Live η ομιλία του Κ. Καραμανλή στην Επιτροπή Θεσμών για τους σιδηροδρόμους
eurokinissi
eurokinissi

Live η ομιλία του Κ. Καραμανλή στην Επιτροπή Θεσμών για τους σιδηροδρόμους

«Η τραγωδία δεν πρέπει να ξεχαστεί, έχουμε μια κοινωνία που πενθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρώην υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής στην ακρόαση των πρώην, τέως και νυν Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση - σηματοδότηση των σιδηροδρόμων, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει «να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του, να πούμε όλη την αλήθεια». 

«Η σημερινή μου τοποθέτηση είναι η πρώτη μετά την παραίτησή μου», τόνισε, προσθέτοντας ότι «την ώρα του πένθους οφείλουμε σεβασμό και σιωπή, γιαυτό και σιώπησα».

«Οι περισσότεροι που τοποθετούνταν όλη αυτή τη διάρκεια είχαν σκοπό την πολιτική χειραγώγηση και την δημαγωγία», είπε χαρακτηριστικά, αναφερθείς στην στάση που κράτησε όλο αυτό το διάστημα η αντιπολίτευση.

«Χρέος μας να δούμε όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν. Αυτή είναι η αρχή που διέπει την σημερινή μου τοποθέτηση. Οι περιστάσεις δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε επιλεκτικές επιλογές εγγράφων. Ελπίζω αυτό να το σεβαστούμε» συνέχισε ο κ. Καραμανλής.

Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια τραγωδία

Σχετικά με την παραίτηση του δήλωσε ότι «παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια τραγωδία. Δεν έχω κάποια εξάρτηση από πολιτική θέση. Έχω μάθει να αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί και να είμαι πιστός στο καθήκον», ενώ πρόσθεσε ότι «ανέλαβα εγώ την πολιτική ευθύνη από εκεί, τον τρόπο της τραγωδίας».

«Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια», διαμήνυσε.

«Παραλάβαμε το έργο της σύμβασης 717 βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%. Δεν παραδόθηκε ποτέ το 67%, ποτέ το 33%, παραδόθηκε λειτουργικό το 18%», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, πρόσθεσε ότι «αντικείμενο της σύμβασης που υπεγράφη ήταν η σηματοδότηση 52 σταθμών και σε 3 σταθμούς τηλεδιοίκηση. Η σύμβαση ξεκίνησε να υλοποιείται, τρεις μήνες μετά γίνονται εκλογές και αλλάζει η κυβέρνηση. Σύντομα προκύπτει η ανάγκη συμπληρωματικής σύμβασης. Πέρασαν όμως, 3 χρόνια προκειμένου να φτάσουμε στη σύνταξη της συμπληρωματικής σύμβασης. Εισήχθη προς έλεγχο και εγκρίθηκε το 2018, ούτε τότε το έργο ξεκίνησε.»

«Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε απολύτως καμία εργασία. Τι ακριβώς παραλάβαμε; Ποιο μέρος του έργου είχε παραδοθεί; Στις 21/12/2016 έγινε η τελευταία παράδοση συστήματος σηματοδότησης. Από το 2017 έως το 2019 ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε, ούτε τηλεδιοίκηση έγινε», ανέφερε.

«Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται σε ποσοστό εκτέλεσης 68%- σήμερα ο κ. Σπίρτζης το ανέβασε στο 77%- προφανώς εννοούν την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών», διευκρίνισε.

«Τι κάνουμε; ψηφίζουμε και φέρνουμε νόμο που αναμορφώνει το πλαίσιο για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και φέρνουμε ενιαία διαδικασία, τη διαδικασία μελέτης- κατασκευής»

Ειδικότερα, όπως ανέφερε, «το φθινόπωρο του 2019 το πρώτο μας μέλημα ήταν να επανεκκινήσουμε το έργο. Ενσωματώθηκαν στο τελικό σχέδιο της σύμβασης, έγινε έλεγχος από το ΤΕΕ, από την Αρχή Διαφάνειας, επιλύθηκαν προβλήματα επανορθωτικών μέτρων, όλα εν μέσω δυσκολιών, όχι μόνο γιατί ήταν παρατημένη η σύμβαση από το 2017, αλλά γιατί αντιμετωπίζαμε και συνέπειες πανδημίας. Το 2021 υπογράφεται η συμπληρωματική σύμβαση και επανεκκινεί το έργο. Από το 2017- 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα, από το 2021 φτάσαμε στο 70% της πιστοποίησης. Μεταξύ των σταθμών με τηλεδιοίκηση περιλαμβάνεται και ο σταθμός της Λάρισας».

«Παραδόθηκε το Νοέμβριο του 2022, όπως προκύπτει από το μόνο έγγραφο που το αποδεικνύει, το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής που θα καταθέσω. Από τον Δεκέμβριο οι σταθμάρχες πρέπει υποχρεωτικά να χαράσσουν ηλεκτρονικά πορεία στο σύστημα τηλεδιοίκησης», πρόσθεσε.

