Από την κυκλοφορία της σειράς Mate 60 Pro τον περασμένο Αύγουστο, ο κινεζικός τεχνολογικός «κολοσσός» Huawei έκανε μια επιστροφή στην αγορά smartphone της Κίνας, ρίχνοντας την Apple από το βάθρο της, σύμφωνα με το Quartz.
Η Huawei και άλλοι κινεζικοί κατασκευαστές smartphone σημείωσαν διψήφια ανάπτυξη φέτος, ενισχύοντας τις αποστολές smartphone στην Κίνα κατά 8,9% από έτος σε έτος το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με την International Data Corporation.
Τα κινεζικά Vivo, Huawei, Oppo, Honor - πρώην θυγατρική της Huawei - και Xiaomi αποτελούσαν τους κορυφαίους μετόχους της αγοράς smartphone της Κίνας, αντίστοιχα. Η Apple, εν τω μεταξύ, έπεσε στην έκτη θέση. Και παρά τη μείωση των τιμών σε ορισμένα μοντέλα iPhone για να ανταγωνιστούν, τα στοιχεία έδειξαν ότι οι πωλήσεις της Apple μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 3,1%.
Οι αποστολές iPhone της Apple στην Κίνα παρουσίασαν «οριακή πτώση» το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ανέφερε η Counterpoint Research, σημειώνοντας ότι κατά την ίδια περίοδο πέρυσι, η Apple είχε τον τρίτο υψηλότερο αριθμό αποστολών - μόνο πίσω από την Oppo και τη Vivo - ενώ η Huawei ήταν στην έκτη θέση.
Η πτώση της Apple στην Κίνα μπορεί να συνδεθεί με πολλούς παράγοντες, λένε οι ειδικοί, συμπεριλαμβανομένης της παραπαίουσας οικονομίας της χώρας και των αλλαγών στον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες της βλέπουν τη χώρα τους έναντι του υπόλοιπου κόσμου εν μέσω της πανδημίας και του αυξανόμενου αριθμού κυρώσεων που επιβάλλονται από τη Δύση.
«Υπάρχει υψηλότερος βαθμός εθνικιστικού αισθήματος αυτή τη στιγμή στην Κίνα, να αγοράζεις τοπικό και να αγοράζεις την ομάδα του σπιτιού έναντι της αγοράς ενός αμερικανικού προϊόντος», είπε στον Quartz ο Arthur Dong, καθηγητής στο McDonough School of Business του Πανεπιστημίου Georgetown.
Η Huawei είναι ο «εθνικός πρωταθλητής» της κινεζικής οικονομίας
Από τότε που η Huawei μπήκε στη μαύρη λίστα εμπορίου των ΗΠΑ το 2019 υπό τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, η εταιρεία αντιμετωπίζει όλο και πιο σκληρούς εμπορικούς περιορισμούς υπό τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν - ειδικά για την τελευταία γενιά ημιαγωγών όπως αυτά της Nvidia, είπε ο Dong.
Η κλιμάκωση των εμπορικών κανόνων για την Κίνα και τη Huawei θέτει την εταιρεία τεχνολογίας, η οποία έχει δεσμούς με την κινεζική κυβέρνηση και την οποία ο Dong αποκάλεσε «εθνικό πρωταθλητή για την κινεζική οικονομία», «σε δύσκολη θέση αυτή τη στιγμή».
«Η Huawei προσπαθεί αυτή τη στιγμή να προσπαθήσει να βρει εναλλακτικές πηγές για αυτά τα πολύ σημαντικά τσιπ, καθώς και κάποιες πολύ σημαντικές προσπάθειες αυτο-ανάπτυξης για να προσπαθήσει να αναπαράγει αυτές τις τεχνολογίες και να δημιουργήσει μόνες τους μάρκες», είπε ο Dong.
«Σε σχέση με αυτό το ζήτημα, η Κίνα περνάει πολύ δύσκολες στιγμές για να μπορέσει να αναπαράγει τα τσιπ που τροφοδοτούν τις εξελίξεις της τεχνητής νοημοσύνης απλώς και μόνο επειδή δεν έχουν πρόσβαση στα εργαλεία και τα μηχανήματα που κατασκευάζουν αυτά τα τσιπ, τα οποία είναι όλα μέσα τα όρια των ελέγχων των εξαγωγών των ΗΠΑ».
