Σαν μια αγκαλιά του φυσικού τοπίου, η λίμνη, δέχεται στην επιφάνειά της κάθε ίχνος έμψυχου στοιχείου κι έτσι «μεταμορφώνεται» καθότι χρωματίζεται από κάθε λογής αποχρώσεις των νέων στοιχείων. Σαν μια νοητή παλέτα του προσώπου που δημιουργεί, η λίμνη, καθώς με την απαλή ροή των νερών της –απόρροια του ανέμου ή μιας πέτρας που «έσχισε» την επιφάνειά της– μετακινεί τα φυλλαράκια που έπεσαν από τα πλαϊνά δέντρα στην αγκαλιά της· κι αυτά τα φυλλαράκια είναι αντίστοιχα με τα χρώματα που (στην παλέτα) βρίσκονται το ένα πλάι στο άλλο.
Στη λίμνη, κάθε φυτικό στοιχείο μετακινείται κι έτσι τα νούφαρα και τα καλάμια αποκτούν συντροφιά. Θα μπορούσε επίσης να λεχθεί ότι τα φύλλα στην επιφάνεια της λίμνης είναι –συμβολικά– τρόπον τινά τροχοπέδη και μας εμποδίζουν να δούμε μέσα στο λίμνη όταν βρισκόμαστε στην άκρη της. Εμποδίζουν το βλέμμα προς εκείνα τα σταδιακά σκαλοπατάκια προς τη βαθιά ύπαρξη της λίμνης. Λες κι η λίμνη συνωμότισε με άλλα στοιχεία της φύσης (δέντρα και φύλλα τους) για να προστατευθεί. Είναι, όμως, κι η φυσική ροή των πραγμάτων να πέσουν τα φύλλα, αναιρώντας τα «γιατί» και τα «πώς».
Αποδιδόμενες από την πινελιά της Χρύσας Βέργη, οι λίμνες καθρεπτίζουν τη φύση και αντανακλούν έναν κόσμο λουσμένο στο φώς, έναν κόσμο που ορισμένες φορές έχει αναδυθεί από προσκόμματα. Κι αν η Χρύσα Βέργη εμμένει στη φύση, το κάνει διότι «ο άνθρωπος είναι μέρος της (σ.σ της φύσης) και πρέπει να τη σεβαστεί. Η φύση λειτουργεί ως στοιχείο κάθαρσης για την ψυχή καθενός, μας υπενθυμίζει το μέτρο, την αρμονία και την ομορφιά, η οποία για εμένα συνδέεται με το φως», ανακαλώ από παλαιότερη συζήτησή μας, ανακαλώντας, επίσης, τους πίνακες που βρισκόντουσαν «ξαπλωμένοι» στο εργαστήριό της. Το φωτίζουν τα χρώματα που έχει αρμονικά κεντήσει στην επιφάνεια του τελάρου μαγνητίζοντας τον αμφιβληστροειδή καθότι τον «δροσίζει».
Η συναισθηματική μνήμη υπερτερεί: περιτριγυρισμένη από τα έργα στο εργαστήριό της, αφουγκράζομαι νοητά τον ήχο του κινούμενου νερού, το απαλό αεράκι που κινεί τα νερά της λίμνης· ήχοι σχεδόν σιωπηλοί, σαν μέρος ενός νανουρίσματος που καλεί τους ανθρώπους να περιηγηθούν στο φυσικό τοπίο και να εισπνεύσουν τη φύση και τα ξεκούραστα χρώματά της: αποχρώσεις του πράσινου, του μπλε, του μωβ, του καφέ, του πορτοκαλί και του κίτρινου, αποχρώσεις που συναντάμε επίσης στα έργα της Βέργη.
Αποχρώσεις ορισμένων των παραπάνω χρωμάτων «ντύνουν» την επιφάνεια του τρίπτυχου έργου της «Lake» (μεικτή τεχνική σε καμβά, διαστάσεις 191 x 38 εκ. έκαστο) και μυούν στην τέχνη της το κοινό που θα σταθεί να το θαυμάσει. Τις ημέρες αυτές, μαζί με έργα ακόμη πέντε Ελλήνων καλλιτεχνών, εκτίθενται από την Theorema Art Gallery (Βρυξέλλες), στο πλαίσιο της Luxembourg Art Fair 2024 (Λουξεμβούργο), η οποία θα διαρκέσει έως τις 21 Απριλίου.
Χρύσα Βέργη, «Lake I», «Lake II», «Lake III» (2024, 191 x 38 εκ. έκαστο)
Εκτός από τη Χρύσα Βέργη, στη διεθνή διοργάνωση τέχνης στο Λουξεμβούργο μετέχουν υπό τη σκέπη της Theorema Art Gallery, η Μαρία Γιαννακάκη, ο Βασίλης Καρακατσάνης, ο Χρήστος Κεχαγιόγλου, ο Σπύρος Λύτρας και ο Πέτρος Ματζάκος. Σκοπός της συμμετοχής, να προβληθεί ένα κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής δημιουργίας.
Μεταξύ άλλων, με το έργο της «Young lady and her dog» ( ακρυλικό και παστέλ - κάρβουνο σε καμβά, 80x80 εκ.), η Μαρία Γιαννακάκη μεταφέρει την αδήριτη ανάγκη επικοινωνίας και συνύπαρξης του ανθρώπου με τα ζώα. Όσο για το έργο «Mountain Village» (ακρυλικό σε καμβά, 100x100) του Χρήστου Κεχαγιόγλου, θίγει ζητήματα μοναξιάς και μοναχικότητας αλλά, ταυτόχρονα, και ζεστασιάς –άποψη που ενισχύεται από το φως που βγαίνει έξω από τα παράθυρα φωτίζοντας τους τοίχους των σπιτιών.
Χρήστος Κεχαγιόγλου, «Mountain Village» (ακρυλικό σε καμβά, 100x100)
Όσο για τη Διεθνή Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης, Luxembourg Art Fair, πραγματοποιείται κάθε χρόνο σε διαφορετικές πόλεις, στη Γαλλία, το Λουξεμβούργο και την Ελβετία. Στη φετινή διοργάνωση συμμετέχουν περισσότερες από 80 γκαλερί από το Λουξεμβούργο, την Ευρώπη και άλλες χώρες/ ηπείρους
Μαρία Γιαννακάκη, «Young lady and her dog» ( ακρυλικό και παστέλ, κάρβουνο σε καμβά, 80x80 εκ.).
Ο συνολικός αριθμός των έργων τέχνης που εκτίθενται στη φετινή Διεθνή Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης, στο Λουξεμβούργο, είναι περισσότερος από 3.000 (γλυπτά, πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες) και καλύπτουν όλο το φάσμα της σύγχρονης εικαστικής καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Ευρώπη και διεθνώς.
Κεντρική φωτ.: Λεπτομέρεια του τρίπτυχου έργου «Lake» (2024) της Χρύσας Βέργη