Ο Κανονισμός Ψηφιακών Υπηρεσιών (DSA) εγκρίθηκε το 2022 και ορισμένα από τα σημαντικότερα σημεία του, ειδικά αυτά που αναφέρονται σε ψηφιακές πλατφόρμες και μεγάλες μηχανές αναζήτησης (Instagram, TikTok, Youtube, Google ή Bing) έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζονται, αλλά ο νόμος τίθεται σε ισχύ και εφαρμόζεται πλήρως τον Φεβρουάριο.
Έτσι, οι «πολύ μεγάλες» διαδικτυακές πλατφόρμες (αυτές που χρησιμοποιούνται από τουλάχιστον το 10% των 450 εκατομμυρίων Ευρωπαίων) πρέπει τώρα να πληρούν πιο απαιτητικές απαιτήσεις για να αποφευχθεί η διάδοση ψευδούς περιεχομένου, να διασφαλιστεί η διαφάνεια των αλγορίθμων του και να αυξηθεί η προστασία των καταναλωτών ενάντια στα σκοτεινά μοτίβα (το επαναλαμβανόμενο «υπάρχει μόνο ένα δωμάτιο σαν αυτό που ψάχνεις»), παράνομα προϊόντα και απομιμήσεις.
Και αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι οι τρεις κύριες πύλες πορνογραφίας στο Διαδίκτυο (Pornhub, Stripchat και XVideos) – οι οποίες υπερβαίνουν αυτό το 10 τοις εκατό έχοντας περισσότερους από 45 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες – υποχρεούνται από το νόμο να λαμβάνουν μέτρα για την προστασία των ανηλίκων και την αποτελεσματική τους πρόληψη από την πρόσβαση σε αυτά τα περιεχόμενα, τα οποία περιλαμβάνουν την εφαρμογή μέσων επαλήθευσης ηλικίας που είναι πιο εξελιγμένα από την απλή «αυτοδήλωση».
Ο νόμος, ο οποίος από τις 17 Φεβρουαρίου θα είναι υποχρεωτικός για όλες τις χώρες της ΕΕ και για όλες τις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες στην Ευρώπη, υποχρεώνει τις πλατφόρμες, τις μηχανές αναζήτησης και τις εταιρείες να προσαρμόσουν τους αλγόριθμούς τους στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ώστε να μπορούν να επιλέξουν το περιεχόμενο που θέλουν για να δείτε χωρίς το ιστορικό αναζήτησης να έχει πάντα προτεραιότητα.
Και παρόλο που οι πλατφόρμες και οι εταιρείες θα μπορούν να συνεχίσουν να συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των «σέρφερ» και των καταναλωτών μέσω αυτών των αλγορίθμων και της τεχνητής νοημοσύνης και θα μπορούν να “γνωρίζουν” τα προφίλ τους για να εξατομικεύουν τις διαφημίσεις τους, αυτή η πρακτική – αυτή της εξατομίκευσης διαφημίσεις – απαγορεύεται στην περίπτωση παιδιών και νεαρών ανηλίκων.
Τα σκοτεινά αφεντικά («απομένουν μόνο τρεις θέσεις σε αυτό το αεροπλάνο», «τα εισιτήρια εξαντλούνται») που προσπαθούν να επισπεύσουν τις αγορές θα είναι από εδώ και στο εξής πιο ρυθμισμένα, πρέπει πάντα να συμμορφώνονται με την αλήθεια και οι χρήστες θα μπορούν να αναφέρουν τη χρήση και την κατάχρησή του.
Μεταξύ των κύριων στόχων του κανονισμού που τίθεται τώρα σε ισχύ είναι, εκτός από τη μεγαλύτερη προστασία των καταναλωτών, οι κανόνες για την αντιμετώπιση παράνομου περιεχομένου και προϊόντων, ρητορική μίσους, παραπληροφόρηση, φάρσες και χειραγώγηση.
