Του Γιάννη Παλιούρη
Αν μία τεχνολογική καινοτομία των τελευταίων ετών μπορεί να χαρακτηριστεί ως παταγώδης αποτυχία, αυτή είναι δίχως άλλο η εικονική πραγματικότητα. Η τεχνολογία που υποτίθεται θα άλλαζε – κυριολεκτικά – τον τρόπο που καταναλώνουμε ψηφιακό περιεχόμενο, διασκεδάζουμε και αλληλεπιδρούμε, πέρασε και δεν ακούμπησε. Ακόμα και οι σκληροπυρηνικοί gamers αρνήθηκαν να υιοθετήσουν την «μοναδική» εμπειρία που υποσχόταν, καθιστώντας την εικονική πραγματικότητα ένα case study προς αποφυγή. Τώρα, όμως, φαίνεται πως αποκτά μια δεύτερη ευκαιρία. Αυτή τη φορά όχι στο σαλόνι των σπιτιών μας, αλλά στα σχεδιαστήρια των βιομηχανιών και στους στρατώνες των ενόπλων δυνάμεων.
Η πρώτη είδηση έρχεται από τα σχεδιαστήρια της Ford. Εκεί, οι εργαζόμενοι στη Ford χρησιμοποιούν ένα εργαλείο τρισδιάστατης εικονικής πραγματικότητας (VR) που τους επιτρέπει να συνεργάζονται σε πραγματικό χρόνο με συναδέλφους που βρίσκονται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Πρόκειται για τεχνολογία έχει αναπτυχθεί από την εξειδικευμένη εταιρεία Gravity Sketch, σε συνεργασία με τη Ford, και επιτρέπει στους χρήστες να σχεδιάζουν, να περιστρέφουν, να επεκτείνουν και να συμπιέζουν ένα 3D σκίτσο απλά με την κίνηση των χεριών τους στον «αέρα».
Η εφαρμογή με το όνομα Co-Creation, δίνει τη δυνατότητα σε σχεδιαστές που βρίσκονται ακόμα και διαφορετικές χώρες να βλέπουν μπροστά τους, ταυτόχρονα, το εικονικό σχέδιο ενός κινητήρα ή αμαξώματος, να συζητούν και να προβαίνουν σε αλλαγές, ορατές σε όλους. Πέρα από το προφανές, δηλαδή την εξοικονόμηση χρόνου από άσκοπες συνεννοήσεις μέσω e-mail, τηλεφώνων κ.λπ., η πλατφόρμα της Gravity Sketch καταργεί την ανάγκη για μια αρχική διαδικασία σχεδιασμού 2D, επιτρέποντας στους σχεδιαστές να δουλεύουν με ένα 3D μοντέλο από την αρχή.
Με δήλωσή του ο Μάικλ Σμιθ, διευθυντής σχεδιασμού της Ford, δήλωσε ότι η εφαρμογή Co-Creation έχει ως αποτέλεσμα πιο αποτελεσματικό σχεδιαστικό έργο που μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ενός οχήματος. Από τη μεριά της η Ford ανακοίνωσε ότι οι σχεδιαστές σε πέντε γραφεία της σε όλο τον κόσμο πειραματίζονται με το Gravity Sketch, εξετάζοντας τόσο τη ροή εργασιών όσο και τις δυνατότητες που σχετίζονται με τη συνεργασία σε πραγματικό χρόνο.
Πάμε τώρα στον Βρετανικό Στρατό, που μπορεί να μην είναι πια η «σιδηρά χειρ» μιας αυτοκρατορίας, παραμένει ωστόσο πολύτιμο εργαλείο της βρετανικής εξωτερικής πολιτικής. Τον περασμένο Φεβρουάριο, λοιπόν, υπέγραψε σύμβαση ύψους 1 εκατομμυρίου στερλινών με μια εταιρεία λογισμικού με στόχο να διερευνήσει πώς η εικονική πραγματικότητα μπορεί να ενσωματωθεί στην εκπαίδευση των στρατιωτών».
Το Υπουργείο Άμυνας δήλωσε ότι το πιλοτικό πρόγραμμα θα εξετάσει μια σειρά εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας. Μεταξύ αυτών τη δημιουργία εχθρικών avatars που θα επιτρέπουν στους στρατιώτες να εμπλέκονται σε εικονικές μάχες ώστε να ακονίσουν τις ικανότητές τους και να αναπτύξουν κατάλληλες τεχνικές που θα τους κάνουν πιο «αποτελεσματικούς» στο πραγματικό πεδίο των συγκρούσεων.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι παρά το ότι η εικονική πραγματικότητα είναι για την ώρα μια εμπορική αποτυχία, αυτό θα αλλάξει στο μέλλον καθώς πέρα από το gaming και τη διασκέδαση θα βρει πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης σε κλάδους όπως η βιομηχανία και η ιατρική. Έτσι ενώ η παγκόσμια αγορά εικονικής πραγματικότητας μέτρησε εισπράξεις 7,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018 θα ανέλθει στα 44,7 δισεκατομμύρια δολάρια, έχοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 33, 47%.