Τα φάρμακα για την προώθηση των οποίων οι φαρμακευτικές εταιρείες δαπανούν τα περισσότερα χρήματα, είναι λιγότερο πιθανό να είναι αποτελεσματικά, ασφαλή και φθηνά, σε σχέση με τα φάρμακα που κάνουν τις μεγαλύτερες πωλήσεις και συνταγογραφούνται συχνότερα.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας αμερικανικής έρευνας, σύμφωνα με την οποία το φαρμακευτικό μάρκετινγκ θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με υγιή σκεπτικισμό.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή ιατρικής και δημόσιας υγείας Τζόζεφ Ρος του Πανεπιστημίου Γέιλ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό "British Medical Journal", μελέτησαν την αμερικανική αγορά φαρμάκων και εντόπισαν τα 25 φάρμακα που συνδέονται με τις μεγαλύτερες συνολικές δαπάνες προώθησης σε γιατρούς και νοσοκομεία. Οι δαπάνες αυτές περιλαμβάνουν κάθε άμεση και έμμεση πληρωμή που κάνουν οι φαρμακοβιομηχανίες για την προώθηση των προϊόντων τους.
Τα 25 φάρμακα με το ακριβότερο μάρκετινγκ συγκρίθηκαν με τα 25 φάρμακα που έχουν τις υψηλότερες πωλήσεις στην αγορά και με τα 25 φάρμακα που έχουν τις περισσότερες συνταγογραφήσεις στις ΗΠΑ.
Η βασική διαπίστωση της σύγκρισης είναι πως τα φάρμακα με τις περισσότερες πωλήσεις και τις περισσότερες συνταγογραφήσεις είναι πιθανότερο να αντιπροσωπεύουν το ιδανικό φάρμακο, που έχει καλύτερα αποτελέσματα στους ασθενείς, είναι ασφαλέστερο, φθηνότερο και συνιστά μια πραγματική πρόοδο για τη θεραπεία κάποιας πάθησης.
Από τα 25 φάρμακα με το πιο ακριβό μάρκετινγκ μόνο ένα περιλαμβάνεται στον κατάλογο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τα ουσιώδη φάρμακα. Ενώ ο ίδιος κατάλογος περιλαμβάνει εννέα φάρμακα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις και 14 φάρμακα με τις περισσότερες συνταγογραφήσεις.
Εξάλλου, λιγότερα φάρμακα με ισχυρό μάρκετινγκ θεωρούνται «πρώτης γραμμής» θεραπείες, σε σχέση με τα συχνότερα συνταγογραφούμενα φάρμακα. Ακόμη, γενόσημα φάρμακα -που είναι 80% έως 85% φθηνότερα- υπάρχουν για σχεδόν δύο στα τρία φάρμακα με ακριβό μάρκετινγκ (63%), για ένα στα τρία φάρμακα με τις κορυφαίες πωλήσεις (32%) και για όλα τα φάρμακα με τις περισσότερες συνταγογραφήσεις.
Οι ερευνητές εκφράζουν την ανησυχία τους για το σκοπό της συστηματικής φαρμακευτικής προώθησης και για την επιρροή της στη θεραπεία των ασθενών. Τονίζουν ότι οι γιατροί και τα νοσοκομεία πρέπει να πάρουν μέτρα, ώστε να περιορίσουν την έκθεσή τους στο φαρμακευτικό μάρκετινγκ. Όπως δήλωσαν, «οι γιατροί πρέπει, προτού συνταγογραφήσουν, να αναρωτηθούν για την αξία των φαρμάκων εκείνων που προωθούνται πιο έντονα από τις φαρμακευτικές».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