Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί τη νέα τάση της τεχνολογίας, ειδικά μετά την κυκλοφορία των ChatGPT και GPT-4.
Σύμφωνα με το CNBC, η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει δείξει όχι μόνο ότι έχει αλλάξει τη ζωή των εργαζομένων, αλλά και τη ζωή των παιδιών. Τα παιδιά χρησιμοποιούν πλατφόρμες που γράφουν παραμύθια με το πάτημα ενός κουμπιού.
«Ονομάζουμε τα σημερινά παιδιά "Γενιά AI" επειδή περιβάλλονται από artificial intelligence και τα μοντέλα AI λαμβάνουν αποφάσεις που καθορίζουν τα βίντεο που παρακολουθούν στο διαδίκτυο, το πρόγραμμα σπουδών τους στο σχολείο, την κοινωνική βοήθεια που λαμβάνουν οι οικογένειές τους και πολλά ακόμη», δήλωσε στο CNBC ο συνεργάτης του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ που ηγήθηκε του έργου «AI for Children».
«Αυτές οι τεχνολογίες δεν πρόκειται να εξαφανιστούν, αντιθέτως, θα συνεχίσουν να εξελίσσονται και να επηρεάζουν περισσότερα επαγγέλματα και περισσότερες αλληλεπιδράσεις», δήλωσε.
Αυτό σημαίνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να έχει ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στην επαγγελματική ζωή των μελλοντικών γενεών. Οι δεξιότητες στον τομέα αυτό μπορεί ακόμη και να αποτελούν επαγγελματική απαίτηση και οι τεχνολογικές αλλαγές θα μπορούσαν να καθορίσουν τις πορείες σταδιοδρομίας.
Υπάρχουν λόγοι ανησυχίας;
Σύμφωνα με τους ειδικούς, το ζήτημα της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «δίκοπο μαχαίρι» σε ό,τι αφορά τα παιδιά. «Οι κίνδυνοι κυμαίνονται από ζητήματα προστασίας της ιδιωτικής ζωής και ασφάλειας έως ψυχολογικές και συμπεριφορικές επιπτώσεις», αναφέρει με έκθεσή της UNICEF.
Τα παιδιά μπορεί να γίνονται πιο ευάλωτα σε παραβιάσεις δεδομένων όπως αυτή που έπληξε πρόσφατα το ChatGPT.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί επίσης να επιδεινώσει την ανισότητα και να διατηρήσει την προκατάληψη, αναφέρει η έκθεση της UNICEF. «Για παράδειγμα, τα σχολεία που χρησιμοποιούν τεχνολογία μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης για την ταξινόμηση των αιτήσεων των μαθητών μπορεί να αποκλείσουν ακούσια αλλά συστηματικά ορισμένους τύπους υποψηφίων», αναφέρεται στην έκθεση.
Ο Μπέργκεσον, συνεργάτης του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, ανέφερε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. «Στο Ηνωμένο Βασίλειο, είδαμε έναν νέο αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης να αξιολογεί λανθασμένα τις εξετάσεις των μαθητών σε επίπεδο Α, διαψεύδοντας τις ελπίδες πολλών να φοιτήσουν σε κορυφαία πανεπιστήμια», είπε.
Ένας άλλος κίνδυνος συνδέεται με την αυτονομία και τη λήψη αποφάσεων. «Με την Τεχνητή Νοημοσύνη να είναι τόσο συνυφασμένη με τη ζωή μας, σιγά-σιγά θα την εμπιστευόμαστε τυφλά», λένε οι ειδικοί.
Πώς θα αντιμετωπίσουμε τους κινδύνους;
Η εκπαίδευση/διδαχή είναι το «κλειδί» για την αντιμετώπιση των κινδύνων.
«Τα παιδιά θα πρέπει να κατανοήσουν πώς λειτουργούν αυτές οι τεχνολογίες, ούτως ώστε να μπορούν να αντιληφθούν και τους πιθανούς κινδύνους» δήλωσαν οι συνεργάτες του Φόρουμ.
«Εξηγείστε στα παιδιά σας τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη από μικρή ηλικία διδάσκοντας τους τα βασικά», τονίζει η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, η Έιμι Ράουντρι.
Τέλος, η διδασκαλία των παιδιών σχετικά με την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης είναι επίσης ζωτικής σημασίας, δήλωσαν οι ειδικοί.
«Τα παιδιά και οι νέοι πρέπει να κατανοήσουν ότι το νέο φαινόμενο έχει όρια και μπορεί να κάνει λάθος. Για το λόγο αυτό οι νέοι θα πρέπει να διδαχθούν ότι θα πρέπει να σκέφτονται χρησιμοποιώντας την κρίση τους ως πρώτο «εργαλείο» προτού εργαστούν πάνω στα μοντέλα της τεχνητής νοημοσύνης», κατέληξε ο Μπέργκεσον.