«Αναταράξεις» δημιουργεί στις διεθνείς αγορές το συμβάν της προηγούμενης εβδομάδας σε αεροσκάφος της Boeing. Ήδη, η μετοχή της κατασκευάστριας αεροσκαφών κατέγραψε κατακόρυφη πτώση που έφτασε και το 8%. Η πτώση αυτή που είχε ξενκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα ,εντείνεται, καθώς τόσο η εταιρεία, όσο και οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ βρίσκονται σε μια εμπλοκή για το θέμα της διεξαγωγής των επιθεωρήσεων ασφαλείας μετά το συμβάν σε αεροσκάφος Boeing 737 Max 9.
Συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας απογείωσης του αεροσκάφους της Alaska Airlines από το Πόρτλαντ του Όρεγκον με προορισμό το Οντάριο της Καλιφόρνια ένα εξάρτημα ασφάλισης της εξόδου κινδύνου στο αριστερό μέρος της καμπίνας επιβατών αποκολλήθηκε προκαλώντας εκρηκτική αποσυμπίεση. Οι κυβερνήτες κατάφεραν και προσγείωσαν το αεροπλάνο στο Πόρτλαντ, ενώ αρκετοί επιβάτες διακομίστηκαν σε νοσοκομείο με ελαφρά τραύματα.
Στη συνέχεια, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας διέταξε την προσωρινή απαγόρευση πτήσεων για 171 αεροσκάφη της Boeing το Σάββατο, ενώ αργότερα ανέφερε ότι τα αεροπλάνα δεν θα επιστρέψουν σε δρομολόγια μέχρι να «πιστοποιηθεί ότι είναι ασφαλή».
Ωστόσο, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters η FAA και η Boeing δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει σχετικά με τα κριτήρια για τους ελέγχους ασφαλείας, θέμα αρκετά κρίσιμο για την πραγματοποίηση των επιθεωρήσεων και την επαναφορά των αεροσκαφών σε επιχειρησιακή κατάσταση.
Η Boeing, στο μεταξύ, σχεδιάζει να πραγματοποιήσει διευρυμένη συνάντηση σε όλα τα τμήματα της εταιρείας προκειμένου να συζητηθεί το περιστατικό και να διερευνηθεί η αιτία που το προκάλεσε. Η εταιρεία έχει ήδη αντιμετωπίσει σκληρό έλεγχο για δύο θανατηφόρα δυστυχήματα σε αεροκάφη του τύπου 737 Max 8 το 2018 και το 2019.
Πάντως, οι αναλυτές της Citi σε σχετικό report ανέφεραν προς τους επενδυτές ότι δεν αναμένουν ότι αυτό το τελευταίο ατύχημα θα επηρεάσει και άλλες εκδόσεις του 737, επειδή το μοντέλο Max 9 είναι το μόνο στο οποίο υπάρχει το συγκεκριμένο εξάρτημα.
Όπως αναφέρουν οι ίδιοι πιθανότατα υπήρχε σφάλμα με το συγκεκριμένο αεροσκάφος, παρά ένα ευρύτερο πρόβλημα σχεδιασμού.
Η περίπτωση αυτή, πιθανότατα, περιορίζει την οικονομική έκθεση της Boeing. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο σύστημα, στο οποίο περιλαμβάνεται το αποκολληθέν εξάρτημα το σχεδίασε, το κατασκεύασε και το εγκατέστησε η Spirit Aerosystems, της οποίας οι μετοχές, επίσης, έκαναν «βουτιά» έως 18%. Πτώση έως 5,5% κατέγραψαν και οι μετοχές της Alaska Air.
Νέος γύρος εξαγορών και συγχωνεύσεων στην Ευρώπη
Και ενώ αυτά συμβαίνουν στις ΗΠΑ, στην αλλά πλευρά του Ατλαντικού έχουν ήδη ξεκινήσει από την περσινή χρονιά κινήσεις μεταξύ αεροπορικών εταιρειών που στοχεύουν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις, με στόχο να συνέλθουν από τις σωρευτικές ζημίες τις τριετίας 2020 ως 2022 λόγω της πανδημίας. Οι ζημίες αυτές με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της IATA εκτιμώνται σε 183 δισ. δολάρια για όλες τις εταιρείες, παγκοσμίως.
Την πρώτη κίνηση έκανε ο εθνικός αερομεταφορές της Γερμανίας, η Lufthansa, η οποία εκδήλωσε ενδιαφέρον για την εξαγορά του ιταλικού αεροματαφορέα ITA Airways (πρώην Alitalia).
Συγκεκριμένα, όπως συμφώνησαν οι διοικήσεις των δυο εταιρειών η Lufthansa θα εξαγοράσει το 41% της ITA έναντι 325 εκατ.ευρώ. Η εξαγορά δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη , καθώς ήδη από τον προηγούμενο μήνα οι εταιρείες ανέμεναν την έγκριση του EU antitrust, η οποία πιθανότατα θα ανακοινωθεί την ερχόμενη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου.
Κινητικότητα είχε εκδηλωθεί και πριν τρεις μήνες όταν η κυβέρνηση της Πορτογαλίας αποφάσισε να ιδιωτικοποιήσει την αεροπορική εταιρεία TAP Air Portugal, η οποία βρίσκεται σε πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, στο οποίο περιλαμβάνονται η μείωση του στόλου της , απολύσεις καθώς και μειώσεις αποδοχών για τους εργαζόμενους.
Μέχρι στιγμής τρείς μεγάλοι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για την εταιρεία. Η IAG (μητρική της British Airways), η Lufthansa και ο όμιλος Air France - KLM. Σημειώνεται ότι η πορτογαλική κυβέρνηση δεν συζητά την πλήρη ιδιωτικοποίηση της TAP, δηλαδή την πώληση του 100%, αλλά μια στρατηγική συμμετοχή.
Βεβαίως υπάρχουν και οι εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Ryanair, η EasyJet και η ουγγρική Wizz Air καθώς και η σκανδιναβική SAS, που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, για τις οποίες ακόμη δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον.
Πάντως, αυτό που είναι βέβαιο, ότι στο άμεσο μέλλον θα λειτουργήσει ως καταλύτης και σε νέες κινήσεις προς την κατεύθυνση της συγκέντρωσης, το σημαντικό κόστος της «πράσινης» μετάβασης το οποίο θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα επόμενα χρόνια οι αεροπορικές εταιρείες.