Αίσθηση προκαλεί η σύγκριση στην οποία προέβη ο γνωστός Βρετανός ηθοποιός Στίβεν Φράι, ο οποίος παρομοίασε την αφαίρεση της Αψίδας του θριάμβου από τους Ναζί κατά τη διάρκεια κατοχής της Γαλλίας, με την πράξη αφαίρεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν.
Σύμφωνα με τον Guardian, τις δηλώσεις έκανε στην αυστραλιανή τηλεοπτική σειρά Stuff the British Stole «ράγματα που έκλεψαν οι Βρετανοί», η οποία προβάλλεται από το ABC το βράδυ της Δευτέρας, ανέφερε πως η επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα θα αποτελούσε μια «αριστοκρατική κίνηση» του Βρετανικού Μουσείου.
Μιλώντας στον παρουσιαστή Marc Fennell, ο ηθοποιός ανέφερε ότι ακόμα και αν υπήρχε κάποιο «έγκυρο και λεπτομερές έγγραφο» που έδινε άδεια στον Λόρδο Έλγιν να αφαιρέσει τα μάρμαρα του Παρθενώνα από την Ακρόπολη το 1802, «θα ήταν σαν να λέμε ότι η Γερμανία έχει έγγραφο που αποδεικνύει ότι της ανήκει η Αψίδα του Θριάμβου».
Όμως, όπως υπογράμμισε, «οι Ναζί ήταν μια δύναμη κατοχής» και πρόσθεσε «Ποιο δικαίωμα είχαν να παραχωρήσουν τμήματα της Γαλλίας; Δεν ήταν δικά τους για να τα χαρίσουν».
Όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, την τελευταία δεκαετία, ο ηθοποιός, κωμικός και συγγραφέας έχει κάνει εκστρατεία για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Το 2023 είπε ότι η απομάκρυνσή τους ήταν ίδια με την «αφαίρεση του Πύργου του Άιφελ από το Παρίσι ή του Στόουνχεντζ από το Σάλσμπερι».
Υπενθυμίζει πως πριν λίγες ημέρες η Τουρκία απέρριψε τον ισχυρισμό ότι ο Βρετανός λόρδος είχε λάβει άδεια από τις οθωμανικές αρχές να αφαιρέσει τυχόν αρχαιότητες από την Ακρόπολη.
Εν συνεχέια αναφέρεται στη στάση του Βρετανικού Μουσείου ως προς το ζήτημα λέγοντας ότι πέρυσι το Μουσείο δήλωσε ότι «επιδιώκει ενεργά μια νέα συνεργασία του Παρθενώνα με τους φίλους μας στην Ελλάδα και καθώς μπαίνουμε στη νέα χρονιά, οι εποικοδομητικές συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη».
Οι διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου υποστήριξαν ότι τα γλυπτά δεν είχαν κλαπεί και ότι η έκθεσή τους στο Λονδίνο είναι μια «σημαντική αναπαράσταση του αρχαίου αθηναϊκού πολιτισμού στο πλαίσιο της παγκόσμιας ιστορίας».
Ο Φράι, παρόλο που εξέφρασε την άποψη πως τα Γλυπτά πιθανότατα «θα ήταν σε χειρότερη κατάσταση, κατά κάποιο τρόπο, αν [ο Λόρδος Έλγιν] δεν τα είχε πάει στο Λονδίνο», ωστόσο υπογράμμισε πως θα έπρεπε να επιστραφούν καθώς «υπάρχει μια ιερότητα για αυτά τα Γλυπτά» από την Αθήνα.