Του Γιάννη Παλιούρη
Μετά από δύο χρόνια σκανδάλων, γκρίνιας και εσωστρέφειας του Facebook, ο Μάρκ Ζούκερμπεργκ φαίνεται πως θέλει να ανακατέψει και πάλι την τράπουλα των social media, σε μια προσπάθεια να παραμείνει κυρίαρχος στην τεράστια αγορά της online διαφήμισης και να διατηρήσει ανέπαφη την αυτοκρατορία του.
Σύμφωνα, λοιπόν, με δημοσίευμα τον New York Times, το Facebook σχεδιάζει να ενοποιήσει τις εφαρμογές Instagram, WhatsApp και Messenger, μέχρι το 2020. Οι τρεις εφαρμογές αν και θα διατηρήσουν την αυτονομία τους ως stand alone apps, θα ενοποιηθούν ωστόσο σε τεχνικό επίπεδο ενώ τα μηνύματα των χρηστών θα μπορούν να «ταξιδεύουν» ανάμεσα στις τρεις υπηρεσίες.
Σε δήλωσή τους προς του ΝΥΤ, στελέχη του Facebook υποστήριξαν πως στόχος είναι η δημιουργία μιας ενοποιημένης, καλύτερης εμπειρίας ανταλλαγής μηνυμάτων τα οποία μάλιστα θα είναι κρυπτογραφημένα, ώστε να εξασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Στροφή προς τις ανάγκες του χρήστη, λοιπόν, από το Facebook; Τα πράγματα ποτέ δεν είναι τόσο απλά.
Καταρχήν η ενοποίηση θα απλοποιήσει το έργο του Facebook όσον αφορά την ανάπτυξη ανταγωνιστικών εκδόσεων μεταξύ των τριών εφαρμογών. Επιπλέον, η δυνατότητα ανταλλαγής μηνυμάτων θα προσφέρει στους διαφημιζόμενους την ευκαιρία να προσεγγίσουν χρήστες από τη μια εφαρμογή στην άλλη. Πιθανότατα θα διευκολύνει το Facebook να μοιράζεται δεδομένα μεταξύ των εφαρμογών βοηθώντας έτσι τις στοχευμένες διαφημιστικές ενέργειες. Γιατί όπως έχουμε ξαναπεί ο «πόλεμος» που γίνεται έχει ως στόχο τα δεδομένα και το monetization που προκύπτει από αυτά. Δηλαδή, έσοδα και κέρδη.
H ενοποίηση της υποδομής των εφαρμογών θα έχει, θεωρητικά τουλάχιστον, μία ακόμη συνέπεια: τα δισεκατομμύρια των χρηστών τους θα παραμείνουν στενότερα συνδεδεμένα με το οικοσύστημα του Facebook, αφήνοντας στο περιθώριο ανταγωνιστικές υπηρεσίες, όπως αυτές της Apple και της Google.
Ίσως, όμως, το μεγαλύτερο κίνητρο του Ζούκερμπεργκ για την ενοποίηση Instagram, WhatsApp και Messenger, να είναι η απειλή που νιώθει πλέον να τυλίγει την αυτοκρατορία του. Μετά τα αλλεπάλληλα σκάνδαλα που έπληξαν τη φήμη του Facebook δεν είναι λίγοι αυτοί που ζητούν από τις κανονιστικές αρχές των ΗΠΑ να επιβάλλουν το «σπάσιμο» των Facebook, Instagram και WhatsApp σε τρεις διαφορετικές εταιρείες, με την αιτιολογία ότι ουσιαστικά καταδυναστεύουν την αγορά, λόγω του συνδυασμένου μεγέθους τους. Η ενοποίηση των εφαρμογών θα καθιστούσε πολύ πιο δύσκολο το «σπάσιμο» των εταιρειών.
Εγείρουν άραγε τα παραπάνω ανησυχίες όσον αφορά την ιδιωτικότητα των χρηστών; Αναμφισβήτητα. Αλλά ο ανησυχίες αυτές δεν φαίνεται να είναι αρκετές για να σταματήσουν τον στρατηγικό σχεδιασμό του Μ. Ζούκερμπεργκ. Ο ιδρυτής του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου, εξαγόρασε το WhatsApp το 2014 για 19 δισεκατομμύρια δολάρια. Το Instagram το 2012 για 715 ??εκατομμύρια δολάρια. Είχε, μάλιστα, δεσμευτεί ότι θα επιτρέψει στις εν λόγω υπηρεσίες να λειτουργούν σχετικά ανεξάρτητα από το Facebook. Δέσμευση την οποία εν πολλοίς τήρησε. Γι' αυτό άλλωστε πολλοί από τους χρήστες δεν γνωρίζουν ότι Facebook, Instagram, WhatsApp είναι ο ίδιος επιχειρηματικός όμιλος.
Ο Μ. Ζούκερμπεργκ πριν λίγο καιρό δήλωσε ότι το Facebook βρίσκεται σε πόλεμο. Και επειδή στον πόλεμο ως γνωστόν όλα επιτρέπονται, οι παλιές δεσμεύσεις πάνε στον… παράδεισο.
Φωτογραφία: ΑPImages