Small, Medium, Large, X-Large: Η μεγάλη σημασία των μικρών καταλυμάτων

Small, Medium, Large, X-Large: Η μεγάλη σημασία των μικρών καταλυμάτων

The Windmill, Κίμωλος © Aria Hotels

Η τουριστική βιομηχανία στη χώρα μας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας και για το λόγο αυτό η αναβάθμιση υφιστάμενων και η ανάπτυξη νέων τουριστικών καταλυμάτων με βάση ένα βιώσιμο μοντέλο κρίνεται απαραίτητη. Ποιο, όμως, πρέπει να είναι αυτό το μοντέλο; Ο υψηλής ποιότητας αρχιτεκτονικός σχεδιασμός; Ο αειφόρος σχεδιασμός, ο οποίος συντελεί στην προστασία του περιβάλλοντος, μειώνει τελικά ουσιαστικά το κόστος λειτουργίας των καταλυμάτων και βελτιώνει την αίσθηση θερμικής άνεσης του επισκέπτη στο ξενοδοχείο; Ποια στοιχεία πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη στη χώρα μας;

Η αρχιτεκτονική και βιοκλιματική μελέτη νέων τουριστικών μονάδων μεγάλης κλίμακας απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, εμπειρία στη σχεδίαση, αλλά και εξειδικευμένη γνώση στην εφαρμογή αειφόρων τεχνολογικών μεθόδων, έτσι ώστε ο μεγάλος κτιριακός τους όγκος να εντάσσεται αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον και ταυτόχρονα να έχουν μικρό ενεργειακό και ανθρακικό αποτύπωμα. Επιλέξαμε το επιτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης τουριστικών καταλυμάτων της MLD (Mayfair Land & Development), η οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό μέσω δύο αλυσίδων boutique ξενοδοχείων -Grace και Aria- και προσπαθήσαμε να δώσουμε μερικές απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα.

Συνέντευξη στην Εύα Σακελλαρίδη

ΝτΤ: Εσείς ακολουθείτε κάποιο χρυσό κανόνα όσον αφορά το ιδανικό μέγεθος μιας ξενοδοχειακής μονάδας ώστε αυτή να εντάσσεται αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον;

Σαντιάγκο Ορεχούδο, αρχιτέκτων-μηχανικός: Το μέγεθος μιας τουριστικής μονάδας δε συνδέεται απαραίτητα με τη βιωσιμότητα και ούτε αποτελεί απαραίτητη συνθήκη. Από την άλλη, το τουριστικό boom, για παράδειγμα στην Ισπανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τις δεκαετίες του '60 και '70, όπου η ανάπτυξη καθ' ύψος ήταν μια εύκολη λύση στη ραγδαία αύξηση της ζήτησης, σε πολλές περιπτώσεις λειτούργησε σε βάρος της αισθητικής. Εμείς εστιάζουμε σε καταλύματα μικρής και μεσαίας κλίμακας. Πέρα από το γεγονός ότι εντάσσονται πιο αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον, θεωρώ ότι έχουν περισσότερο χαρακτήρα, αναπτύσσουν μια πιο προσωπική σχέση με τον επισκέπτη και είναι, κατά κύριο λόγο, πιο διαχρονικά.

Alcanea, Χανιά © Aria Hotels

Η μετατροπή και ανακαίνιση υφιστάμενων κτιρίων σε τουριστικά καταλύματα, με στόχο τη δημιουργία νέων μικρών και μεσαίων τουριστικών μονάδων θα μπορούσε, μαζί με την ενεργειακή τους αναβάθμιση, να αποτελέσει ένα βιώσιμο μοντέλο ήπιας τουριστικής ανάπτυξης. Ποια στοιχεία στο σχεδιασμό καταλυμάτων αυτής της κλίμακας θεωρείτε σημαντικά;

Μαρίτα Νικάκη, αρχιτέκτων-μηχανικός: Η τοποθεσία στην οποία εντάσσονται, καθώς επίσης και η επιλογή τοπικών υλικών και τεχνοτροπιών παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Πρέπει το κτίριο να συνδέεται με την ιστορία του τόπου που ανήκει. Στην περίπτωση μετατροπής ενός υφισταμένου κτιρίου σε ξενοδοχείο θα πρέπει η μελέτη να αφηγείται την ιστορία του κτιρίου που προϋπήρχε, ενώ τα νέα κτίρια θα πρέπει να μοιάζουν σα να βρίσκονταν πάντα σε εκείνη τη θέση. Αυτό προσπαθούμε να επιτύχουμε όταν τα σχεδιάζουμε εμείς οι ίδιοι, αλλά και όταν κάνουμε συνεργασίες με εξωτερικούς μελετητές. Τέλος, ένα μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας βρίσκεται στα τοπικά συνεργεία και ντόπιους τεχνίτες.

Η αειφόρος ανάπτυξη και η σύγχρονη αρχιτεκτονική που ενσωματώνει την τοπική παράδοση, αποτελούν βασικά στοιχεία ενός επιτυχημένου έργου. Ποιες άλλες προκλήσεις υπάρχουν και πως αντιμετωπίζονται;

Βασίλης Λυκίδης, πολιτικός μηχανικός: Μπορεί να έχουν γίνει τα πιο όμορφα σχέδια για ένα κατάλυμα. Για εμένα ωστόσο, αυτό που καθορίζει την επιτυχία ενός έργου είναι η σωστή διαχείριση αυτής της μελέτης. Δηλαδή, να υπάρχει σωστή προετοιμασία και στήσιμο της κατασκευής, έλεγχος στον προϋπολογισμό και στο χρονοδιάγραμμα ώστε και στο τέλος το κτίριο να έχει ολοκληρωθεί όπως ακριβώς το έχει οραματιστεί ο μελετητής· χωρίς εκπτώσεις λόγω κακής επίβλεψης ή προγραμματισμού. Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, αλλά στην πράξη θέλει μεγάλη προσοχή και προσπάθεια για να επιτευχθεί αυτό.

Ένα boutique ξενοδοχείο, πέρα από την εξαιρετική τοποθεσία και την υψηλή αισθητική, πρέπει να δημιουργεί και μια μοναδική βιωματική εμπειρία. Κάποιος που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να διαμείνει σε αυτά μπορεί να επωφεληθεί από την παρουσία τους;

Μαίρη Σαμαρτζή, procurement manager: Φυσικά. Τα ξενοδοχεία μας είναι ανοιχτά στο ευρύ κοινό. Ανάλογα με το ξενοδοχείο, ο επισκέπτης μπορεί να κάνει wine tasting, να επισκεφτεί τις εκθέσεις που κατά καιρούς φιλοξενούνται στους κοινόχρηστους χώρους και τα καταστήματα μας με χειροποίητα προϊόντα, καθώς επίσης και να γευτεί γαστρονομικές δημιουργίες με αναφορές στην τοπική κουζίνα. Γενικά, μπορεί να απολαύσει ένα μεγάλο μέρος των υπηρεσιών που προσφέρουμε χωρίς να χρειάζεται να διαμένει στο ξενοδοχείο.

Η συνέντευξη αυτή δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο τεύχος 231 (Μάρτιος-Απρίλιος 2017) των Νέων της Τέχνης.