Ωστόσο, ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός επηρεάζει κυρίως την προστασία των ανηλίκων και οι «πολύ μεγάλες» διαδικτυακές πλατφόρμες (Instagram, TikTok ή YouTube) και οι μεγάλες μηχανές αναζήτησης (Google ή Bing) είναι ήδη υποχρεωμένες να ενισχύσουν την προστασία των δικαιωμάτων των χρηστών, για να τους εγγυηθούν ασφάλεια και να σταματήσει η διάδοση παράνομου ή ακατάλληλου περιεχομένου – ορισμένες από αυτές τις εταιρείες τεχνολογίας έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζουν μέτρα.
Ο κανόνας δίνει έμφαση στην προσπάθεια εγγύησης της ασφάλειας των ανηλίκων από τους κινδύνους που διατρέχουν όταν βρίσκονται στο Διαδίκτυο, όπως πρόσβαση σε πορνό, παρενόχληση, ψευδείς πληροφορίες, ακατάλληλο περιεχόμενο ή άτομα που πλαστοπροσωπούν άλλους.
Και για να γίνει αυτό, οι ψηφιακές πλατφόρμες πρέπει ήδη να αξιολογούν τους πιθανούς κινδύνους για τα παιδιά ή τους νέους που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους και να υιοθετούν μέτρα που χρησιμεύουν στην ελαχιστοποίηση αυτών των κινδύνων, παρόμοια με εκείνα που χρησιμοποιούνται ήδη σε άλλους τομείς (όπως ηλικιακές κατηγορίες σε ταινίες ή βιντεοπαιχνίδια ) ή έναντι άλλων κινδύνων (οινόπνευμα ή καπνός).
Ο ευρωπαϊκός κανονισμός άρχισε να εφαρμόζεται το 2022 και οι μεγαλύτερες ψηφιακές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης έπρεπε ήδη να εφαρμόσουν πολλά από τα μέτρα που προβλέπει ο νόμος για την προστασία των καταναλωτών, ιδιαίτερα των ανηλίκων, αλλά από εδώ και πέρα όλοι, συμπεριλαμβανομένων των μικρότερων, έχουν να πληρούν τις ίδιες απαιτήσεις.
Στοιχεία από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποκαλύπτουν ότι μερικά από τα μεγαλύτερα (Snapchat, Google, YouTube, Instagram ή Facebook) έχουν ήδη υιοθετήσει μέτρα και δεν επιτρέπουν στους διαφημιστές, για παράδειγμα, να εμφανίζουν εξατομικευμένες διαφημίσεις που προσαρμόζονται στα προφίλ των ανηλίκων. ή ότι το TikTok και το YouTube μετατρέπουν αυτόματα τους λογαριασμούς ατόμων κάτω των 16 ετών σε «ιδιωτικούς», ώστε μόνο οι επαφές τους να μπορούν να δουν τα βίντεό τους.
Ο Κανονισμός για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες – ο οποίος προβλέπει πρόστιμα που μπορούν να φτάσουν έως και το 6 τοις εκατό των παγκόσμιων κερδών της εταιρείας που δεν συμμορφώνεται – προστίθεται σε ένα ευρύ ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο συμπληρώνεται, μεταξύ άλλων, με την ευρωπαϊκή Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (ήδη σε ισχύ), ο οποίος προστατεύει τους ανθρώπους όταν μεταφέρουν τα δεδομένα τους και στον οποίο θα προστεθεί ο μελλοντικός νόμος περί Τεχνητής Νοημοσύνης.
Αν και έχει πολύ δρόμο μπροστά του, ο ευρωπαϊκός νόμος περί Τεχνητής Νοημοσύνης – ο πρώτος στον κόσμο – θα επιτρέψει ή όχι τη χρήση αυτής της τεχνολογίας ανάλογα με τον κίνδυνο που ενέχει για τους ανθρώπους και θα απαγορεύσει, για παράδειγμα, τη βιομετρική αναγνώριση ή κατηγοριοποίηση συστήματα που βασίζονται σε πεποιθήσεις, πολιτικές, θρησκευτικές, φιλοσοφικές ή λόγω της φυλής και του σεξουαλικού προσανατολισμού των ανθρώπων.