Τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό αλλά και τον ρόλο-κλειδί που αποκτούν τα ΕΛΤΑ στη νέα εποχή των logistics αναλύει σε συνέντευξή του στο Liberal, o CEO των Ελληνικών Ταχυδρομείων, Γρηγόρης Σκλήκας.
Επιπλέον, αποκαλύπτει ότι ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση χαρτοφυλακίου ακινήτων ΕΛΤΑ, κάτι που θα ενισχύσει σημαντικά τη ρευστότητά τους.
Εξηγεί ακόμα πώς τα ΕΛΤΑ επανασυστήνονται ως ένας σύγχρονος οργανισμός «φτιάχνοντας» ένα νέο B2B μοντέλο με εθνική παρουσία αλλά και πώς μπορεί να λειτουργήσουν ως κόμβος e-commerce για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Συνέντεξη στη Μαργαρίτα Ασημακοπούλου
Κύριε Σκλήκα, είχατε εκκινήσει τις διαδικασίες για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που διαθέτετε μέσω διαγωνισμών. Πείτε μας αρχικά, σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε τώρα σε σχέση με αυτό;
Αυτό το διάστημα ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία για να αναδειχθεί ο ανάδοχος για τη διαχείριση και τον στρατηγικό σχεδιασμό της επόμενης ημέρας του χαρτοφυλακίου ακινήτων ΕΛΤΑ.
Έτσι θα μπορούμε να προχωρήσουμε σε ένα ολοκληρωμένο πλάνο αποτελεσματικής αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας μας, κάτι που αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα για τα ΕΛΤΑ, αφού αναμένεται να ενισχύσει τη ρευστότητα και να βελτιώσει τα οικονομικά αποτελέσματά μας.
Τα ΕΛΤΑ βρίσκονται σε πορεία στρατηγικού μετασχηματισμού. Ποια είναι τα βασικά βήματα αυτής της μετάβασης και πώς εξασφαλίζετε την ανταγωνιστικότητά σας σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η ταχύτητα και η τεχνολογία;
Είναι αλήθεια ότι αυτή τη στιγμή στα ΕΛΤΑ συντελείται μια τεράστια προσπάθεια στρατηγικού μετασχηματισμού. Τον λέμε στρατηγικό, γιατί πραγματικά πρόκειται για ένα πολυδιάστατο εγχείρημα που καλύπτει την επικαιροποίηση δομών, συστημάτων, υποδομών, πελατοκεντρικότητας, προϊόντων και υπηρεσιών.
Η στρατηγική του μετασχηματισμού μας βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
1. Ολοκληρωμένος μετασχηματισμός υποδομών και λειτουργίας.
2. Ενοποίηση φυσικού και ψηφιακού δικτύου για μεγαλύτερη προσβασιμότητα και ευελιξία.
3. Εστίαση στον άνθρωπο – τόσο στον πελάτη όσο και στον εργαζόμενο.
Αφού σταθεροποιήσαμε τον Οργανισμό το 2023, μπήκαμε σε αναπτυξιακή φάση το 2024, ενώ το 2025 είναι η χρονιά που στοχεύουμε να καθιερωθούμε ως πρότυπο εξυπηρέτησης στην αγορά των logistics και του e-commerce. Αυτό δεν είναι ευχολόγιο.
Ανασχεδιάσαμε πλήρως το λειτουργικό μας μοντέλο, ώστε να λειτουργήσουμε με τους ρυθμούς της αγοράς. Αρχικά, ενοποιήσαμε λειτουργικά τις δραστηριότητες των ΕΛΤΑ και της ΕΛΤΑ Courier, ώστε πλέον έχουμε μια ενιαία οντότητα, μία κοινή γλώσσα και τα καταστήματά μας προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες συνολικά.
Στο Δίκτυο, αναδιαρθρώνουμε τη δομή μας με βάση τη στρατηγική αξία κάθε σημείου: ενισχύουμε επιλεγμένα καταστήματα, επεκτείνουμε ωράρια, προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες.
Ακόμη, κεντρικοποιούμε τη Διαλογή, με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και τη μείωση του κόστους, με εκμετάλλευση αυτοματισμών, ρομποτικών συστημάτων και οικονομιών κλίμακας. Στο κομμάτι της Διανομής επενδύουμε σε νέα οχήματα, ανασχεδιάζουμε δρομολόγια και αξιοποιούμε τεχνολογικές λύσεις σε όλο το φάσμα της εξυπηρέτησης. Παράλληλα, επαναπροσδιορίζουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σύγχρονων πελατών.
Υποστηρικτικά, υλοποιούμε co-sourcing σε κρίσιμες λειτουργίες: οι τομείς IT και Finance ενισχύονται με εξωτερικούς συνεργάτες, διατηρώντας όμως τον στρατηγικό έλεγχο in-house.
