Νομικές πιέσεις από την ΕΕ δέχθηκε η Meta εξαιτίας της επιλογής που έθεσε στους περιφερειακούς χρήστες των κοινωνικών δικτύων Facebook και Instagram: «πληρώστε μας ή συναινέστε στην παρακολούθηση διαφημίσεων», καθώς άλλαξε και πάλι τον τρόπο λειτουργίας της περιφερειακής διαφημιστικής δραστηριότητάς της.
Το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο αυστηροποιήθηκε νωρίτερα φέτος με την ψήφιση του κανονισμού για την ανταγωνιστικότητα της αγοράς (Digital Markets Act, ή DMA).
Με άλλα λόγια, η Meta αναγκάζεται να σταματήσει να είναι τόσο ακριβής όσον αφορά στις διαφημίσεις στην ΕΕ.
Σύμφωνα με το techcrunch, τα σημεία δεδομένων που ισχυρίζεται η Meta ότι θα χρησιμοποιήσει για τη «λιγότερο εξατομικευμένη» στόχευση διαφημίσεων που έρχεται για τους περιφερειακούς χρήστες πρόκειται να περιλαμβάνουν «την ηλικία, την τοποθεσία, το φύλο και τον τρόπο με τον οποίο ένα άτομο ασχολείται με τις διαφημίσεις».
Σημειώνεται ότι η Meta αντιμετωπίζει, επίσης, συνεχείς προκλήσεις για την προστασία της ιδιωτικότητας στο μοντέλο παρακολούθησης διαφημίσεων βάσει του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR), καθώς και καταγγελίες για την προστασία των καταναλωτών.
Το βασικό νομικό ζήτημα της DMA για τη Meta είναι ότι ο νόμος απαιτεί ότι, ως καθορισμένος gatekeeper, πρέπει να λαμβάνει τη συγκατάθεση των χρηστών για τον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων μεταξύ καθορισμένων υπηρεσιών βασικής πλατφόρμας (CPS) και άλλων υπηρεσιών.
Τόσο το Facebook όσο και το Instagram είναι σε καθεστώς CPS - που σημαίνει ότι, από τις αρχές Μαρτίου, όταν τέθηκε σε εφαρμογή η συμμόρφωση με τη DMA, η Meta χρειάζεται άδεια για την παρακολούθηση και το προφίλ της δραστηριότητας των χρηστών της υπηρεσίας.
Το θέμα είναι ότι η Meta δεν ζήτησε την άδεια των ανθρώπων για αυτή τη διάχυτη παρακολούθηση και σκιαγράφηση - απλώς προσέφερε μια δυαδική επιλογή να αποδεχτούν την παρακολούθηση ή να πληρώσουν συνδρομή για εκδόσεις των υπηρεσιών χωρίς διαφημίσεις.
Η ΕΕ ξεκίνησε έρευνα της DMA για αυτή τη δυαδική επιλογή τον Μάρτιο. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο, η Επιτροπή ανακοίνωσε προκαταρκτικά πορίσματα, λέγοντας ότι πιστεύει ότι το μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση» της Meta δεν συμμορφώνεται με τους κανόνες.
Την ίδια ώρα, η εταιρεία κάνει μια προσπάθεια, ώστε να αναδιαμορφώσει τη διαφημιστική της καμπάνια με τρόπο που, όπως ισχυρίζεται, πληροί τις απαιτήσεις των ρυθμιστικών αρχών. Αναφέρει ότι «παραμένουμε σταθεροί στην άποψή μας ότι οι εξατομικευμένες διαφημίσεις είναι η καλύτερη εμπειρία για τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις».