάρει ψηφιακή βεβαίωση για τους πόντους του. Παράλληλα, αυτοματοποιούμε τη διαδικασία συλλογής των πόντων από τους φορείς που καταγράφουν παραβάσεις (ΕΛΑΣ, ΛΣ, ΟΤΑ), και προωθούν την προσωρινή αφαίρεση διπλώματος, ώστε να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια. Ο πολίτης ενημερώνεται άμεσα για νέους πόντους, ώστε αποθαρρυνθεί η παραβατικότητα.
Τον Σεπτέμβριο κυρώθηκε στη Βουλή το Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Σύμβασης επί του Συμβολαίου για τη Διεθνή Μεταφορά Εμπορευμάτων Οδικώς, γνωστού ως CMR, με την εισαγωγή του ψηφιακού δελτίου παράδοσης e-CMR. Η χρήση του, που ήδη εφαρμόζεται από δεκάδες χώρες, αναμένεται να επιταχύνει συγκεκριμένες διαδικασίες μεταφοράς εμπορευμάτων, να μειώσει τη γραφειοκρατία και να αυξήσει τη διαφάνεια, περιορίζοντας παράλληλα τα κόστη μετακίνησης.
Μετά την κακοκαιρία «Daniel», λάβαμε σειρά αποφάσεων με στόχο τη διευκόλυνσή των πολιτών και των επαγγελματιών που επλήγησαν.
Στο πλαίσιο οικονομικών ενισχύσεων, υπογράψαμε συμβατική συμφωνία με τον ΟΣΕ, με αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησής του από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ και ειδικότερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Παράλληλα, χρηματοδοτήσαμε τα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ, καθώς και τους μεμονωμένους μεταφορείς άγονων γραμμών, με έκτακτη ενίσχυση 18,3 εκ. ευρώ για την κάλυψη των αυξημένων εξόδων που δημιούργησαν οι τιμές των καυσίμων το 2022.
Πρόσφατα, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ξεκίνησε τη διαδικασία πιστοποίησης πτητικής ικανότητας του πρώτου υδροπλάνου. Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε για την ανάπτυξη του δικτύου αδειοδοτημένων υδατοδρομίων στη χώρα.
Για τη Θεσσαλονίκη, εν όψει της έναρξης κατασκευής του έργου της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover), αποφασίσαμε την έναρξη τριών υποστηρικτικών γραμμών Express, με 16 λεωφορεία, ενώ σε αμέσως επόμενη φάση θα προστεθούν 2 έως 3 γραμμές ακόμα. Επισπεύδουμε, επίσης, τις διαδικασίες για την πρόσληψη 150 οδηγών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Κλείνοντας, στο πλαίσιο του στρατηγικού μας σχεδιασμού, από την πρώτη ημέρα είμαστε σε επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τομέα των Μεταφορών, εντός και εκτός Υπουργείου, με αυτοψίες και επιτόπου επισκέψεις, έτσι ώστε, ως πολιτική ηγεσία, να υπηρετούμε έμπρακτα τους πολίτες».