Η Οικονομική Ολυμπιάδα διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2017 με τη συμμετοχή 4.000 μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Φέτος ο διαγωνισμός ήταν ακόμη πιο δημοφιλής καθώς συμμετείχαν πάνω από 5.300 νέοι άνθρωποι.
Στις 25 Απριλίου 2019 διοργανώθηκαν οι πανσλοβακικοί τελικοί της Οικονομικής Ολυμπιάδας 2018/2019 στις εγκαταστάσεις του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Μπρατισλάβας με πενήντα νέους ταλαντούχους οικονομολόγους να διεκδικούν την πρώτη θέση.
Ο διαγωνισμός έχει ως στόχο να ενισχύει τον οικονομικό αλφαβητισμό των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Διοργανώνεται από το INESS (Ινστιτούτο Οικονομικών και Κοινωνικών Σπουδών) σε συνεργασία με το Τσεχικό Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης (INEV).
Εδώ και αρκετά χρόνια, το INESS μέσω των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων απευθύνεται σε νέους ανθρώπους της Σλοβακίας. Σκοπός του είναι να εκπαιδεύσει τους μαθητές να εξετάζουν κριτικά τις οικονομικές τάσεις και τα ζητήματα της οικονομίας, είτε αυτά αφορούν τη Σλοβακία, είτε το εξωτερικό.
Με τον τελικό γύρο του διαγωνισμού, ολοκληρώθηκε για τους συμμετέχοντες η διαδικασία των εξετάσεων. Σ' αυτόν τον πρώτο, σχολικό γύρο συμμετείχαν πάνω από 5.300 μαθητές από 181 σχολεία.
Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε 25 ερωτήσεις, οι οποίες εμφανίστηκαν στις οθόνες των υπολογιστών τους αφού πρώτα επελέγησαν τυχαία, και αφορούσαν διάφορα ζητήματα εγχώριας οικονομικής πολιτικής, παγκόσμιων οικονομικών, μακροοικονομικών και διεθνών οικονομικών.
Στον επόμενο, περιφερειακό γύρο προκρίθηκαν 438 συμμετέχοντες. Μετά και την αξιολόγηση των απαντήσεων σ' αυτόν τον γύρο, μόλις το 0,9% των μαθητών προκρίθηκε στους 50 φιναλίστ του πανσλοβακικού τελικού.
“Ο σχολικός γύρος αφορούσε περισσότερο συγκεκριμένους όρους και γενικές γνώσεις, όμως τα ζητήματα αυτά παρουσιάστηκαν με ενδιαφέροντα τρόπο και στο πλαίσιο των πρακτικών τους εφαρμογών. Το καλύτερο μέρος του διαγωνισμού ήταν ο περιφερειακός γύρος και οι τελικοί, όπου έπρεπε να εξετάσεις με προσοχή σύγχρονα οικονομικά προβλήματα με σημαντική επίδραση στην καθημερινή μας ζωή. Η επιλογή των εξεταζόμενων ζητημάτων ήταν εξαιρετική, σας ευχαριστώ!” απάντησε στο σχετικό ερωτηματολόγιο ένας από τους φιναλίστ της Οικονομικής Ολυμπιάδας 2018/2019.
Στον τελικό γύρο, οι διαγωνιζόμενοι κλήθηκαν να αποδείξουν τις γνώσεις τους εξεταζόμενοι τόσο γραπτώς, όσο και προφορικώς.
Στην γραπτή εξέταση, κλήθηκαν να παρουσιάσουν τις γενικές τους γνώσεις σχετικά με την οικονομική θεωρία και ιστορία, τις αναλυτικές δεξιότητες και την επιχειρηματολογία τους, καθώς και τον βαθμό των βασικών τους γνώσεων σχετικά με τα χρηματοπιστωτικά. Οι ερωτήσεις επικεντρώθηκαν σε σύγχρονα οικονομικά ζητήματα όπως το ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης στη Σλοβακία, την προσφορά υπηρεσιών στέγασης κατά τη διοργάνωση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Χόκεϊ επί πάγου, ή τις πιθανές επιπτώσεις του (καταργηθέντος σήμερα) φόρου επί των λιανικών πωλήσεων στην είσπραξη των φόρων και τις τιμές των τροφίμων.
