Με τη λεγόμενη τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης, τα τρένα δεν κινούνται πάνω στις ράγες, αλλά αιωρούνται μερικά εκατοστά πάνω από αυτές. Το ρεκόρ ταχύτητας ενός τέτοιου τρένου μαγνητικής αιώρησης είναι 603 χιλιόμετρα την ώρα.
Το τρένο που αιωρείται πάνω από τις ράγες

Το τρένο που αιωρείται πάνω από τις ράγες

Με τη λεγόμενη τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης, τα τρένα δεν κινούνται πάνω στις ράγες, αλλά αιωρούνται μερικά εκατοστά πάνω από αυτές. Το ρεκόρ ταχύτητας ενός τέτοιου τρένου μαγνητικής αιώρησης είναι 603 χιλιόμετρα την ώρα.

Διασχίζοντας την Ευρώπη με τρένο με ταχύτητα έως και 550 χιλιόμετρα την ώρα. Η πολωνική εταιρεία Nevomo το βλέπει αυτό στο κοντινό μέλλον με τη βοήθεια της τεχνολογίας της μαγνητικής αιώρησης και δεν χρειάζεται ένα νέο σιδηροδρομικό δίκτυο για να το κάνει - μόνο μια επανάχρηση των υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών, έστω και ακριβή.

«Το να γλιστράτε πάνω από τις ράγες είναι ήδη πραγματικότητα σήμερα».

Με τη λεγόμενη τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης, τα τρένα δεν κινούνται πάνω στις ράγες, αλλά αιωρούνται μερικά εκατοστά πάνω από αυτές. Το ρεκόρ ταχύτητας ενός τέτοιου τρένου μαγνητικής αιώρησης είναι 603 χιλιόμετρα την ώρα. Το ιαπωνικό Shinkansen L0 το κατάφερε κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών διαδρομών.

Στην Κίνα, ένα τέτοιο τρένο εκτελεί δρομολόγια από το κέντρο της πόλης προς το αεροδρόμιο της Σαγκάης. Μερικές φορές την ημέρα, το τρένο τρέχει με 430 χιλιόμετρα την ώρα - αλλιώς, για εξοικονόμηση ενέργειας, με 300 χιλιόμετρα την ώρα.

Με την μεγαλύτερη ταχύτητα, η διαδρομή από τη Ζυρίχη στο Παρίσι θα διαρκούσε μία ώρα και 36 λεπτά. Συγκριτικά, σήμερα διαρκεί λίγο περισσότερο από τέσσερις ώρες.

Τα συμβατικά τρένα με επίγεια επαφή ταξιδεύουν στην Ευρώπη με μέγιστη ταχύτητα 330 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό διαφέρει στις δοκιμαστικές διαδρομές, όπου το TGV, για παράδειγμα, φτάνει τα 574,8 χιλιόμετρα την ώρα.

Ο καθηγητής Τόμας Σάουτερ-Σερβάες της Πολυτεχνικής Σχολής της ZHAW δικαιολογεί τη σημαντικά χαμηλότερη μέγιστη ταχύτητα στην καθημερινή χρήση με την οικονομική αποδοτικότητα και τις οριακές συνθήκες υποδομής, για παράδειγμα, την καμπυλωτή διαδρομή, τον κίνδυνο θραύσης των συρματοκιβωτίων και τη φθορά των υλικών.

Για να καταστεί δυνατή η ταχύτερη κίνηση των τρένων παρά τις καμπύλες, απαιτούνται τεχνολογίες όπως η μαγνητική αιώρηση ή το Hyperloop.

Το νέο κάλυμμα μαγνητικής αιώρησης από τη Nevomo

Η πολωνική εταιρεία Nevomo αναπτύσσει τρένα με τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης. Το μεγάλο πλεονέκτημα της εφεύρεσής τους που ανακοινώθηκε πρόσφατα: για τη μαγνητική αιώρηση, το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί.

Αυτό θα επιτρέψει στα υπάρχοντα και στα νέα τρένα να κυλήσουν, ή μάλλον να αιωρούνται, στις ίδιες γραμμές. Αυτό εξοικονομεί κόστος. Διαφορετικά, όλες οι γραμμές θα έπρεπε να επανατοποθετηθούν. Ακόμα και έτσι όμως, δεν είναι φθηνό: για ένα χιλιόμετρο τροχιάς, η μετατροπή κοστίζει περίπου πέντε εκατομμύρια ευρώ.

Το σχεδιαζόμενο τρένο hyperloop από τη Nevomo

Μακροπρόθεσμος στόχος του Nevomo είναι το τρένο hyperloop. Και εδώ, επίσης, χρησιμοποιούνται ηλεκτρικά μαγνητικά πεδία για την κίνηση. Όμως το τρένο δεν αιωρείται πλέον πάνω από τις ράγες, αλλά πετάει μέσα σε ένα σωλήνα κενού.

Το πλεονέκτημα: Χωρίς την αντίσταση του αέρα, είναι δυνατή η επίτευξη ταχύτητας έως και 1200 χιλιομέτρων την ώρα, σχεδόν τόσο γρήγορα όσο ο ήχος.

Συμβατικά τρένα ενάντια στα τρένα μαγνητικής αιώρησης και hyperloop

Εκτός από την ταχύτητα, τα αιωρούμενα και ιπτάμενα τρένα είναι πιο αθόρυβα και οδηγούν σε μικρότερη φθορά των υλικών. Σε ταχύτητες 150 χιλιομέτρων την ώρα και άνω, καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια από τα συμβατικά τρένα.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και με τα τρένα μαγνητικής αιώρησης και hyperloop, η υψηλότερη ταχύτητα συμβαδίζει με μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας. Επιπλέον, τα τρένα hyperloop απαιτούν ένα νέο σύστημα σωλήνων.

Ο καθηγητής Τόμας Σάουτερ-Σερβάες θεωρεί τα αεροσκάφη με βιώσιμα καύσιμα ως την πιο βιώσιμη λύση για γρήγορες διηπειρωτικές συνδέσεις.

Το πλεονέκτημα είναι ότι «δεν χρειάζεται να διασχίσουμε τις ηπείρους με ένα σύστημα τσιμεντένιων σωλήνων μήκους χιλιάδων χιλιομέτρων, το οποίο είναι πολύ απαιτητικό σε πόρους».

Πηγή: ΕΡΤ