Ο Dong είπε ότι δε βλέπει την τρέχουσα κατάσταση να βελτιώνεται για τη Huawei. Με έναν ακόμη γύρο περιορισμών που αναμένεται τους επόμενους μήνες, τα «κενά» από τα οποία εξαρτώνται η Κίνα και η Huawei για τη μετατόπιση των κυρώσεων «θα κλείσουν», είπε.
Η Apple δεν είναι πλέον σύμβολο κοινωνικού status
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, η Apple εθεωρείτο ως ένα «απόλυτο σύμβολο κοινωνικής θέσης», είπε στο Quartz ο Andy Tsay, καθηγητής επιχειρήσεων και ανάλυσης στο Leavey School of Business του Πανεπιστημίου Santa Clara.
Ο Tsay, ο οποίος είναι επίσης επισκέπτης καθηγητής στο πρόγραμμα MBA του Πανεπιστημίου του Πεκίνου, είπε ότι οι φίλοι του στην Κίνα θα «έθεταν τις παραγγελίες τους» μαζί του για iPhone επειδή τα προϊόντα της Apple ήταν πιο δύσκολο να βρεθούν εκεί και υπήρχαν ελλείψεις. Τώρα, υπάρχουν περισσότερα Apple Stores στη χώρα.
«Πραγματικά δεν υπήρχε σύγκριση, κανένας ανταγωνιστής», είπε ο Tsay, ο οποίος επισκέπτεται την Κίνα περίπου κάθε χρόνο από το 2006. «Τώρα, οι άνθρωποι εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η Apple είναι ένα καλό προϊόν πολυτελείας. Αλλά η διαφορά είναι ότι δεν είναι πλέον fanboys και fan girls».
Στην πιο πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα πριν από λίγους μήνες, ο Tsay ρώτησε τους φοιτητές του MBA, μέλη της επαγγελματικής τάξης της Κίνας, τι γνώμη είχαν για τα iPhone τους.
Ενώ οι μαθητές του είπαν ότι είναι ικανοποιημένοι με τα iPhone τους, είπαν επίσης ότι το επόμενο τηλέφωνό τους «δε θα είναι απαραίτητα Apple» και ότι «υπάρχουν κάποιες κινεζικές επιλογές που είναι πολύ καλές».
«Θα πάρω όποιο τηλέφωνο έχει την καλύτερη αναλογία τιμής προς όφελος», του είπαν οι μαθητές του Tsay.
Η Κίνα υφίσταται ολοένα και βαθύτερα οικονομικά δεινά και μια μετα-πανδημική πολιτισμική αλλαγή
Το 2020, η Huawei είχε το 18% της παγκόσμιας αγοράς για smartphone, είπε ο Dong. Δύο χρόνια αργότερα, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στο 2%, κυρίως επειδή η Huawei περιορίστηκε από τα απαραίτητα τσιπ και εξαρτήματα, είπε, και δε βλέπει την εταιρεία να ανακάμπτει σύντομα.
«Αντιμετωπίζουν ακόμη προκλήσεις στην κινεζική αγορά, επειδή η συνολική καταναλωτική οικονομία της Κίνας έχει πέσει στα άκρα», δήλωσε ο Dong. «Τα προβλήματα της Apple σχετίζονται κυρίως με το γεγονός ότι ο Κινέζος καταναλωτής έχει πέσει σε χειμερία νάρκη και δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά αυτό το είδος τηλεφώνου επειδή ολόκληρη η οικονομία τους, κατά μία έννοια, καταρρέει».
Οι αυξανόμενες πωλήσεις της Huawei είναι «μόνο επειδή τα τηλέφωνά της είναι πολύ φθηνότερα από τα τηλέφωνα της Apple», είπε ο Dong. Εάν η Huawei και άλλοι κινέζοι κατασκευαστές smartphone προσφέρουν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις, οι καταναλωτές θα θέλουν αυτά τα smartphone, πρόσθεσε.
