Αυστηρότερο, από πλευράς επιτήρησης γίνεται το ρυθμιστικό πλαίσιο της Ε.Ε, με στόχο τη συμμόρφωση των πολυεθνικών τεχνολογιών κολοσσών με τους κανόνες που προβλέπονται από τη Νομοθεσία για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Markets Act).
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε, πρόσφατα, να παρακολουθεί στενότερα τους τεχνολογικούς κολοσσούς και γι αυτό έχει δημοσιοποιήσει λίστα με 19 μεγάλους τεχνολογικούς ομίλους οι οποίοι πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι με αυστηρότερους ελέγχους από τις ρυθμιστικές Αρχές και δυνητικά υψηλότερα πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων.
Οι πλατφόρμες που μπαίνουν στο «μικροσκόπιο» των Ε.Ε είναι οι Alibaba’s AliExpress, Amazon Marketplace, το AppStore της Apple, η Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando, Bing και Google Search.
Όπως μάλιστα, δήλωσε ο Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, Τιερί Μπρετόν, «… η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά για 19 πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης για να συμμορφωθούν πλήρως με τις ειδικές υποχρεώσεις, που τους επιβάλλει ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες. Δεν θα μπορούν να ενεργούν πλέον ανεξέλεγκτα».
Οι παραπάνω πλατφόρμες, οι οποίες χρησιμοποιούνται από τουλάχιστον 45 εκατ. μηνιαίους ενεργούς χρήστες, θα έχουν πλέον τέσσερις μήνες διορία για να συμμορφωθούν με τους κανόνες υπό την ομπρέλα της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες. Η μη εφαρμογή αυτών των μέτρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα έως και 6% του παγκόσμιου τζίρου κάθε εταιρείας, ακόμη και σε προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας της σε μια περιοχή.
Το καθεστώς των στοχευμένων διαφημίσεων
Η Νομοθεσία για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες προβλέπει ότι όλες οι διαφημίσεις, που φιλοξενούνται στις πλατφόρμες, οι οποίες εμπίπτουν στη δικαιοδοσία της, θα πρέπει να φέρουν ειδική ετικέτα σχετικά με το ποιος πλήρωσε για αυτές. Επιπλέον, οι χρήστες θα λαμβάνουν σαφείς πληροφορίες σχετικά με τους λόγους για τους οποίους συνιστώνται σε αυτούς ορισμένες πληροφορίες και θα έχουν το δικαίωμα εξαίρεσης από τα συστήματα συστάσεων, που βασίζονται στην κατάρτιση προφίλ.
Επίσης, οι χρήστες θα είναι σε θέση να αναφέρουν εύκολα παράνομο περιεχόμενο και οι πλατφόρμες θα πρέπει να επεξεργάζονται τις αναφορές αυτές επιμελώς. Από την πλευρά τους, οι πλατφόρμες πρέπει να παρέχουν μια εύκολα κατανοητή περίληψη των όρων και των προϋποθέσεών τους, χρησιμοποιώντας απλή διατύπωση, στις γλώσσες των κρατών - μελών στα οποία δραστηριοποιούνται.
Στο μεταξύ, οι πλατφόρμες θα πρέπει να επανασχεδιάσουν τα συστήματά τους για να διασφαλίζουν υψηλό επίπεδο ιδιωτικότητας, ασφάλειας και προστασίας των ανηλίκων. Έτσι, δεν επιτρέπεται, πλέον, η στοχευμένη διαφήμιση σε παιδιά με βάση την κατάρτιση προφίλ.
Επιπρόσθετα, οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης θα πρέπει να λαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπιση των κινδύνων, που συνδέονται με τη διάδοση παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο και με τις αρνητικές επιπτώσεις στην ελευθερία έκφρασης και πληροφόρησης.
Σημειώνεται ότι η νομοθεσία για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες εφαρμόζεται σε όλες τις ψηφιακές υπηρεσίες, που συνδέουν τους καταναλωτές με αγαθά, υπηρεσίες ή περιεχόμενο.
Η νομοθεσία αυτή, αποτελεί, ουσιαστικά, την πρώτη ρυθμιστική «εργαλειοθήκη» στο είδος της παγκοσμίως και δημιουργεί, ταυτόχρονα, ένα διεθνές σημείο αναφοράς, ως ρυθμιστική προσέγγιση για τους διαδικτυακούς ενδιάμεσους.
Επίσης, δημιουργεί νέες υποχρεώσεις για τις πλατφόρμες, όσον αφορά στη μείωση των επιβλαβών συνεπειών και στην αντιμετώπιση των κινδύνων στο διαδίκτυο, θεσπίζει ισχυρά μέσα προστασίας των δικαιωμάτων των χρηστών στο διαδίκτυο και τοποθετεί τις ψηφιακές πλατφόρμες σε ένα μοναδικό νέο πλαίσιο διαφάνειας και λογοδοσίας.