Η Κριστίνα Μπάλαν, πρώην μηχανικός της Tesla, επανέρχεται στο προσκήνιο μετά την απόφαση του Εφετείου των ΗΠΑ για το Ένατο Περιφερειακό Δικαστήριο, το οποίο ανέτρεψε προηγούμενη απόφαση που είχε απορρίψει την αγωγή της κατά της εταιρείας και του Ίλον Μασκ. Η υπόθεση αφορά σχεδιαστικό πρόβλημα που, σύμφωνα με την ίδια, μπορούσε να επηρεάσει την ασφάλεια του συστήματος φρεναρίσματος στα οχήματα της Tesla και το οποίο είχε καταγγείλει το 2014.
Μιλώντας στο BBC News, η Μπάλαν δήλωσε πως επιδιώκει να οδηγήσει την υπόθεση ξανά σε ανοιχτή δίκη. «Ελπίζουμε ότι θα ξεκινήσουμε μια νέα αγωγή και θα έχουμε την ευκαιρία να αντιμετωπίσουμε τον Ίλον Μασκ ενώπιον ενόρκων και δικαστή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Μπάλαν ήταν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα στελέχη της Tesla, σε τέτοιο βαθμό που τα αρχικά της ήταν χαραγμένα στις μπαταρίες των οχημάτων Model S. Σε παλαιότερη συνέντευξή της είχε αποκαλύψει ότι αντιμετώπιζε πρόβλημα υγείας, καθώς είχε διαγνωστεί με καρκίνο του μαστού, και εξέφρασε την αγωνία της μήπως δεν προλάβει να αποκαταστήσει το όνομά της δικαστικά για χάρη του γιου της.
Το ζήτημα που ανέδειξε αφορούσε την επικίνδυνη παραμόρφωση των χαλιών σε ορισμένα μοντέλα, τα οποία ενδέχεται να σκαλώνουν κάτω από τα πεντάλ, προκαλώντας σοβαρό κίνδυνο κατά την οδήγηση. Όπως υποστηρίζει, οι προειδοποιήσεις της αγνοήθηκαν από την εταιρεία, το κλίμα απέναντί της έγινε εχθρικό και τελικά απολύθηκε.
Αν και αρχικά κέρδισε την υπόθεση για παράνομη απόλυση, η Tesla αντέδρασε δημοσιοποιώντας κατηγορίες περί χρήσης εταιρικών πόρων για προσωπικό «μυστικό έργο» – ισχυρισμοί που, σύμφωνα με την αμερικανική νομοθεσία, παραπέμπουν σε υπεξαίρεση. Η Μπάλαν αρνήθηκε όλες τις κατηγορίες και το 2019 κατέθεσε αγωγή για δυσφήμιση κατά της Tesla.
«Θέλω να καθαρίσω το όνομά μου», είχε δηλώσει τότε στο BBC. «Μακάρι ο Ίλον Μασκ να είχε την ευπρέπεια να ζητήσει συγγνώμη».
Ωστόσο, η υπόθεση οδηγήθηκε σε ιδιωτική διαιτησία, με βάση ρήτρα που περιλαμβανόταν στο συμβόλαιό της με την Tesla. Ο διαιτητής αποφάνθηκε υπέρ της εταιρείας και του Μασκ, κρίνοντας ότι η αγωγή είχε κατατεθεί εκπρόθεσμα βάσει της νομοθεσίας της Καλιφόρνια.
Η Tesla ζήτησε και πέτυχε την επικύρωση της απόφασης από περιφερειακό δικαστήριο, αλλά η Μπάλαν κατέθεσε έφεση, την οποία και κέρδισε. Το ομοσπονδιακό Εφετείο αποφάνθηκε ότι το δικαστήριο της Καλιφόρνια δεν είχε τη δικαιοδοσία να εκδώσει την απόφαση επικύρωσης, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για νέα νομική διεκδίκηση.