Η Κίνα είναι «πιο απομονωμένη» από ό,τι ήταν κατά τη διάρκεια του καθεστώτος της υπερδύναμης της τη δεκαετία του 2010, είπε ο Τσάι, πιθανότατα λόγω των αντικινεζικών συναισθημάτων που πηγάζουν από την πανδημία.
Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες «προσπαθούν να απεγκλωβιστούν από το να εξαρτώνται υπερβολικά από την Κίνα» και οι δυτικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να απαγορεύουν την πρόσβαση της Κίνας σε ορισμένες τεχνολογίες, όπως εξοπλισμό για την κατασκευή προηγμένων ημιαγωγών.
«Τα συνδυάζετε όλα αυτά μαζί με την άνοδο των εγχώριων προϊόντων και αν οι άνθρωποι, σε τοπικό επίπεδο, μπορούν να αισθάνονται λίγο καλά με τον εαυτό τους υποστηρίζοντας τη γηπεδούχο ομάδα, υπάρχει λίγο κάτι στην τάση», είπε ο Tsay.
Υπάρχουν δύο απόψεις των τσιπ AI στα smartphone της Huawei, είπε ο Dong.
«Από τη μία πλευρά, θα μπορούσε να μας στείλει ένα ανησυχητικό μήνυμα ότι η Κίνα έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει τις εγχώριες μάρκες της», είπε ο Dong. «Αλλά υπάρχουν και άλλες ιστορίες που θα δείτε πού έχουν εξεταστεί αυτά τα τσιπ και η μηχανική ανάλυση σε αυτά είναι ότι δεν πλησιάζουν καν τις δυνατότητες αυτού που παράγει η Nvidia – ότι στην πραγματικότητα είναι αρκετές γενιές και χρόνια πίσω».
Παρά τις ανακοινώσεις της Huawei σχετικά με την ανάπτυξη των δικών της τσιπ, ο Dong είπε ότι δυσκολεύεται να φανταστεί πώς η εταιρεία έφτιαξε τα προηγμένα τσιπ της χωρίς πρόσβαση σε κρίσιμα μηχανήματα και εξαρτήματα υπό τους εμπορικούς περιορισμούς.
Ο ανταγωνισμός της Huawei και της Apple ξεπερνά τα χαρακτηριστικά AI
Ο ανταγωνισμός μεταξύ της Apple και της Huawei στην Κίνα συνδέεται επίσης με τη διαφορά στο τι μπορεί να προσφέρει η Apple στους Αμερικανούς καταναλωτές της έναντι των Κινέζων καταναλωτών της, είπε ο Tsay.
Το πλεονέκτημα της Apple στις ΗΠΑ είναι ο έλεγχος του οικοσυστήματος της, σύμφωνα με τον Tsay, επιτρέποντάς της να προσφέρει μια διαφοροποιημένη εμπειρία χρήστη. Η Κίνα, ωστόσο, έχει μια «μοναδική κατάσταση» όπου η «έκδοση» του iOS της Apple είναι το WeChat.
«Σχεδόν δε χρειάζεστε τον στενά ενσωματωμένο, περιφραγμένο κήπο του οικοσυστήματος της Apple στην Κίνα για να προσφέρετε αυτήν την εμπειρία, επειδή υπάρχει ήδη στον κόσμο του WeChat», είπε ο Tsay.
«Αυτό δίνει στις τοπικές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ένα πλεονέκτημα με την έννοια ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Android ή τη δική τους έκδοση Android ή ένα ολοκαίνουργιο λειτουργικό σύστημα - δε χρειάζεται να δημιουργήσουν αυτό το αυτόνομο οικοσύστημα που η Apple έχει δημιουργήσει με τόσο κόπο. Γιατί η Tencent το έκανε ήδη για αυτούς δημιουργώντας το WeChat».
Το μόνο σημείο που διαφέρουν οι δύο εταιρείες, είπε ο Tsay, είναι τα χαρακτηριστικά ασφάλειας και απορρήτου της Apple. «Φυσικά, κανείς στην Κίνα δεν έχει καμία προσδοκία ασφάλειας και ιδιωτικότητας όταν είναι online», είπε.
Φωτογραφίες: shutterstock