Οι δέκα διαγωνιζόμενοι μαθητές με τα καλύτερα αποτελέσματα στην γραπτή εξέταση προκρίθηκαν στον προφορικό γύρο, κατά τον οποίο κλήθηκαν να αποδείξουν τις γνώσεις τους ενώπιον μιας επιτροπής εμπειρογνωμόνων από διάφορα πεδία όπως ο πανεπιστημιακός χώρος, ο ιδιωτικός και ο μη κρατικός τομέας, ανάμεσα στους οποίους οι: Zuzana Juhaszova, PhD (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Μπρατισλάβας), Daniela Dankova (Πανεπιστήμιο Matej Bel της Μπάνσκα Μπίστρικα), Stefan Maj (Ίδρυμα Slovenska sporitelna), Robert Chovanculiak, PhD. (INESS), και Marcela Veselkova, PhD. (Ένωση Οικονομολόγων Σλοβακίας).
Οι Μεγάλοι Τελικοί πάντως δεν περιορίστηκαν σε εξετάσεις και αξιολογήσεις. Οι φιναλίστ είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα Κουίζ Οικονομικών Γνώσεων που ετοίμασαν οι Martin Vlachynsky και Robert Chovanculiak, το οποίο λειτούργησε ως ένα διασκεδαστικό διάλειμμα. Αμέσως μετά παρουσιάστηκε το νέο εγχειρίδιο για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που εξέδωσε το INESS σε συνεργασία με τον εκδοτικό οίκο Expol Pedagogika με τίτλο Οικονομικά σε 31 μαθήματα.
Ο πρώτος ανάδοχος του εγχειριδίου ήταν ο Ivan Miklos, πρώην Υπουργός Οικονομικών της Σλοβακίας, νυν σύμβουλος του Πρωθυπουργού της Ουκρανίας, και Πρόεδρος του MESA10.
Η Mira Schrimpelova Bianchi, Εκτελεστική Διευθύντρια της Expol Pedagogika, δήλωσε σχετικά: “Τα σχολικά εγχειρίδια είναι πάντα ένα πολιτικό ζήτημα στη Σλοβακία. Στην αρχή κάθε νέας σχολικής χρονιάς, τα μέσα ενημέρωσης παρουσιάζουν πληροφορίες ως προς τον αριθμό των εγχειριδίων που λείπουν από τα σχολεία, και οι αρμόδιοι υπουργοί συνήθως παρουσιάζουν την οπτική τους. Αυτό οδηγεί σε δύο-τρεις εβδομάδες έντονου διαλόγου ως προς το αν χρειάζεται μια ανοιχτή ή κλειστή αγορά εγχειριδίων, και μέχρι τον Νοέμβριο ή την προεκλογική περίοδο κανείς πια δεν θυμάται το ζήτημα.
Δηλαδή, σχεδόν κανείς… εσείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, πρέπει να το θυμάστε κάθε φορά που χρειάζεται να κρατήσετε σημειώσεις που υπαγορεύει ο καθηγητής”.
Ενώ οι μαθητές εξετάζονταν, διοργανώθηκε μια συζήτηση για τους εκπαιδευτικούς, τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, και το γενικό κοινό με θέμα “Πώς οι Σλοβάκοι (δεν) επενδύουν;”. Ανάμεσα στους διακεκριμένους προσκεκλημένους που εξέφρασαν τις απόψεις τους ήταν οι Juraj Karpis (INESS), Jozefina Zakova (SLASPO), Jan Sebo (EF UMB), και Radovan Sukup (SLOVCA).
Το κοινό εξέφρασε το ενδιαφέρον του ως προς τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ασφάλισης ζωής, και ως προς το αν αυτή ωφελεί μόνο τις εταιρίες που την παρέχουν. Ακόμη, έγινε ένας ενδιαφέρων διάλογος ως προς τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα οι νέοι άνθρωποι να νοικιάζουν διαμερίσματα έναντι του να τα αγοράζουν.
Στο τέλος της διοργάνωσης ανακοινώθηκαν οι καλύτεροι νέοι οικονομολόγοι. Η Karin Krizovska από το Gymnazium Ludovita Stura στο Trencin κατέκτησε την τρίτη θέση, η Eva Schwarzova από την Obchodna Akademia Kukucinova στην Trnava ήταν δεύτερη, και νικητής της 2ης Οικονομικής Ολυμπιάδας αναδείχθηκε ο Simon Pekar από το Biligvalne Gymnazium M. Hodzu του Sucany.