Ούτε αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS θα είχε αποφευχθεί με βεβαιότητα η τραγωδία

Επιπλέον, ανέφερε ότι «στο σταθμό Λάρισας λένε ότι δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης: δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα, διαθέτει και χρησιμοποιήθηκε έως τις 22.12 το βράδυ πριν από την τραγωδία. Θα σας δείξω μια φωτογραφία, πως ήταν ο σταθμός της Λάρισας το 2019 και πως σήμερα. Ο σταθμός της Λάρισας τότε δεν ήταν καν λειτουργικός με το σύστημα της τηλεδιοίκησης».

«Σύμφωνα με το ανακριτικό υλικό που έχουμε δει το σύστημα λειτουργούσε, ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, όπως και οι άλλοι. Δεν το έκανε και ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά. Επί 12 λεπτά μπορούσε να δει ότι το τρένο ήταν σε λάθος πορεία. Ούτε αυτό το είδε», είπε σχετικά με το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί στον σταθμάρχη.

«Ούτε αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS θα είχε αποφευχθεί με βεβαιότητα η τραγωδία. Ο σταθμάρχης παρέκαμψε τα μέσα ασφαλείας, εγκατέλειψε την τηλεδιοίκηση, έδωσε εντολή παράκαμψης του κόκκινου σηματοδότητη, όλα θα τα απενεργοποιούσε η εντολή του σταθμάρχη», πρόσθεσε. 

Μετά από διακοπές του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Σπίρτζη υπογράμμισε ότι «το ETCS δεν είναι ευρείας χρήσης, μόνο δύο χώρες στην ΕΕ το έχουν, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες στην Ελλάδα θα είμαστε από τις ελάχιστες στην ΕΕ. Η σχετική σύμβαση υπεγράφη το 2007, μηδενική εξέλιξη του έργου έως το 2020. Από το 2020 παραδόθηκαν 21 σταθμοί». 

Παράλληλα υποστήριξε ότι «ισχυρίζονται ότι αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR θα μπορούσαμε να προλάβουμε το κακό. Δεν λένε ότι από το σύστημα έλειπε η απαραίτητη αξιολόγηση και πιστοποίηση, έγιναν την τελευταία τριετία».

«Ισχυρίζονται ότι έως το 2019 υπήρχε ένας πύργος ελέγχου, που θα απέτρεπε το δυστύχημα. Υποθέτω ότι εννοούν το άτυπο κέντρο της οδού Καρόλου. Λειτουργεί και σήμερα, αλλά χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train που είναι ιδιωτική εταιρεία. Αυτό που ονομάζουν δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου δεν ήταν τίποτα περισσότερο παρά ένα κέντρο παρακολούθησης των δρομολογίων», διευκρίνισε.

Λένε ότι έως το 2019 υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης σε κάθε σταθμό. Ουδέν αναληθέστερο. Καταθέτω στα πρακτικά βάρδιες με έναν σταθμάρχη. Με βάση τα όσα αναληθώς προβάλλονται ότι δήθεν δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείς, λέω υπήρχαν, αλλά δεν λειτούργησαν και γι' αυτό ενισχύονται. Οι άλλοι δύο σταθμάρχες έπρεπε να είναι στη θέση τους, αλλά δεν ήταν. Δικλίδα ήταν το πρωτόκολλο για τις αναγγελίες, που ούτε αυτά ακολουθήθηκαν. Επί 12 λεπτά μπορούσε να δει τη λαμθασμένη πορεία ο σταμάρχης, ούτε αυτό το είδε. Οφείλουμε να πούμε την αλήθεια.

«Αναφέρθηκαν μερικοί σε δήθεν υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ. Η αλήθεια είναι άλλη. Ο ΟΣΕ ελάμβανε σταθερά 45 εκατ. Από το 2020 αυξήθηκε και έφτασε το 2023 στα 75 εκατ. ευρώ. Προβλέφθηκαν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Λένε ότι εμείς ευθυνόμαστε για την υποστελέχωση του ΟΣΕ και οι σταθμάρχες μειώνονταν. Η πορεία αυτή ανακόπηκε από το 2022. Εμείς προχωρήσαμε με διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Ξέρουμε ότι οι διαδικασίες είναι αδιάβλητες, αλλά και χρονοβόρες», υπογράμμισε. 

«Ποτέ στη ζωή μου δεν κρύφτηκα, ποτέ δεν δίστασα να αναλάβω τις ευθύνες μου», κατέληξε ο κ. Καραμανλής, υπογραμμίζοντας ότι «οι παθογένειες δεκαετιών χρειάζονται χρόνια για να διορθωθούν».

Διαβάστε ακόμα:

Γ. Γεραπετρίτης: Ποτέ δεν επιχείρησα να κατηγορήσω πρώην υπουργούς και βουλευτές

Βουλή - Μ. Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση 717 πήρε έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου

Α. Σκέρτσος για Τέμπη: Θα πρέπει να φτάσουμε την απόδοση ευθυνών μέχρι τέλους