Το επιστημονικό και τεχνικό υπόβαθρο της ανίχνευσης της γνησιότητας ή πλαστότητας ενός έργου, την εξέλιξη του φαινομένου της πλαστογραφίας στη διεθνή και την ελληνική φιλότεχνη κοινότητα, αλλά και την αγορά τέχνης, καθώς και το συχνά δυσδιάκριτο και πορώδες όριο που χωρίζει το αυθεντικό από το πλαστό επιδιώκει να αναδείξει η έκθεση «Fake (f)or Real» (Ψεύτικο για αληθινό;), που εγκαινιάστηκε την Παρασκευή (2/2) στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, από την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Μέσα από έξι μεγάλες θεματικές ενότητες («Εξουσία και Προσευχή», «Η κατανόηση του κόσμου», «Ένωση και Διαίρεση», «Στον πόλεμο», «Παραχάραξη και Πλούτος» και «Η εποχή της μετά-αλήθειας»), η έκθεση εξιστορεί τις ιστορικές συνθήκες που εξηγούν την εμφάνιση των πλαστογραφήσεων, τα κίνητρα πίσω από αυτές και τον αντίκτυπο που είχαν, ενώ δείχνει πώς τελικά αποκαλύφθηκαν οι παραχαράκτες.
Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας που εδρεύει στις Βρυξέλλες, και με αφορμή την έκθεση, το Τελλόγλειο ανέλαβε την πρωτοβουλία να οργανώσει και να παρουσιάσει την παράλληλη, συναφή και συμπληρωματική έκθεση «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας», που πραγματεύεται ειδικότερα την πλαστογράφηση στην τέχνη.
«Η έκθεση επιδιώκει να αναδείξει το επιστημονικό και τεχνικό υπόβαθρο της ανίχνευσης της γνησιότητας ή πλαστότητας ενός έργου, καθώς και την εξέλιξη του φαινομένου της πλαστογραφίας στη διεθνή και την ελληνική φιλότεχνη κοινότητα, αλλά και την αγορά τέχνης. Παράλληλα φιλοδοξεί να επισημάνει το συχνά δυσδιάκριτο και πορώδες όριο που χωρίζει το αυθεντικό από το πλαστό», ανέφερε, μεταξύ άλλων, κατά τον χαιρετισμό της, η υπουργός Πολιτισμού.
Έργο από την έκθεση «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας». Πηγή φωτ.: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών/ teloglion.gr
«Από τους κύριους στόχους της έκθεσης είναι να εξηγήσουμε τι σημαίνει πλαστογραφία και πώς διαχωρίζεται από ένα πιστό αντίγραφο. Σίγουρα όταν είναι αναγνωρίσιμη η πρόθεση απάτης, τότε μιλάμε για πλαστό έργο», είπε από την πλευρά της η Γενική Διευθύντρια του Τελλόγλειου, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.
Για το διττό, διδακτικό και κοινωνιολογικό χαρακτήρα της συγκεκριμένης έκθεσης, καθώς αυτή προσφέρει μια σημαντική μαρτυρία για τις τεχνικές και πρακτικές παραμέτρους της αντιγραφής και της πλαστογράφησης, έκανε λόγο η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. «Ταυτόχρονα συμβάλλει ιδιαίτερα στην κατανόηση των σύνθετων μηχανισμών της γέννησης και της λειτουργίας των φαινομένων αυτών εντός της κοινωνίας. Ένα αντίγραφο που παράγεται είτε με την άδεια του δημιουργού του αυθεντικού έργου ή χωρίς αυτή, έχει πολλά να μας πει για τις τάσεις στην τέχνη, για τη θέση των καλλιτεχνών σε μία δεδομένη κοινωνία, καθώς και για τις ευρύτερες πολιτικές και κοινωνικές μεταβολές που δεν αφήνουν ίχνη μόνο στην υψηλή τέχνη αλλά και στις απομιμήσεις της», είπε η υπουργός για να καταλήξει ότι «μερικές φορές το πλαστό, το κίβδηλο, το αντίγραφο, το ψευδώνυμο έργο, κρύβει μια συναρπαστική ιστορία που μπορεί να είναι εξίσου σημαντική και ενδιαφέρουσα με αυτή ενός πρωτότυπου αριστουργήματος».
* Οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 28 Ιουνίου.
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Ἁγ. Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη 546 36
Κεντρική φωτ.: Λήψη του 2019 της πρόσοψης του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών. Πηγή φωτ.: Facebook/ Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