Ο ρόλος των ταχυδρομικών υπηρεσιών αλλάζει ραγδαία, από παραδοσιακή διανομή σε ολοκληρωμένες ψηφιακές λύσεις logistics. Πώς επαναπροσδιορίζονται τα ΕΛΤΑ στο νέο αυτό πλαίσιο;
Οραματιζόμαστε έναν οργανισμό που αποτελεί συνώνυμο της αξιοπιστίας και της αμεσότητας· έναν συνεργάτη που δεν κάνει απλώς παραδόσεις, αλλά φέρνει λύσεις με point to point services – για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, το κράτος. Θέλουμε τα ΕΛΤΑ να εξυπηρετούν από τον απομακρυσμένο κάτοικο του Αιγαίου, στον μικρό επιχειρηματία του Έβρου, στην startup της Αθήνας που ψάχνει διεθνή κανάλια.
Ο στόχος είναι σαφής: ένα λειτουργικό, μετρήσιμο και ανταγωνιστικό επιχειρησιακό μοντέλο. Επενδύουμε στην ενοποίηση της εμπειρίας εξυπηρέτησης, με υπηρεσίες που δεν είναι απλώς «ψηφιοποιημένες», αλλά ενσωματωμένες στην καθημερινότητα των πολιτών:
- PostMate (Ψηφιακός Ταχυδρόμος): για real-time ειδοποιήσεις, ανέπαφες πληρωμές και e-receipts.
- PostBox (Έξυπνες Θυρίδες): για 24/7 παραλαβές σε 40+ σημεία και συνεχή ανάπτυξη.
- FastPost: για άμεση εξυπηρέτηση στο κατάστημα χωρίς αναμονή.
Αν και το δίκτυο αποτελεί το βασικό πλεονέκτημά μας, αυτά δεν είναι μεμονωμένα projects. Είναι τα δομικά στοιχεία μιας νέας εξυπηρέτησης – χωρίς «χαρτούρα» και πραγματικά χρήσιμης για τον πελάτη.
Σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού και απαιτήσεων για εμπειρία πελάτη υψηλού επιπέδου, πώς χτίζετε ένα διαφοροποιημένο μοντέλο εξυπηρέτησης που να ξεχωρίζει στην ελληνική – και ενδεχομένως διεθνή – αγορά;
Τα ΕΛΤΑ είναι ο μόνος συνεπής πάροχος με πανελλαδικό αποτύπωμα – έχουμε το πιο εκτεταμένο δίκτυο παρουσίας σε ολόκληρη την Ελλάδα και αυτό είναι, θεωρώ, το μεγαλύτερο στρατηγικό πλεονέκτημα της επιχείρησης.
Μπορούμε δυνητικά να εξυπηρετήσουμε τους επαγγελματίες και πελάτες από άκρη σε άκρη της χώρας μας αλλά και να προσφέρουμε αυτό ακριβώς το «backbone», το εκτεταμένο δίκτυο και τις σύγχρονες υποδομές μας, προς όφελος ενός ευρύτερου φάσματος εμπορικών δραστηριοτήτων, είτε αυτές προέρχονται από τα ΕΛΤΑ, είτε όχι. Μάλιστα, αν δει κανείς το φάσμα των υπηρεσιών μας, ο πελάτης που συνεργάζεται μαζί μας είναι κατά περίπου 80% εταιρικός πελάτης (Business to Business). Εκεί ακριβώς θέλουμε να εστιάσουμε, στην αξιοποίηση του λεγόμενου «backbone», τόσο για τους δικούς μας πελάτες όσο και για άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες ενδεχομένως δεν έχουν δικά τους logistics, μέσα από συνεργασίες με διαφανείς όρους και SLA. Δεν νοικιάζουμε χώρο. Χτίζουμε οικοσύστημα.
Θέλουμε τα ΕΛΤΑ να εξελιχθούν σε έναν «κόμβο» υποδομών και υπηρεσιών και να λειτουργούν ως κεντρικός πάροχος micro-logistics, ειδικά για τις ΜμΕ. Από την Ορεστιάδα ως την Κρήτη – και πέρα από τα σύνορα. Ένα B2B μοντέλο που απαντά στις ανάγκες των μικρών και μεσαίων εταιρειών που δεν έχουν δικό τους εθνικό δίκτυο και μπορούν, αξιοποιώντας τις υποδομές μας να αποκτήσουν εθνική παρουσία. Σε αυτό το πλαίσιο, παρακολουθούμε τις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και όραμά μας είναι τα ΕΛΤΑ να λειτουργήσουν ως κόμβος logistics και e-commerce για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.