Του Βασίλη Γεώργα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να παγώσει επί της ουσίας για τις διαδικασίες εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ για λόγους νομιμότητας δεν αποτελεί μόνο ένα ακόμη βαρύ νομικό φάλτσο της κυβέρνησης που αφήνει εκτεθειμένους τους εμπνευστές του εγχειρήματος, αλλά χτυπά στο μαλακό υπογάστριο τους πολιτικούς σχεδιασμούς του Μαξίμου να αξιοποιήσει για μικροκομματικούς και επικοινωνιακούς λόγους την πρώτη κρατικοποίηση εταιρείας επί των ημερών της.
Η τοποθέτηση Παππά στο διοικητικό συμβούλιο, οι αλλεπάλληλες αναφορές στην «κάθαρση» των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης από τη διαφθορά και την κακοδιαχείριση, η απειλές «αποκαλύψεων», οι υποσχέσεις για προσλήψεις, οι αποφάσεις για τη διανομή δωρεάν εισιτηρίων και διαγραφές προστίμων στους ανέργους, κλπ, είναι στοιχεία που δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει επενδύσει πάρα πολλά στην επικοινωνιακή διαχείριση του αμαρτωλού ΟΑΣΘ για να κερδίσει την εύνοια των θεσσαλονικέων.
Η απόφαση του ΣτΕ να αναστείλει το απαραίτητο -πριν ξεκινήσει η εκκαθάριση- βήμα για τη διενέργεια αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει η εκκαθάριση, είναι μια παγίδα την οποία άνοιξε η ίδια η κυβέρνηση και έπεσε μέσα είτε λόγω βιασύνης, είτε λόγω κακής προετοιμασίας, είτε ακόμη λόγω σκοπιμότητας.
Το γεγονός δε ότι το ΣτΕ εξέδωσε την απόφαση του λίγες ημέρες πριν τη φιέστα της ΔΕΘ, έχει κάνει έξω φρενών τα κυβερνητικά στελέχη που τρέχουν τη διαδικασία, ειδικά μάλιστα όταν το επίδικο της υπόθεσης έχει να κάνει με την απαίτηση των παλαιών μετόχων να αποτιμηθεί η αξία της μονοπωλιακής θέσης που έχει ο ΟΑΣΘ στις μεταφορές της Θεσσαλονίκης και να υπολογιστεί τυχόν ζημιά τους από τον τρόπο που έγινε η κρατικοποίηση.
Το πάγωμα των διαδικασιών της εκκαθάρισης προκύπτει από την απόφαση του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία διατάσσεται να μην κινηθεί η απαιτούμενη διαδικασία πρόσληψης συμβούλου που θα κάνει την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων. Χωρίς αποτίμηση ώστε να γνωρίζει τι «αγοράζει» το Δημόσιο, τι απαιτήσεις και τι βάρη αποκτά, δεν μπορεί να προχωρήσει η εκκαθάριση.
Με την απόφαση του ΣτΕ διατάσσεται ως προσωρινό μέτρο προστασίας των συμφερόντων των προηγούμενων μετόχων, η αναστολή εφαρμογής του άρθρου 25 του νόμου 4482/2017 μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της αίτησης αναστολής του νόμου, που εκκρεμεί και σύμφωνα με την κυβέρνηση θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει ότι "κατά την πρώτη συνεδρίασή του το Διοικητικό Συμβούλιο αναθέτει με διεθνή διαγωνισμό σε ελεγκτική εταιρεία την αποτίμηση της αξίας της επιχείρησης και τη διενέργεια των πράξεων της παραγράφου 7 του άρθρου 27. Στην αξία δεν περιλαμβάνεται αυτή που οφείλεται στο μονοπωλιακό χαρακτήρα της επιχείρησης ούτε η αξία της κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΟΑΣΘ".
Για τους μετόχους που έχουν προσφύγει κατά του νόμου, η απόφαση του ΣτΕ τους δικαιώνει καθώς ανοίγει το δρόμο ώστε να συζητηθεί πλέον η ουσία των επιδιώξεών τους, δηλαδή να ενταχθούν στην αποτίμηση που θα γίνει όλα τα περιουσιακά στοιχεία και δικαιώματα του «παλιού» ΟΑΣΘ.
Από την άλλη δικαιωμένος από την απόφαση του ΣτΕ δήλωσε και ο Χρ. Σπίρτζης ο οποίος χρέωσε χθες στην... Αντιπολίτευση τον τρόπο που «διάβασαν» τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης την απόφαση του ΣτΕ, συμπεριλαμβανομένων του Αθηναϊκού Πρακτορείου, της κρατικής ΕΡΤ, της Αυγής κλπ. Και μολονότι η πραγματικότητα τον διαψεύδει, ο υπουργός Υποδομών δεν βλέπει πάγωμα της εκκαθάρισης.
Ανεξάρτητα από το πότε και το που θα οδηγήσουν οι τελικές δικαστικές αποφάσεις, το πάγωμα της εκκαθάρισης από το ΣτΕ είναι μια εξέλιξη που αν μη τι άλλο οδηγεί σε σημαντική οπισθοδρόμηση την όλη διαδικασία. Σε αυτή τη φάση δεν την ακυρώνει, ούτε την αμφισβητεί επί της ουσίας από τη στιγμή που το ΣτΕ αποδέχεται τον διορισμό του νέου Δ.Σ με βάση το νόμο για την εκκαθάριση και κρατικοποίηση (σ.σ «από-ιδιωτικοποιηση την έχει βαφτίσει ο Χρ. Σπίρτζης). Ωστόσο θα την καθυστερήσει σημαντικά, ενδεχομένως και για μήνες , ενόσω παράλληλα θα εξελίσσονται και άλλες νομικές διεργασίες εναντίον της εκκαθάρισης και της κρατικοποίησης δεδομένου ότι εκκρεμούν αποφάσεις και για την αίτηση ακύρωσης του νόμου από τους παλαιούς μετόχους (Δεκέμβριος 2017).
Ούτως ή άλλως η πρόσληψη συμβούλου αποτίμησης θα απαιτήσει χρόνο. Προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού, υποβολή προσφορών, έλεγχος, ανάθεση κλπ, που θα πάρουν αρκετούς μήνες μέχρι να ολοκληρωθούν, με αποτέλεσμα ο ΟΑΣΘ να έχει μεν διοίκηση υπό τον Στέλιο Παππά, αλλά η εταιρεία να μην μπορεί να λειτουργήσει ομαλά σε καθεστώς εκκαθάρισης για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Φωτογραφία: Sooc