Ο Ουκρανός σκηνοθέτης Μστισλάβ Τσερνόφ, ο οποίος την Κυριακή κέρδισε το Όσκαρ για το ντοκιμαντέρ «20 ημέρες στη Μαριούπολη» το οποίο κατέγραψε τη ρωσική πολιορκία της πόλης, δήλωσε κατά τη διάρκεια της απονομής ότι θα προτιμούσε να μην λάβει το βραβείο και να μην διεξάγεται πόλεμος εναντίον της χώρας του.
Ο Τσέρνοφ, βιντεογράφος για το Associated Press, γύρισε την ταινία κατά τις πρώτες ημέρες της ρωσικής εισβολής του 2022 στην Ουκρανία, όταν παγιδεύτηκε στη Μαριούπολη με μια ομάδα συναδέλφων δημοσιογράφων. Την Κυριακή, η ταινία κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ.
«Αυτό είναι το πρώτο Όσκαρ στην ιστορία της Ουκρανίας και είναι τιμή μου», δήλωσε στην ευχαριστήρια ομιλία του.
«Πιθανότατα όμως θα είμαι ο πρώτος σκηνοθέτης σε αυτή τη σκηνή που θα πει ότι εύχομαι να μην έκανα ποτέ αυτή την ταινία. Μακάρι να μπορούσα να την ανταλλάξω [για να μην υπάρχει πόλεμος της] Ρωσίας στην Ουκρανία, να μην καταλάβει ποτέ τις πόλεις μας ... αλλά δεν μπορώ να αλλάξω την ιστορία. Δεν μπορώ να αλλάξω το παρελθόν».
Η Μαριούπολη έγινε συνώνυμο της φρίκης κατά τη διάρκεια της σχεδόν τρίμηνης ρωσικής πολιορκίας της στρατηγικής σημασίας πόλης μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου 2022, με τους παγιδευμένους πολίτες να αναγκάζονται να θάβουν τους νεκρούς τους στην άκρη του δρόμου.
Τουλάχιστον 8.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν από μάχες ή από αιτίες που σχετίζονται με τον πόλεμο κατά τη διάρκεια της πολιορκίας, ανέφερε το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων τον Φεβρουάριο.
«Πρόκειται για ανθρωπιστική κατάσταση έκτακτης ανάγκης και για ζήτημα υποστήριξης των αμάχων που δέχονται επιθέσεις και σκοτώνονται», δήλωσε ο Τσέρνοφ σε συνέντευξη Τύπου μετά την απονομή των βραβείων.
«Δεν είναι δουλειά μου να προσπαθήσω να πείσω κανέναν για οτιδήποτε. Δουλειά μας είναι να παρέχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο πλαίσιο και πληροφορίες».