Ως το μέλλον που έχει έρθει στο παρόν, χαρακτήρισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης τα θέματα της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), μιλώντας σε ημερίδα με θέμα «AI for Autism».
Ο υπουργός τόνισε ιδιαίτερα ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη, μπορεί και πρέπει να είναι ανθρωποκεντρική, όπως περιλαμβανόταν και στο όραμα του καθηγητή του ΜΙΤ Μιχάλη Δερτούζου για την αξιοποίηση της Τεχνολογίας, πολλές δεκαετίες πριν.
«Η Τεχνολογία είναι ουδέτερη», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης, προσθέτοντας ότι εξαρτάται από το πώς εσύ προβάλεις τις αξίες σου πάνω της και το πώς τη χρησιμοποιείς. Και σε αυτό, πρόσθεσε, ως Έλληνες και Ευρωπαίοι, επιλέξαμε να προβάλλουμε τις αξίες μας στην εξέλιξή της.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν πολλά ακόμη τα οποία πρέπει να γίνουν και θα γίνουν. Αναφέρθηκε στο ChatGPT και τις προκλήσεις που δημιουργεί καθαυτός ο αλγόριθμός του, τις οποίες, όπως είπε, ήδη βλέπουμε παγκοσμίως στα εκπαιδευτικά συστήματα. Έφερε ως παράδειγμα αναφορές στη Χαϊδελβέργη την περασμένη εβδομάδα ότι «δεν μπορούμε να διακρίνουμε εάν μία εργασία είναι προϊόν του ChatGPT αυτή τη στιγμή, γιατί δεν συνιστά καν προϊόν αντιγραφής». Σημείωσε δε χαρακτηριστικά ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να συγκριθεί μόνο με την πυρηνική σχάση: Είναι επαναστατική και καινοτόμα. Και πρέπει να την αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Αυτισμός και AI
Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε ειδικότερα στη βοήθεια που μπορεί να παράσχει η Τεχνολογία στον Αυτισμό, υπογραμμίζοντας ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε μία πρόσθετη ευαισθητοποίηση, καθώς υπάρχει δυνατότητα εγκαίρως να διαγνωστεί σε παιδιά και να υπάρξει σειρά παρεμβάσεων, όπως λογοθεραπείες/εργοθεραπείες /ψυχοθεραπείες, όσο το δυνατόν νωρίτερα.
«Γνωρίζουμε ότι σε περιπτώσεις οι οποίες ναι μεν βρίσκονται στο φάσμα αλλά είναι δυνητικά υψηλής λειτουργικότητας, δεν είναι βαθιά στο φάσμα, μπορούμε με την έγκαιρη και πρόωρη παρέμβαση γύρω στα δύο, τρία έτη να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα», πρόσθεσε.
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι η Τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει με πάρα πολλούς τρόπους, από το να χρησιμοποιήσεις αλγορίθμους Τεχνητής Νοημοσύνης στις μαγνητικές τομογραφίες των παιδιών από πολύ νεαρή ηλικία, μέχρι συστήματα τα οποία θα χρησιμοποιούν επίσης εξελιγμένους τρόπους, είτε νέα ρομπότ τα οποία θα έρθουν, είτε συστήματα που βιντεοσκοπούν τους γονείς με τα παιδιά και μπορούν να δουν την αλληλεπίδραση μεταξύ τους.
Όπως είπε, στόχος είναι να αξιοποιήσουμε καταλυτικά την τεχνολογία και να την αντιμετωπίσουμε σε μεγάλο βαθμό σαν δημόσιο αγαθό που μπορεί να έρθει και να λύσει πολύ συγκεκριμένα προβλήματα.
Τέλος τόνισε ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τον αυτισμό η διαδικασία της διάγνωσης, της αντιμετώπισης και των παρεμβάσεων στο φάσμα, δίνει ευρύτερα μηνύματα σε σχέση με την εκπαίδευση. Όπως είπε δεν θα πρέπει να ορθώνονται τείχη ειδικά σε παιδιά που αντιμετωπίζουν προκλήσεις και πως πρέπει να γίνεται ορθή χρήση του όρου «αριστεία».