Οι διαγωνιζόμενοι δέχθηκαν τα συγχαρητήρια των διοργανωτών, των εταίρων της διοργάνωσης και των μελών του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων της Οικονομικής Ολυμπιάδας. Ακόμη, οι τρεις διακριθέντες παρέλαβαν ως βραβεία μια συσκευή ηλεκτρονικής ανάγνωσης (3η θέση), ένα κινητό τηλέφωνο (2η θέση) και ένα λάπτοπ (1η θέση).
Και οι υπόλοιποι όμως διαγωνιζόμενοι δεν έφυγαν με άδεια χέρια. Οι πρώτοι δέκα διαγωνιζόμενοι πήραν το βιβλίο του Hans Rosling Factfullness, ενώ όλοι οι 50 φιναλίστ κέρδισαν μια ετήσια συνδρομή στο περιοδικό TREND weekly.
Όπως ανέφερε ένας άλλος διαγωνιζόμενος στο ερωτηματολόγιο αξιολόγησης: “Θεωρώ πολύ επιτυχημένη τη διοργάνωση της Οικονομικής Ολυμπιάδας - μπορεί κανείς σ' αυτή να διακρίνει ξεκάθαρα την ανθρωπιστική προσέγγιση, την προθυμία, και τον ενθουσιασμό των διοργανωτών”.
Η δεύτερη διοργάνωση της Οικονομικής Ολυμπιάδας ανέδειξε τον μεγάλο αριθμό των νέων οικονομικών ταλέντων που έχουμε στη Σλοβακία. Επίσης, για μια ακόμη φορά συμπεράναμε την ανάγκη για μια πιο πρακτικά προσανατολισμένη οικονομική εκπαίδευση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πιστεύουμε ότι στο μέλλον θα ακούμε συχνά τα ονόματα των διαγωνισθέντων στην Οικονομική Ολυμπιάδα, οι οποίοι θα λειτουργήσουν ως πρέσβεις του καλού ονόματος της Σλοβακίας είτε στη χώρα μας, είτε στο εξωτερικό.
Η διοργάνωση της Οικονομικής Ολυμπιάδας δεν θα ήταν εφικτή χωρίς την ευγενική υποστήριξη των εταίρων μας, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά. Για το σχολικό έτος 2018/9, εταίροι μας ήταν η Ένωση Σλοβακικών Τραπεζών, το Ίδρυμα Slovenska sporitelna, η Ένωση Σλοβακικών Ασφαλιστικών Εταιριών, το ίδρυμα ΕΡΗ, το Ίδρυμα Tatra banka, το Atlas Network, το Advance Investments Foundation, το INEV – Institute of Economic Education, η Ένωση Σλοβάκων Οικονομολόγων, το Ινστιτούτο CEVRO στην Πράγα, και οι εταίροι επικοινωνίας TREND weekly και Poradca podnikatela.
Ευχαριστούμε επίσης ιδιαιτέρως τα σλοβακικά πανεπιστήμια που υποστήριξαν τη διοργάνωση των περιφερειακών γύρων και των πανεθνικών τελικών: το Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Kosice, το Πανεπιστήμιο του Presov, το Πανεπιστήμιο Matej Bel στη Banska Bystrica, το Σλοβακικό Γεωπονικό Πανεπιστήμιο στη Zilina, το Πανεπιστήμιο της Zilina, το Alexander University of Trencin Dubcek στο Trencin, το Πανεπιστήμιο των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου στην Trnava και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Μπρατισλάβας.
To Σλοβακικό Ινστιτούτο Οικονομικών και Κοινωνικών Σπουδών (INESS) είναι μια ανεξάρτητη δεξαμενή σκέψης που εξετάζει τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση του δημόσιου τομέα, αποτιμά τις συνέπειες των νομοθετικών αλλαγών στην οικονομία και την κοινωνία και σχολιάζει τρέχοντα οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 22 Μαΐου 2019 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του 4Liberty.eu και τη συνεργασία του ΚΕΦίΜ - Μάρκος Δραγούμης.