Είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι και ταυτόχρονα εκείνοι με τις χαμηλότερες επιδόσεις. Οι Έλληνες μαθητές διαβάζουν, περνούν όλη τους την ημέρα στο σχολείο και μετά στο φροντιστήριο, και όμως, στις έρευνες αποδεικνύεται ότι κάτι δεν γίνεται σωστά. Και η αλήθεια είναι, ότι μόνο εκείνοι δεν φταίνε!
Το κομμάτι της παιδείας είναι ένα από τα μείζονα στα οποία η κυβέρνηση έχει ρίξει το βάρος, από την αρχή της πρώτης της κιόλας θητείας. Είναι, επίσης, ένα από τα «στοιχήματα», που περιλαμβάνονται κάτω από την «επικεφαλίδα» της προσέγγισης της ευρωπαϊκής πραγματικότητας.
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, από την έδρα του Οργανισμού του Διεθνούς Απολυτηρίου στη Γενεύη, ανακοίνωσε ένα ακόμη βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, την εισαγωγή του IB στα ελληνικά δημόσια σχολεία.
«Με την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου, το υπουργείο Παιδείας δίνει μία ακόμη δυνατότητα - μία ακόμη επιλογή στους υποψήφιους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να αφαιρείται η δυνατότητα εισαγωγής σε κάποιο τμήμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω του κλασικού συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων» δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας στο ΑΠΕ, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση κάνει πράξη τη δέσμευση που ανέλαβε πριν έναν χρόνο, «να μεγιστοποιήσουμε τις εκπαιδευτικές δυνατότητες στη χώρα μας και να επιταχύνουμε στο μέγιστο αλλαγές που ως αποτέλεσμα θα έχουν την καλύτερη δυνατή παρεχόμενη εκπαίδευση στους νέους μας».
Για την ώρα, η δυνατότητα απόκτησης ΙΒ στην Ελλάδα παρέχεται αποκλειστικά από τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Η πιλοτική εφαρμογή του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ) σε πέντε Πρότυπα Λύκεια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θα αρχίσει τον Σεπτέμβριο του 2026, με στόχο να επεκταθεί τα επόμενα χρόνια στο σύνολο των Προτύπων Λυκείων της Ελλάδας.
Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Παιδείας, η εισαγωγή του IB στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση αποτελεί «αναμφισβήτητα ένα νέο βήμα σε μία άλλη κατεύθυνση και, όπως φαίνεται, περιλαμβάνεται στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο διεθνοποίησης και εξωστρέφειας πέρα από τα στενά όρια της χώρας».
Σημειώνεται ότι σήμερα το IB διατίθεται σε περίπου 150 χώρες του κόσμου, ενώ αναγνωρίζεται από τα καλύτερα πανεπιστήμια σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα, διατίθεται από 16 ιδιωτικά σχολεία.
Από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, η προώθηση αλλαγών, που θα έκαναν τη διαφορά στον χώρο της εκπαίδευσης, τέθηκε ως ένα βασικό ζητούμενο για το Μέγαρο Μαξίμου. Το «πράσινο φως» για τη λειτουργία στη χώρα, μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, ήταν η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση έως σήμερα, που όταν ολοκληρωθεί η υλοποίησή της, τότε θα αλλάξει και ο χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα.
Ταυτόχρονα, όμως, είναι και η «κορυφή του παγόβουνου», καθώς οι αλλαγές πρέπει να γίνουν από την αρχή του σχολικού βίου των παιδιών, για να καταλήξουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως όλοι αποδέχονται. Η φετινή σχολική χρονιά άρχισε με 11 αλλαγές, που το υπουργείο παιδείας χαρακτήρισε ως σημαντικές σε αυτό τον «οδικό χάρτη», που εφαρμόζει.
Στις αλλαγές αυτές περιλαμβάνονταν οι: Δέκα χιλιάδες διορισμοί – αριθμός ρεκόρ, σύμφωνα με την ηγεσία του ΥΠΕΘΑ- όλων των ειδικοτήτων, ήρθαν να προστεθούν στους σχεδόν ισάριθμους, που έγιναν αθροιστικά το 2022 (8.254) και το 2023 (3.693), με στόχο οι διορισμοί να συνεχιστούν και να δοθεί έμφαση στην ειδική αγωγή και την παράλληλη στήριξη.
Η λειτουργία του ψηφιακού φροντιστηρίου ήταν η καινοτομία της φετινής χρονιάς, καθώς αφορούσε τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, που έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν ζωντανά απογευματινές παραδόσεις για το σύνολο της ύλης στα εξεταζόμενα μαθήματα και σε όλους τους μαθητές να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή.
Οι αυτόνομες τάξεις, που αφορούν σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Γαύδος, θα αρχίσουν να συνδυάζουν τη φυσική παρουσία εκπαιδευτικών με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η εισαγωγή διαδραστικών πινάκων στα σχολεία που θα ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου από την Ε’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Λυκείου, τα κιτ ρομποτικής που σιγά - σιγά μπαίνουν στα σχολεία, η εφαρμογή E-PARENTS, ένα ψηφιακό εργαλείο για γονείς και κηδεμόνες, που τους ενημερώνει για τις βαθμολογίες των παιδιών τους, αλλά και εργαλεία, όπως η πλατφόρμα ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό, αποτελούν καινοτομίες στις οποίες επενδύει το υπουργείο παιδείας, εισάγοντας παράλληλα ένα νέο κανονισμό λειτουργίας των σχολείων, με απαγόρευση της χρήσης κινητού για παράδειγμα και επαναφορά αυστηρότερων πειθαρχικών μέτρων.
Η εισαγωγή του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, το πιστοποιητικό πληροφορικής και αλλαγές στη διδασκαλία μαθημάτων, όπως της λογοτεχνίας και του πολλαπλού βιβλίου, που θα εισαχθεί, συμπληρώνουν τις πρωτοβουλίες, που έχουν ληφθεί έως τώρα.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που παραμένει σε «κενό αέρος», η συνέχιση του ψηφιακού μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού συστήματος και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, η προώθηση των συνεργασιών ελληνικών πανεπιστημίων και ιδρυμάτων του εξωτερικού, η κινητικότητα των φοιτητών και η ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αποτελούν, επίσης, άξονες, που έχουν τεθεί και επενδύει σε αυτούς το υπουργείο παιδείας.
Από τις αρχές του 2025 αναμένεται και η υλοποίηση του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», που προβλέπει την ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων και για το οποίο θα διατεθούν 250 εκατομμύρια ευρώ.
Ο εκπαιδευτικός χώρος είναι εκείνος, που μπορεί να αποτελέσει την κινητήριο δύναμη των αλλαγών και ένα καίριο βήμα στο να προσεγγίσει η χώρα την ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Βασικό σταθμό σε αυτή τη διαδρομή θα αποτελέσει και η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης, που θα αρχίσει μέσα στο 2025, με την κυβέρνηση να έχει θέσει ζήτημα αναθεώρησης του άρθρου 16.