Τι αντίκτυπο θα μπορούσε να έχει το ChatGPT στη δημοσιογραφία
Shutterstock
Shutterstock

Τι αντίκτυπο θα μπορούσε να έχει το ChatGPT στη δημοσιογραφία

Από τον Νοέμβριο του 2022 όπου κυκλοφόρησε το ChatGPT, ένα chatbot με γνώμονα την τεχνητή νοημοσύνη που αναπτύχθηκε από την εταιρεία έρευνας και ανάπτυξης OpenAI, αποτελεί θέμα συζήτησης. 

Αυτή η υπηρεσία παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στους συνδρομητές της, όπως ταχύτερες απαντήσεις με προτεραιότητα πρόσβασης σε νέες ενημερώσεις και βελτιώσεις. Κοστίζει $20 το μήνα.

Για το πού θα μπορούσε να οδηγήσει το ChatGPT συζητούν μεταξύ τους οι δημοσιογράφοι. 

Ο κόσμος της εργασίας είχε πολλές στιγμές καμπής. Όταν «γεννήθηκε» το email, για παράδειγμα, ο κόσμος ήταν φανερά εντυπωσιασμένος. Εκείνη τη στιγμή χάρη στο διαδίκτυο που είχαμε ήδη στη διάθεσή μας για περισσότερα από 20 χρόνια, δεν χρειαζόταν να βρισκόμασταν στο γραφείο κάθε μέρα της εβδομάδας.

Το ChatGPT είναι σε θέση να δημιουργεί αυτόματα κείμενο με βάση γραπτές προτροπές και να συμμετέχει σε συνομιλίες με τους χρήστες απαντώντας στις ερωτήσεις τους. Έχει αποκτήσει τεράστια δημοτικότητα, επηρεάζοντας περισσότερους από 100 εκατ. χρήστες μέσα στους δύο πρώτους μήνες.

Το ελκυστικό του chatbot έγκειται στις λεπτομερείς και ανθρώπινες απαντήσεις του σε μορφή συνομιλίας, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας αμφισβήτησης εσφαλμένων υποθέσεων και απάντησης σε επακόλουθες ερωτήσεις.

Το Associated Press, το Reuters, η Washington Post, το BBC και οι New York Times επωφελούνται από την Tεχνητή Nοημοσύνη για την παραγωγή περιεχομένου, την εξατομίκευση των προσφορών τους και τη βελτίωση της αφοσίωσης του κοινού. Παράλληλα, το μέσο ενημέρωσης BuzzFeed με έδρα τις ΗΠΑ σχεδιάζει επίσης να χρησιμοποιήσει το ChatGPT για να βελτιώσει τα κουίζ του και να εξατομικεύσει συγκεκριμένο περιεχόμενο για το κοινό του.

Η έλλειψη αξιοπιστίας το καθιστά αξιόπιστη απειλή

Σύμφωνα με το «The media leader», το chatbot αποτελεί πραγματική απειλή για τη δημοσιογραφία αλλά όχι με τον τρόπο που νομίζουμε. Δηλαδή η τεχνητή νοημοσύνη δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τους επαγγελματίες δημοσιογράφους. Αντιθέτως, επειδή οι δημοσιογράφοι το εμπιστεύονται με «κλειστά μάτια» μπορεί να πέσουν στη λούμπα του λάθους. Το ChatGPT, όχι μόνο κάνει λάθος πράγματα, αλλά δεν συνδέεται με τις πηγές του, ούτε καν αναφέρει τις πηγές του, γεγονός που θα επηρεάσει και τα δύο τα αποτελέσματα των ειδησεογραφικών οργανισμών. 

Το ChatGPT λοιπόν έχει ορισμένους περιορισμούς, καθώς μπορεί να δώσει λανθασμένες απαντήσεις, όχι μόνο μία φορά αλλά πιθανώς πολλές φορές. Η Μπιάνκα Μπαράτ, η οποία είναι ανεξάρτητη δημοσιογράφος του BBC αναφέρει ότι το ChatGPT δεν θα καταφέρει να αντικαταστήσει τους δημοσιογράφους. Ωστόσο, εάν οι δημοσιογράφοι αρκούνται στις απαντήσεις που λαμβάνουν από αυτό το εργαλείο, μπορεί να οδηγηθούν σε fake news ή σε ένα λασπώδες μείγμα άνευ πηγών. Εάν συμβεί αυτό τότε οι ειδήσεις θα αποτελέσουν ένα γιγάντιο παιχνίδι «μαϊμού» ειδήσεων. 

Διαβάστε περισσότερα: 

«To ChatGPT or not to ChatGPT…»

Το ChatGPT θα μπορεί να προβλέψει τις κινήσεις των μετοχών

Έρευνα: To ChatGPT είναι υπερβολικά «διψασμένο» για νερό