Στάση αναμονής ενόψει της ακρόασης φορέων, τηρεί η πλειονότητα των κομμάτων της αντιπολίτευσης στο ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, που άρχισε σήμερα να συζητείται στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Το νομοσχέδιο ρυθμίζει πολλά ζητήματα αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού, έχοντας στην προμετωπίδα την αναδιοργάνωση των νομικών προσώπων της Εθνικής Πινακοθήκης του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, την ενίσχυση των δράσεων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τη μετονομασία του Προπαρασκευαστικού και Επαγγελματικού Σχολείου καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου σε Ανώτερη Σχολή Καλής Τέχνης Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου και τις ρυθμίσεις για το πρόγραμμα στήριξης οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα.
Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, απάντησε στις αιτιάσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης, για τον έλεγχο του υπουργείου στα διοικητικά συμβούλια των Μουσείων και των φορέων που εποπτεύονται από το υπουργείο Πολιτισμού.
«Όλοι οι εποπτευόμενοι φορείς, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου, όλοι, ανεξαρτήτως υπουργείου Πολιτισμού, εποπτεύονται από τον εκάστοτε υπουργό. Το να λέμε, λοιπόν, ότι ο υπουργός Πολιτισμού εποπτεύει όλα αυτά, άρα θα βάλει τους δικούς του ανθρώπους, αυτό είναι τουλάχιστον παράλογο, γιατί αν μη τι άλλο, αυτή η κυβέρνηση είναι που καθιέρωσε την επιλογή του προέδρου και του αντιπροέδρου στα νομικά αυτά πρόσωπα μέσω ΑΣΕΠ. Όχι λοιπόν τέτοιου είδους σχόλια και όχι τέτοιου είδους λαϊκίστικη προσέγγιση, διότι σε όλο το δυτικό κόσμο, αυτού του είδους τα νομικά πρόσωπα εποπτεύονται από τις εκάστοτε κρατικές δομές. Το Μουσείο του Λούβρου, για παράδειγμα, εποπτεύεται από το αντίστοιχο υπουργείο Πολιτισμού και κατ' επέκταση από τον Γάλλο Πρόεδρο. Έχετε και πρόσφατα παραδείγματα», δήλωσε η κ. Μενδώνη.
Η υπουργός απάντησε και στις αιτιάσεις και την κριτική για την κυβερνητική πολιτική αναφορικά με την επιχειρηματικότητα των πολιτιστικών οργανισμών. «Σε όλο τον κόσμο τα μουσεία και οι πολιτιστικοί οργανισμοί ενδιαφέρονται να έχουν ιδιωτικά έσοδα και αυτό είναι απολύτως υγιές και ισχύει παντού. Θέλουν να έχουν πωλητήρια, θέλουν να έχουν εστιατόρια και θέλουν να έχουν διάφορες άλλες δράσεις που θα ενισχύουν τα έσοδά τους. Δεν θα σας παραπέμψω σε βασικές μελέτες του σύγχρονου κόσμου, από την Κίνα μέχρι την Αμερική, μέχρι τα ευρωπαϊκά κράτη, που αναφέρονται στην οικονομία του πολιτισμού», είπε η Λίνα Μενδώνη και πρόσθεσε: «Ακόμα και τα καταπληκτικά Ανάκτορα του Πέτερχοφ στην Αγία Πετρούπολη έχουν πωλητήρια, έχουν εστιατόρια και έχουν δράσεις αναψυχής και όλα μαζί αυτά τους αποφέρουν έσοδα. Επομένως, οι πολιτιστικοί οργανισμοί και τα μουσεία να συνδυάζονται με ένα είδος επιχειρηματικότητας πολιτιστικής είναι γενικά αποδεκτό, δεν είναι καθόλου κακό και, σε τελευταία ανάλυση, είναι κάτι το οποίο υπηρετεί η πολιτική μας. Ακόμη ένα τελευταίο στοιχείο: Από το 2019 μέχρι σήμερα, το υπουργείο Πολιτισμού έχει καταφέρει να προσελκύσει χορηγίες 70 εκατομμυρίων. Είναι πάρα πολύ σημαντικό το νούμερο και βοηθάει πάρα πολύ σε πάρα πολλά έργα».
Ο εισηγητής της ΝΔ, Μιχάλης Λιβανός, στάθηκε ιδιαίτερα στη νομοθετική παρέμβασή για το Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών στην Τήνο, το οποίο μετονομάζεται σε Ανώτερη Σχολή Καλής Τέχνης Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου. «Από την ίδρυσή του έως και σήμερα, το σχολείο υπηρετεί συστηματικά και με συνέπεια το εθνικό συμφέρον, καταρτίζοντας μαρμαροτεχνίτες, πολλοί από τους οποίους στη συνέχεια, απασχολούνται σε εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης των αρχιτεκτονικών και γλυπτικών θησαυρών από μάρμαρο των αρχαίων, των βυζαντινών, αλλά και νεότερων μνημείων της χώρας μας», είπε ο εισηγητής της ΝΔ. Ο κ. Λιβανός υπογράμμισε και τις διατάξεις με τις οποίες επιχειρείται μεγαλύτερη προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας επί οπτικοακουστικών έργων στο διαδίκτυο, με την επιβολή, για πρώτη φορά, διοικητικού προστίμου σε βάρος όσων αποκτούν παράνομη πρόσβαση σε αυτά.