Η απαγόρευση του λαμπτήρα αλογόνου: Το παλιότερο πολιτικό κόλπο

Η απαγόρευση του λαμπτήρα αλογόνου: Το παλιότερο πολιτικό κόλπο

Του John Ashmore

Την επόμενη εβδομάδα, ο ταπεινός λαμπτήρας αλογόνου θα αρχίσει να τρεμοσβήνει στην Ευρώπη καθώς θα αρχίσει η εφαρμογή της απαγόρευσης από την ΕΕ. Στη θέση του έρχεται ο λαμπτήρας LED που έχει το διπλό πλεονέκτημα να είναι φθηνότερος και πολύ πιο φιλικός προς το περιβάλλον.

Όπως επισημαίνει το σχετικό ρεπορτάζ του Guardian:

“Τα LED καταναλώνουν πέντε φορές λιγότερη ενέργεια από τους λαμπτήρες αλογόνου και η εξάλειψή τους θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά περισσότερο από 15 εκ. τόνους ετησίως, ποσό ίσο με την ετήσια ηλεκτρική χρήση της Πορτογαλίας. Η κατασκευάστρια εταιρεία λαμπτήρων Philips εκτιμά ότι η εξοικονόμηση για καθε καταναλωτή από την αλλαγή θα φτάσει τις 112 λίρες Αγγλίας ετησίας καθώς τα LED εχουν πολύ μεγαλύτερο χρόνο ζωής από τους λαμπτήρες αλογόνου και χρησιμοποιούν πολύ λιγότερη ενέργεια”.

Βεβαίως, δεν έχουμε κανένα λόγο να απορρίψουμε έναν λαμπτήρα που χρησιμοποιεί πολύ λιγότερη ενέργεια και συμβάλλει στη μείωση των λογαριασμών του ηλεκτρικού. Αλλά δεν χρειάζεται να είναι κανείς διάπυρος υποστηρικτής του Brexit για να αναρωτηθεί το αν αυτό το πράγμα χρειάζεται πραγματικά να επιβληθεί άνωθεν.

Είναι επίσης ποιοτικά διαφορετικό με την, για παράδειγμα, εφαρμογή από το βρετανικό κράτος των έξυπνων μετρητών, οι οποίοι είναι ένα ευπρόσδεκτο εργαλείο για τον καθημερινό Βρετανό που του επιτρέπει να δει πόση ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιεί και, πιθανόν, να μειώσει την κατανάλωσή του όπου αυτό είναι εφικτό.

Κατ' αρχάς, κάθε επιχείρηση με σώας τα φρένας ούτως ή άλλως θα χρησιμοποιεί λαμπτήρες LED αντί για αλογόνου εφόσον έτσι θα εξοικονομεί χρήματα. Ως προς τους απλούς καταναλωτές, λογικά δεν θα χρειαστεί κάποια ιδιαίτερα επεξεργασμένη διαφημιστική εκστρατεία για να τους πείσει για τα πλεονεκτήματα των LED εναντι του αλογόνου.

Οι μηχανισμοί της αγοράς κάνουν τη ζωή όλων μας φθηνότερη και καλύτερη χωρίς να χρειάζεται καθόλου η εμπλοκή των πολιτικών. Γιατί να νομοθετήσει κανείς για κάτι που ήδη γίνεται από την αγορά;

Μου φαίνεται πως αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα εδώ είναι πώς η ΕΕ νομοθετεί έτσι ώστε να μπορεί να πιστωθεί τα εύσημα για κάτι που θα συνέβαινε ούτως ή άλλως με οργανικό τρόπο, πράγμα που είναι πιθανότατα το παλιότερο κόλπο πολιτικού μάρκετινγκ που υπάρχει.

--

Ο John Ashmore είναι συντάκτης του CapX.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 26 Αυγούστου 2018 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Foundation for Economic Education και τη συνεργασία του ΚΕΦΙΜ “Μάρκος Δραγούμης”.