Του Γιάννη Γορανίτη
Πριν λίγες ημέρες, είδαμε την επαναστατική οικιακή μπαταρία της Tesla, που φιλοδοξεί αφενός να κάνει πιο «πράσινο» τον πλανήτη και αφετέρου να μειώσει τα έξοδα των καταναλωτών για ενέργεια. Η προδιαγεγραμμένη επιτυχία της Tesla επιβεβαιώθηκε και από τις προπαραγγελίες, καθώς ήδη 38.000 καταναλωτές έχουν «κλείσει» την οικιακή μπαταρία Powerwall, ενώ 2.500 επιχειρήσεις επέλεξαν την επαγγελματική PowerPack.
Ίσως βιαστήκαμε, βέβαια, να τη χαρακτηρίσουμε «επαναστατική» μιας και πριν κλείσει καλά καλά μία εβδομάδα αποκαλύφθηκαν τα σχέδια δύο μεγάλων εταιρειών να ανταγωνιστούν την Tesla στον συγκεκριμένο τομέα. Κατά σύμπτωση (;) αμφότερες οι εταιρείες που λανσάρουν οικιακές μπαταρίες προέρχονται από τον χώρο του αυτοκινήτου.
Η Nissan παρουσίασε το σύστημα xStorage, ενώ η θυγατρική της Mercedes Benz Deutsche ACCUmotive ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει και εκτός Γερμανίας τις δικές της μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας.
Nissan xStorage
Η πρόταση της Nissan κατασκευάζεται σε συνεργασία με τη βρετανική Eaton. Προσιδιάζει στην μπαταρία της Tesla, αλλά δίνει επιπλέον επιχειρήματα στους οικολόγους για να την αποκτήσουν. Το σύστημα xStorage αποτελείται από ανακυκλωμένα υλικά, τα οποία κατά βάση προέρχονται από τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων της εταιρείας. Τα δημοφιλή Nissan Leaf, λοιπόν, δεν συμβάλλουν στην προστασία του πλανήτη μόνο με τις μειωμένες εκπομπές αερίων, αλλά και με τα υλικά των μπαταριών τους που αξιοποιούνται στις xStorage.
Η μπαταρία της Nissan συνδέεται στο «παραδοσιακό» δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να φορτίζεται σε ώρες χαμηλής κατανάλωσης (π.χ. νυχτερινό τιμολόγιο), ενώ παράλληλα αντλεί και αποθηκεύει ενέργεια και από ανανεώσιμες πηγές. H χωρητικότητα του πρώτου μοντέλου που θα διατεθεί θα φτάνει τις 4.2KWh –όχι αρκετά, αν αναλογιστούμε ότι το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει περί τις 25KWh ημερησίως.
Η ειδική εφαρμογή για smartphones επιτρέπει τη διαχείριση και την εξατομίκευση των λειτουργιών της xStorage σύμφωνα με τις ενεργειακές ανάγκες του κατόχου της, αλλά και την εύκολη εναλλαγή μεταξύ πηγών ενέργειας (και κατανάλωσης). Η τιμή της μπαταρίας υπολογίζεται στα €4.000 και οι ιθύνοντες της ιαπωνικής εταιρείας δηλώνουν αισιόδοξοι ότι οι πωλήσεις της θα ξεπεράσουν τα 100.000 τεμάχια στη πρώτη πενταετία από τη διάθεσή της. Το βλέμμα τους, πάντως, στρέφεται στην ευρωπαϊκή αγορά και όχι στις ΗΠΑ, όπως η εταιρεία του Elon Musk.
Μπαταρία και από τη Mercedes-Benz
Στο ίδιο πεδίο δραστηριοποιείται ήδη η Daimler AG μέσω της θυγατρικής της Deutsche ACCUmotive. Και αυτό το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας αξιοποιεί μπαταρίες ιόντων λιθίου. Είναι επίσης συμβατό με φωτοβολταϊκά συστήματα αλλά και το συμβατικό δίκτυο ενέργειας και ήδη οι παραγγελίες έχουν υπερκαλύψει το διαθέσιμο στοκ. Όπως και στην περίπτωση της Nissan, και οι μπαταρίες της Mercedes-Benz αντλούν από την εμπειρία της εταιρείας στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι οικιακές μονάδες μπορούν να φτάσουν αθροιστικά σε χωρητικότητες της τάξης των 20 kWh (οκτώ μονάδες των 2,5 kWh) και συνδυαστικά με τα φωτοβολταϊκά δύνανται να μειώσουν της κατανάλωση ενέργειας έως και 65%.
Οι εγκαταστάσεις του πρωτότυπου συστήματος αποθήκευσης ενέργειας έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες σε μεγάλες μονάδες σε ολόκληρη τη Γερμανία, ενώ σύντομα αναμένεται η επέκταση τους τόσο σε νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, όσο και στη διεθνή αγορά.
Περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ:
Ο ανταγωνισμός φουντώνει
Φυσικά, μια τόσο υποσχόμενη αγορά δεν θα μπορούσε παρά να προσελκύσει και άλλες ανταγωνιστικές προτάσεις. Μία από τις πλέον υποσχόμενες έχει τη σφραγίδα της Orison, ενός startup από το San Diego που φιλοδοξεί να αντλήσει πόρους μέσω Kickstarter προκειμένου να υλοποιήσει μια ιδιαίτερα κομψή οικιακή μπαταρία.
Η γαλλικών συμφερόντων Schneider Electric ετοιμάζει το EcoBlade, τη δική της πρόταση για αποθήκευση ενέργειας, η οποία επίσης αξιοποιεί μπαταρίες ιόντων λιθίου. Ήδη πάντως έχουν ξεκινήσει εγκαταστάσεις της EcoBlade στην Αυστραλία.
Στην ίδια ήπειρο δραστηριοποιείται και η Enphase, η οποία ανακοίνωσε ότι 1.000 εγκαταστάτες θα ξεκινήσουν την τοποθέτηση οικιακών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μέσα στον Αύγουστο και η ζήτηση είναι ήδη πρωτοφανής. Η Αυστραλία άλλωστε φημίζεται για τον άφθονο αέρα και ήλιο που επιτρέπουν την παραγωγή φθηνής και κυρίως καθαρής ενέργειας.