Το γεγονός ότι δυο ελληνικές τράπεζες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα των ταχύτερα αναπτυσσόμενων «banking brands», δηλαδή των «τραπεζικών ονομάτων» στον κόσμο δεν είναι αμελητέο. Στη συγκεκριμένη παγκόσμια λίστα η Εθνική Τράπεζα βρίσκεται στην πέμπτη θέση και η Τράπεζα Πειραιώς στη δέκατη θέση.
Κάθε χρόνο η Brand Finance, η οποία είναι μια βρετανική εταιρεία συμβούλων, αξιολογεί περισσότερες από έξι χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Με στοιχεία από το Global Brand Equity Monitor, η Brand Finance υπολογίζει και βαθμολογεί την αναγνωρισιμότητα και την αξία των «brands» των επιχειρήσεων, χρησιμοποιώντας μετρήσεις από το marketing, από την αξία που αποκτάται από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, όπως είναι οι μέτοχοι, οι εργαζόμενοι, οι πελάτες, καθώς και από την καθαρά επιχειρηματική τους απόδοση με βάση το ISO 20671.
To «brand» ορίζεται στην ετήσια έρευνα της Brand Finance, ως ένα άυλο περιουσιακό στοιχείο το οποίο σχετίζεται με το μάρκετινγκ και περιλαμβάνει ονόματα, σήματα, σύμβολα, λογότυπα και σχέδια, με σκοπό αφ’ ενός την ευδιάκριτη αναγνώριση των προϊόντων και των υπηρεσιών που παράγουν και προσφέρουν οι επιχειρήσεις και αφ’ ετέρου τη δημιουργία ξεχωριστών εικόνων και συνειρμών στη συνείδηση των μετόχων, των υπαλλήλων, των πελατών και της κοινωνίας, με σκοπό τη δημιουργία οικονομικού και κοινωνικού οφέλους.
Σε ετήσια βάση η Brand Finance εκδίδει δυο λίστες, όσον αφορά τον τραπεζικό κλάδο. Η πρώτη λίστα περιλαμβάνει τα πιο ακριβά τραπεζικά brands όπως εδώ για το 2025 και η δεύτερη τα τραπεζικά brands που αναπτύσσονται περισσότερο, όπως εδώ για το 2025.
Τα δέκα πιο ακριβά τραπεζικά brand για το 2025 είναι:
- Η κινεζική ICBC (Industrial and Commercial Bank of China) με αξία $79,1 δισ.
- Η κινεζική CCB (China Construction Bank) με αξία $78,4 δισ.
- Η κινεζική ABC (Agricultural Bank of China) με αξία $70,2 δισ.
- Η κινεζική Bank of China με αξία $63,8 δισ.
- Η αμερικανική Bank of America με αξία $45,0 δισ.
- Η αμερικανική Chase με αξία 44,2 δισ.
- Η αμερικανική Wells Fargo με αξία $36,0 δισ.
- Η αμερικανική Citi με αξία $35,7 δισ.
- Η αμερικανική J.P.Morgan με αξία $32,4 δισ. και
- Η κινεζική CMB (China Merchant Bank) με αξία $28,3 δισ.
Η κυριαρχία των κινεζικών και αμερικανικών τραπεζών είναι προφανής. Η HSBC, η οποία διαθέτει το ισχυρότατο τραπεζικό brand στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ευρώπη βρίσκεται μόλις στην ενδέκατη θέση με αξία $27,8 δισ.
Η μέση ετήσια άνοδος της αξίας των τραπεζικών brands σύμφωνα με την έκθεση βρίσκεται στο +13%, ενώ η άνοδος της επιχειρηματικής αξίας των τραπεζών υπολογίζεται στο +43%.
Στην πρώτη θέση της λίστας με τα δέκα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τραπεζικά brands σε παγκόσμια κλίμακα, βρίσκεται η ψηφιακή neobank Revolut. H άνοδος της αξίας του brand της, υπολογίστηκε από την Brand Finance στο +795%. Ένα θηριώδες ποσοστό που βασίζεται στο επιτυχημένο μάρκετινγκ που αναπτύσσει η Revolut, στη ραγδαία αύξηση και διεύρυνση της πελατειακής της βάσης, καθώς και στην προσφορά νέων και πρωτοποριακών υπηρεσιών προς στους χρήστες της.
Στις υπόλοιπες θέσεις για το 2025 βρίσκουμε:
1. Τη βραζιλιάνικη Nubank με άνοδο της τάξης του +195%
2. Την πορτογαλική Caixa Geral de Depósitos με άνοδο της τάξης του +163%
3. Την ιρλανδική AIB (Allied Irish Banks) με άνοδο της τάξης του 158%
4. Τη δική μας Εθνική Τράπεζα με άνοδο της τάξης του +148%
5. Τη ρώσικη VTB Bank με άνοδο της τάξης του + 124%
6. Την αργεντινή Banco Macro με άνοδο της τάξης του +114%
7. Την ταϊβανέζικη Cathay United Bank, με άνοδο της τάξης του + 102%
8. Τη νοτιοαφρικανική Capitec Bank, με άνοδο της τάξης του + 100% και
9. Τη δική μας Τράπεζα Πειραιώς με άνοδο της τάξης του +99%
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο συγκεκριμένος δείκτης του «τραπεζικού brand», δεν αποτυπώνει τις προοπτικές των τραπεζών, την ανάπτυξη τους, την κερδοφορία τους. Και ότι επιπροσθέτως δεν αφορά τους χρηματιστηριακούς επενδυτές, αφού δεν αναλύει χρηματιστηριακούς και οικονομικούς δείκτες.
Και όμως, η βελτίωση του αποτυπώματος που αφήνει μια επιχείρηση και επί του προκειμένου μια τράπεζα, αποτελεί ένα κρίσιμο στοιχείο. Αφού η εδραίωση ενός τραπεζικού brand, συμβάλει στην τελική γραμμή στη βελτίωση όλων των οικονομικών μεγεθών.
Το γεγονός ότι δυο ελληνικές τράπεζες, όπως η Εθνική Τράπεζα και η Τράπεζα Πειραιώς αυξάνουν την αξία του «brand» τους κατά +148% και +99% αντιστοίχως, όταν η μέση παγκόσμια άνοδος βρίσκεται στο +13%, αποτελεί τρανή απόδειξη ότι κάτι σπουδαίο συμβαίνει στις εγχώριες τράπεζες σήμερα. Δεν είναι λοιπόν, μόνο η μείωση των κόκκινων δανείων, η αύξηση των δανειοδοτήσεων, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η υψηλή κερδοφορία που χαρακτηρίζουν τις τράπεζες. Αλλά η δυναμική τους στην προσέγγιση νέων πελατών, στην προσφορά αξίας στους μετόχους, στις δυνατότητες που δίνουν στους δανειολήπτες και στη βελτίωση της επιρροή τους στην κοινωνία.
Παράλληλα η συμμετοχή των δυο ελληνικών τραπεζών στην πρώτη δεκάδα της λίστας των ταχύτερα αυξανόμενων τραπεζικών brands του πλανήτη, προσμετράται και αυτή με απολύτως θετικό τρόπο στην εκτίμηση των ξένων επενδυτών. Να σημειώσουμε ότι αρκετά πιο κάτω από την Εθνική Τράπεζα και την Τράπεζα Πειραιώς βρίσκονται οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές τράπεζες, όπως για παράδειγμα η γερμανική Deutsche Bank με +47% και η αυστριακή Erste Bank με +46%.